Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettwip-work-in-progress
Läst 558 ggr
Jiger
2007-05-06 00:29
0

Å vad hände...

… med den där grönögda filuren som dök upp för ett tag sedan ?

Ja - jag får nog ge mig nu och inte fortsätta vidare på den. Det tycks kunna växa ut till proportioner som knäcker min maskin. Ligger redan på en filstorlek som är på gränsen…

På sitt sätt tangerar den också den eminenta artikeln om Texturer som Sphinx publicerade nyligen i det att "bakgrunden" använder en liknande teknik - även om det inte är ett foto per se. Hittade en "bump map" (används för att ge djup i texturer i 3D) som såg intressant ut. Dock var den för liten för att täcka ut, så jag fick göra en "tile" - repetera den 4 ggr i två kolumner och jobba ihop den så den blev sömlös och utan synbar mönsterupprepning.

Så nu gör jag mig av med den här till förmån för nya experiment med 3D, Photoshop och Illustrator.

Större bild här

Petersen
2007-05-06 00:40
0

Makalöst, vet inte ens hur jag ska uttrycka mig.

Vilket  h a n t v e r k!

Jiger
2007-05-06 02:46
0

Tackar, Petersen ! Det räcker så bra med ett "enkelt" makalöst. Skrattande !!

Egentligen vete gröne om bilden platsar i genren Bildredigering, eftersom det inte finns ett enda foto inblandat. Men som försvar är bilden i alla fall till största delen gjord i Photoshop.

Vad som höll på att få min maskin att knäa är att originalet är gjort i A3 (3500 x 4900 pxl och 300 dpi). Funderar allvarligt på att skicka in den till Crimson och få en HQ-utskrift.

Men den var kul att göra. Dels för att jag "hittade tillbaka" till 3D och dels för att det är ett stort avsteg från mina "normala" bildjobb. Kommer att fortsätta experimentera med dom här teknikerna för att göra helt egna och mer eller mindre "omöjliga" bilder.

Vem ska vi skylla det för då. Burt Monroy, kanske .. ?

Petersen
2007-05-06 03:00
0

"Bild" som ord i sig är inte hårt knutet till just "foto", det kan vara bild i annan form, avbild, illustration eller bild skapad av dator etc.

Det kanske är läge för en helt ny kategori helt enkelt:
"Bildmontage" eller kort & gott "Montage" bara, så slipper vi tänka på om det passar inom 'ramarna eller inte? Montage har vi ju redan postat ett antal, bl.a. alla övningsbilder, friläggningar som ska monteras in i ny bild osv, det är i sig mer montage än redigering.

Jag tycker personligen att det är minst lika trevligt med den här sortens alster och kreativitet så för mig hade det funkat. Vi kanske ska dra en poll och undersöka vad alla andra tycker? 

Sorry om jag flummade sönder din post Jiger men klockan är sen :)

Jiger
2007-05-06 03:43
0

No problemo, Petersen! Klockan är en bra bit över 1 på natten i den här änden av Svedala också och jag har inte en aning om varför jag nödvändigtvis fortfarande sitter uppe …

Jo, det där med gränsdragningar är svårt. Naturligtvis hade jag kunnat använt foton som underlag för en liknande bild, men då hade jag varit låst till det utgångsmaterial som kunnat hittas - vilket inte hade gjort det möjligt att helt följa den egna visionen. Dessutom hade det varit utomordentligt svårt att hitta bilder som kunnat användas till den höga upplösning som jag använt mig av. De flesta bilder som finns på resurssajter håller i bästa fall ett format som kan trycka A4 i 300 pdi.

Hur som helst, vad man än kallar det för så kommer jag att fortsätta med det här tills jag blir stoppad i dörren - om det nu inträffar. I förlängningen kanske jag i alla fall kan inspirera till bildredigeringar där man tänker s a s utanför ramen. Egentligen är det ju inte slutresultatet som är det mest avgörande för en "bildpulare", utan hur man tog sig fram till det.

Sedan är det ju så att visst kan jag fortsätta göra mina retuscheringar, friläggningar, hopläggningar och monteringar och på så vis bekräfta min eventuella skicklighet och kunskapsnivå i det om och om igen. Men eftersom jag inte själv är fotograf (längre) så blir det andras visioner jag jobbar med. Det här är ett sätt för mig att göra min helt och hållet egna grej.

// Wow, nu blev det - typ - d j u p t !    … eller bara "över-flummigt" //

Nattis ! 

PS. Kom på det nu att i dom fall man gör "icke-fotografiska", helt CG-baserade bilder kan man ju faktiskt köra in dom under Off Topic …  eller .. ?

AndersT
2007-05-06 13:26
0

Nu fick du till ögonen :) Det är för övrigt väldigt skickligt gjort. Blev bättre när du la ut fler av figurerna. Gillas!!

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Jiger
2007-05-06 14:10
0

Tackar, sphinx ! Jo, det blev bättre med fler Filurer i lite olika skalor och ögonglöden i smala strålar åt sidorna ser mer "evil" ut. Perspektivförkortningen med en "massiv" bakgrund gjorde sitt till för att skapa en klaustrofobisk känsla.