Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettwip-work-in-progress
Läst 576 ggr
IngelaS
0

Vilken plugin är bäst vid friläggning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har provat olika plugins för friläggningar av hår?

Jag är intresserad av att köpa ett sådant men det måste vara snabbt och bli ett bra resultat. Med snabbt menar jag max 5-15 min.

Jag har provat fluid mask, vilket jag inte tycker ger tillräckligt bra resultat.

Knockout förstår jag mig inte riktigt på men det verkar som om man ska rita ut egna banor och i så fall är det för tidskrävande.

I denna länk finns en högupplöst bild på en kille med flygande hår (se bifogad bild) samt en bild på Annelie Rydé: www.bildredigering.se/ifokus/utmaning

Skulle uppskatta om ni som rekommenderar program visar exempel på båda bilderna både med transparent bakgrund och med vit så jag kan se resultatet (så stor bild som möjligt), bifoga gärna i tråden, även tidsåtgång.

Tack på förhand! Glad

Mvh Ingela

Jiger
0

Tja, av dom jag provat (vilka är i stort sett desamma som du har varit på) tycker jag att Corel Knockout är den som ändå jobbar snabbast. Visst, du ska rita ut en "behålla-bana" och en "tabort-bana" så nära den kant du vill ska friläggas som möjligt. Tar egentligen inte längre tid än Extrahera-verktyget i Photoshop när man väl fått schvung på hur man använder det.

Tror inte det finns något egentligt Wizz-Bang-Do-It-All-In-A-Blink när det gäller friläggning av hår. Det är bara mer eller mindre frustrerande …

Petersen
0

onOne Mask Pro 4 verkar helt klart snabbjobbat som plugin.

Men som Jiger skriver det finns inget Wizz-Bang-Do-It-All-In-A-Blink som fixar allt ända fram till mållinjen. Men en kombo av ett bra plugin, som får göra grovjobbet och spar dig en del tid och sen justera det sista manuellt är inte helt fel.

Äh, det slutar ändå som vanligt, helt manuellt :)

IngelaS
0

#1 jag är så dålig på engelska så jag förstår inte programmet, nån som kan ge en instruktion på svenska? Glad

IngelaS
0

#2 var inne och läste om mask pro och det verkar vara ett bra program, dom skriver att det inte blir några "halo" kanter eftersom områden där bakgrunden färgat av sig på görs halvtransparenta, vilket vore kalas! :)

mask pro jobbar också med färger istället för banor, vilket också skulle vara bättre.

Jag är nyfiken på att testa det faktiskt

AndersT
0

Som tidigare sagts i tråden finns inget patenterat sätt att maska ut, utan det handlar om att kombinera olika metoder - beroende på vad bilden kräver. Det finns en tutorial på www.heathrowe.com om fluid mask och utmaskning av hår som verkar funka ganska bra. Själv brukar jag använda olika metoder, mest alphakanaler skapade i calculations - med blandat resultat… Om man jobbar med calculations kan det fungera att kombinera olika bilder så man kan få en bra kopia att jobba med.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

IngelaS
0

Jag vet att det inte finns någon komplett metod men grundresultatet måste ju ändå gå att få fram någotsånär, jag vill inte sitta och plocka bort bakgrundspixlar i hår manuellt tex, det tar för lång tid.

Fluid mask fungerar på många bilder men är inte helt ok på tex långt flygigit hår, där funkar det inte och jag vet hur man maskar ut hår med det programmet. Är håret kort funkar det oftast, sen gillar jag heller inte att bakgrundsfärgen slår igenom i håret.

Kanaler kan också funka men inte alltid och det är alldeles för tidskrävande om man jobbar mot kund.

Det blir väl så att man får köra olika metoder beroende på bilden, precis som sphinx säger, det blir att köpa in en del olika då :)

Petersen
0

Man ska inte "låsa" fast sig, att ha lite verktyg i sin väska att välja mellan eller kombinera är ju det ultimata, synd att det inte är gratis bara.

Å andra sidan så som Ingela saltar sina kundfakturor så har hon säkert råd att köpa upp hela Adobe med för den delen

Oskyldig

GunnarE
0

Då har iaf Ingela glömt saltkaret när hon fakturerat migSkrattande.

Eller har du Petersen gått vilse i pälsmössan?Cool