Hur gör men enkla streck?
Jag har Adobe elements 8 och har inte lärt mig det alls än. Nu ska jag göra en alamanacka över januari, alltså jämna rutor och för det så behöver jag kunna dra helt raka streck.
I en annan verision jag hade tidigare så kunde man välja en funktion så man bara behövde klicka på ett ställe och så kunde man dra ut ett rakt streck och fästa det där man ville ha det.
Det fanns även en funktion där man kunde dra ut så att strecket blev en cirkel, eller en fyrkant och man kunde välja tjockleken på linjen.
Denna funktion finns t.o.m i paint så den måste ju finnas i elements med?
Jag har funderat på kakformsverktyget, men det beskär ju bara bilden till den form man valt, jag vill inte ha bilden beskuren utan bara ha tex en ritad cirkel som jag sen kan fylla med färg. Alltså mycket enkelt.
Verkligen inte enkelt att få någon respons på den här sajten, verkar helt dött :(

Streck drar du med penselverktyget genom att hålla ner shifttangenten samtidigt.
Du kan dra streck med penselverktyget eller det som på engelska heter "line tool".
Cirklar fyrkanter (kvadrater och rektanglar) drar du med ""Rectangular respektive elliptical marquee tool. Använd också här shifttangenten för att få samma proportioner på figurerna.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#3# Men är det det verktyget som på svenska kallas rektangulär markeringsram? För som jag kan se går det dels bara att få det just rektangulärt och dels så markerar det ju bara en del av bilden som man sen antingen fylla i eller klippa ut eller så, det gör liksom inget permanent avtryck på bilden.
Visa > stödraster då har du linjer att gå efter.
Sen gör du som AndersT säger - shift och pensel då blir det raka linjer.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#5# Jo raka linjer lyckades jag med, men sen funkade inte resten av tipsen så jag tror de gällde en annan verision av elements 8 :)
Dock lyckdes jag själv efter mycket trixande komma på hur man gjorde, man högerklickar ju bara på rektangeln längst ner så kommer det fram en massa alternativa former man kan välja. Väldigt enkelt nu när man kan men svårt innan man lärde sig det :)
Lite OT men är det alltid såhär trögt att få svar i bildredigering i fokus eller är det bara just min tråd som inte var intressant att svara i?
Om jag svara för mig själv så var det lite svårt att förstå vad du menade.
#7# Ja det var svårt att förklara riktigt när man inte vet vad funktionen heter :) Men då brukar ju folk fråga och så förklarar man på ett annat sätt. Här verkar det som sagt nästan ingen ide att skriva och fråga för ingen är intresserad av att svara, eller utveckla hur de menar heller för den delen. Men tack för tipset om stödraster, ska kika på det :)
Jag vill tipsa om Bildbehandla.se. Där har jag lärt mig mycket om Photoshop Elements.
De har även Moderskeppet för Photoshop men man har hjälp av det även om man kör PSE själv.