övar på blod
yes box,. Idag hade jag en sådan där 'forever alone' söndag!
Jag lärde mig göra en slags ljus effekt i 3d i After effects som jag aldrig ens rört innan. Den animationen blev jätte bra men dock vet jag inte hur jag kan visa den för er :(
Sen har jag jobabt med olika verasioner av en bild. De bilderna finns i min andra tråd som heter **Filmplansch
**OCH nu; denna bild.
Jag har alltid velat lära mig måla olika saker. Jag har inte haft det sen jag var liten som de flesta andra utan jag är en sådan perosn som får träna upp sina konstnärsögon för att kunna se vilka färger som passar vart.
Om man zoomar in på denna bild ser man hur dåligt gjort det är. Men lite längre ifrån tycker jag dock att det ser rätt så okej ut :)
Vad tycks?
Scary! :)

Jag tycker det var snyggt gjort. Dock bör blod som hänger vara rakt tänker jag .
vill du att det ska se mer realistiskt ut kan du ta nånting med liknande konsistens (är trött, kan inte komma på nånting just nu) som blod och låta det rinna ur munnen medans du tittar dig själv i spegeln eller tar bild på dig själv, är oftast lättare att "se" då och du får nån sorts referens.
om jag föreställer mig nånting som ska droppa, är inte det väldigt rakt ner det droppar då? är en sak som man kanske inte tänker på när man ritar ur fantasin :)
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
#2 haha tack :)
#3 jo jag vet det. Jag märkte det efteråt. (att det ska vara rakt) aha
#4 jo tack för tipset!! :)
Asså … nu är det både Chucky och Twilight och sån't … 
Nämen förutom det som Pelle säger om att vätska med viss massa och viskositet (typ blod, snor, slem och annat äckligt) rinner rakt neråt när det "hänger fritt" i luften, så kan du tänka till hur du har det med Ambient Occlusion (kolla det med dina 3D program) och kontaktskuggan.
Du har alltså ett ljus från höger i bild så du borde ha en liten kontaktskugga till vänster om stråken.
>Jag lärde mig göra en slags ljus effekt i 3d i After effects som jag aldrig ens rört innan. Den animationen blev jätte bra men dock vet jag inte hur jag kan visa den för er :(
Det skulle vara intresant att få se !
Kolla upp hur man gör för att lägga ut videor på Youtube, vilket format och kompression du ska rendera ner animationen till. Ta läraren/handledaren till hjälp om inget annat. Jag kan inte komma med rekommendationer där, för jag renderar oftast ner till AVI och kodar direkt till Flash Video (MP4) i Camtasia Studio, men det är inte gratis … :(
#6 hahaha men när jag väl börjat kan jag inte sluta. xD
Jag ska fixa blodet nu hade jag tänkt. Om det går bra ska jag pröva göra om det från början :)
Och vad menas med kontaktskugga?
Jo jag ska se om jag kan lösa det med min lilla animation på 10 sec.
Och jag ska rätta mig lite = Den är inte jätte bra men jag kände att den blev rätt så okej .. bara för att det var första gången jag öppnade det programmet på datorn.
Kontaktskugga = Lägg ett föremål på ett bord. Det blir en skugga på bordet under föremålet. Ju mer rundat föremålet är, desto mer ser man av kontaktskuggan.
När någon står rakt upp och ner på ett golv t ex, så blir det mycket mörkare under där skorna/fötterna har kontakt med golvet än vad den övriga skuggan blir.
Kolla Davids svar (#4) i den här tråden.
#10 I see.
Så jag ska lägga lite kontaktskuggor nu… Men ska 'droppen' Få en skugga på halsen? En mycket svag och utsuddad då förstås eftersom droppen är en liten bit från halsen?
>Så jag ska lägga lite kontaktskuggor nu…
Ja .. alltså .. tanken var mest att du skulle tänka på sådana små-detaljer som gör saker mer realistiska och s a s "säljer" effekten.
I små bilder kan man komma undan ändå, men jag försökte bara tillföra något till det hela. Det är en konst i sig att få till det där med ljusriktningar och skuggor, men eftersom du har tillgång till 3D-program så kan du kolla upp sådana saker som hur skuggor faller över olika ytor eftersom du kan simulera olika ljusförhållanden.
>Här är en stillbild frå min animation :)
Hmmm… intressant … liknar den Energy Ball som Andrew Kramer använder i sin tutorial 3D Light Casting … :)
#13 tack!
Det är just därför jag övar. Men det är svårt att få blod realistiskt på nära håll då de behövs som himla mycket olika färger. Och jag vet inte vart jag ska lägga de andra färgerna som jag lämnade. Men det ser ju bättre ut frånb längre håll där hjärnan hjälper till.. haha
just precis. Jag lånade tutorialen lite men jag fullföljde den inte då jag inte hade ett videoklipp att arbeta på :)
>just precis. Jag lånade tutorialen lite men jag fullföljde den inte då jag inte hade ett videoklipp att arbeta på :)
Nä .. jag förstår och det är sk*t-svårt att hitta videoklipp som är både bra och kostnadsfria. Dyker jag på några så ska jag försöka komma ihåg att skicka länken.
Nu är det ju så med VCP att det finns en sak som är suveränt med dom. Om du går till samma tutorial igen - Light Casting - så har du en svart knapp "Project Files" till höger om Watch-knappen. Klickar du på den knappen så laddar du ner en zip-fil med det videoklippet som används - "Street_Footage.mov"… :)
Men å andra sidan - man behöver egentligen inte absolut ha ett videoklipp. Man kan skapa animerade bakgrunder på olika sätt i AE självt om man pillar med det ett tag, eller en vanlig stillbild som man förskjuter bakåt i djupled (Z-axeln) om man gör bildlagret till ett 3D-lager.
Som t ex såhär: Vulkan
Eller på olika avstånd: 3D Compositing
Eller som en enstaka backdrop: Smoke Trails
forts /
Jag vet inte om du såg testanimationen som jag tog ut stillbilderna Eclipse ur. Den enda bilden som jag använde är en stor bild av månens yta i grå-skala att linda runt CC Sphere-objektet. Resten är bara AE självt och Optical Flares.
Eclipse-test (och ja - det är ljud också)
Själva Eclipse-tråden har du här: Eclipse
Å nu är vi vansinnigt långt borta från Ambient Occlusion, kontaktskuggor, blod, slem och annat trevligt … 
Jo. Fast min lärare visade mig Video copilot. Och där tycker jag det finns rätt så bra och roliga tutorials. Men tack så mycket för tipsen! :)
Jag såg faktiskt eclipse animationen! snyggt jobbat!
Hahah lite för mycket OT. Men i alla fall, jag ska se om jag kan göra om blodet från början och arbeta längre på det för att få en så bra effekt som möjligt. Och då ska jag tänka på alla de små detaljerna.
Synd att det inte finns några bra tutorials när det gäller 'måla blod'. >.<
how to do? :D
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
asso menar du hur jag gjorde det? skicka ett pm.. så ska jag se om jag kan göra en tutorial :)
#18 Glöm inte bort youtube, finns mer tutorials där än man hinner titta på.
på tal om blood hittade jag denna.http://www.youtube.com/watch?v=Td9NRxCgPsI
#20 haha jo. Men alla tutorials är inte bra heller ;)
Fast får väl ge det en till chans :)
#20 oj såg inte länken. Tack! :)
Shit jag älskar det :) Visst kan det bli bättre, men jag tycker det var superbra gjort verkligen! :D
#23 tack! :D
Jo jag vet haha. Men jag har aldrig varit bra på att rita saker. Detta är inte gjort efter en tutorial utan direkt efter min egna fanatsi. Så det är väl därför det ser sådär halvtaskigt ut. hehe :)
men jag tycker inte det ser halvtaskigt ut, menar bara att det inte ser riktigt äkta ut, man ser ju liksom att det är pålagt men samtidigt himmla snyggt pålagt ;) Jättebra!
#25 haha tack ^^