Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 1336 ggr
Ankilika
0

Ta bort det gröna som reflekteras

Är så att jag fått i uppgift att fota produktbilder till företaget jag är på praktik hos. Vi har använt en grön bakgrund (sån där som man använder när man filmar och vill byta ut bakgrunden. Efter chefens önskemål) och sedan bara ett ljusstarkt objektiv. Tanken är då att jag ska frilägga bilderna sen, och det är inga problem hittills. Grejen är den att BGB-haken som finns på ett flertal produkter blir grönaktig istället för silver då det reflekteras från bakgrunden. Tips på hur jag får bort det gröna på ett bra sätt? Arbetar i CS 5 och kan tyvärr inte visa bild på de är på företagets dator. Hoppas ni kan ge tips ändå.

DavidG
0

Grönt är en jättedum färg att använda till stillbild. Kanon till video men skitdåligt till stillbild då färgen alltid reflekteras i produkten/modellen som du märkt. Använd Nyans/mättnad (Hue/saturation), sampla den gröna färgen och minska mättnaden. Förslagvis plåtar ni mot vitt eller grått nästa gång. //D

[alezan]
0

Har du fotat direkt i RAW eller jpg vilket i sig avgör hur mycket du kan påverka och vart du ska börja.

DavidG
0

Nej, i det här fallet spelar det ingen roll om det jpg eller RAW. Det är ett selektivt färgstick som ska bort och där hjälper inte RAW-format (förutom att man kan göra en andra RAW-konvertering där man tar hänsyn till färgsticket och selektivt maskar in i Photoshop men det är bara bökigare) Nyans/mättnad is the way to go, silver har ingen färg förutom det som eventuellt reflekteras i materialet. //D

Ankilika
0

Tackar, då ska jag försöka rädda bilderna! Ska försöka övertala chefen nästa gång också. Ville själv gå på vitt så förhoppningsvis blir det de nästa gång då.  Men som sagt, tackar för snabbt svar!