Hair repair
Nejdu - det finns ingen patentlösning när det gäller hår. Allt som oftast får man rita in nytt hår - strå för strå … :)
Ser det bara bra ut så har du gjort på rätt sätt och det gör det ju här.
#1 haha kanske jag som är lite trött just nu men ditt inlägg blev lite rörigt i mitt huvud.
Menar du att om man gör på rätt sätt så ser det bra ut? Och menar du att jag har gjort på rätt sätt eller va? hahaha 
Bra jobbat :)
Du tänker helt rätt men prova att jobba med ännu mindre penslar. Om du jämför dina ritade hårstrån med de fotograferade så ser du att de är mycket tjockare. De är även mycket jämnare. De riktiga stråna är nästan lite hackiga.
Hår kan ta väldigt lång tid om man ska göra det bra men det är bara att sätta sig ner, rita och låta det ta lite tid.
När jag ritar hår brukar jag använda en pensel med ca 1px radie (beroende på bildens upplösning) och för att simulera hackigheten så ställer jag penselns storleksdarr/size jitter och rundhetsdarr/roundness jitter på hundra procent. Sen samplar jag en ljus och en mörk hårfärg och börjar måla. Jag har även tryckkänslighet på opacitet och penselstorlek påslaget. Sen är det bara att se till att följa hårstrånas riktning och se till att inga strån börjar i tomma intent.
Ibland måste man jobba i flera lager, kanske med lite lite oskärpa, och med flera färger för att få ett naturligt djup.
Cindy är grym på hår och hon har kanske lite fler tips :)
//D
Förlåt att jag svär- Men fan vad grymt det blev! Jag ska sitta lite mer imorgon och öva. Men alltså det där gjorde jag lite snabbt coh väldigt slarvigt. Skulle lägga olika färger öve rhal bidlen och lägga penslar bakom mig själv. Därför behövde jag fylla ut håret lite.
Men nu blev jag sugen att sitta ner i någon timme och koncentrera mig ordentligt!
Jag jobbade med penselstorlekarna 2px 7px och 10px. Jag använde också tryckkäslighet och såklart olika färger! Lite slarvigt gjort sådär :)
Tack så mycket för tipsen. Jag återkommer med fler bilder när jag har jobabt lite mer :)
Cindy har hjälpt mig tidigare att komma igång!
"där gjorde jag lite snabbt coh väldigt slarvigt"
jag med ;)
kör på. kom ihåg att det krävs mycket arbete, så sluta inte för tidigt… och använd små penslar. testa även att jobba med ett tomt lager i blandningsläge Mjukt ljus/Soft light och vita/svarta penslar ovanpå dina hårstrån. då kan du bygga upp djupet i håret på ett relativt snabbt och enkelt sätt.
//D
#5 men nu är jag inte lika bra som dig så det blir ju enorm skillnad, även fast vi jobbar lika länge….
Tack för tipset. Ska försöka lite till idag, Fast på en annan bild från samma photoshoot. :)
Det handlar bara om övning. Jag har gjort det hundratals gånger mer än dig, så det är inte så konstigt om jag är något bättre. //D
haha jaa.. jag ser ju inte helt hundra ut på bilden ovanför.. haha..
Men iallafall, jag gjorde om vänster sida lite extra. men känner fortfarande att något saknas. Även lite på höger sida. Men jag ska klura lite mer på det senare.
1. Efter jag klippt bort den svarta bakgrunden
2. Första försöket med håret
3. det jag fixade nu :)
Det ser mycket bättre ut men som du säger så är det inte perfekt än.
Du har en bra grund nu. Om du fortsätter med ett nytt lager ovanpå det du redan gjort och använder en ännu mindre pensel för att skapa ännu finare stån ovanpå. Jag skulle säga att du är ungefär halvvägs nu.
//D
#10 haha ok kan vara bra att veta!
Men jag har lagt i massor av olika färger, allt från vitt till svart, knall orange och rött, olika bruna färger och lite mer orangea färger. ska jag fortsätta med det eller bara köra på ljusa hårstrån som är 1px ?
Jag tror det räcker med en ljus och en mörk färg och 1 px pensel, men det får du känna efter allt efter som :)
ok :)
Jag fixade till det lite men ska arbeta mer på den senare eller imorgon :)
Woppla … här har det hänt massor medans jag var borta .. :)
Ok - på A svarar vi B och på C kan vi inte … *S*
Nä - joke-joke … Alltså, ta till dig allt som David säger. Då kan det bara inte bli fel.
Ett annat trick om man inte vill dribbla med penselmotorns Jitter(Darr)-inställningar är att lägga på en lätt gaussian blur på hårlagret (-en) och sedan en lätt touch med Noise-filtret. Det är lite av en "cheat" och blir inte lika bra, men det funkar i dom flesta lägen.
I vilket fall - har du väl lärt dig att fylla i hår i en bild så har du en stor styrka när det gäller friläggningar.
#14 Tack!! well jag försöker ta åt mig allt egentligen, men det är så mycket på en gång så tar lite i taget. haha. nästan så jag borde skriva ner allt och gå tillbaka till sedan.
Tack för tipset!!
Jo jag har ju nu arbetat ännu mer, men det känns som om, när man målar hår så kan det aldrig bli klart. xD
Så lägger upp close ups nu :)
>Jo jag har ju nu arbetat ännu mer, men det känns som om, när man målar hår så kan det aldrig bli klart. xD
He-he… det ständiga problemet när man gör fotoretuscheringar… När ska man sluta .. ?
Vad säger du, David ? :)
#18 Det är frågan det…
Jag säger skitbra jobbat! Nu har du lagat det som behöver lagas. Nu återstår det att få dig att se ut som att du hör hemma på den nya bakgrunden. Du ser fortfarande inklippt ut. Den vita bakgrunden känns inte naturlig. Fortsätt måla fler hårstrån som är lite "flygigare". Alltså strån och eventuellt hela hårtoffsar som flyger ut lite från frisyren. Något som knyter an med bakgrunden alltså. Det du gjort hittills är skitbra men det håller sig fortfarande innanför frisyren. Om du blivit plåtad mot den vita bakgrunden så hade det varit fler strån som spretat ut och blandat sig med bakgrunden, så måla nu lite yvigare för att få håret att smälta in på den nya bakgrunden. Som sagt, bra jobbat men lite till ;) Titta på andra bilder, hur ser håret ut där? Vad är det som gör att det ser ut som att bakgrunden finns finns där på riktigt? //D
#20 Tack!! :D-
Får väl försöka lite till då.. :]
Well om man ska få håret att smälta in i bakrunden lite, då vill man rita hårstrån som du sa. Men ju längre bort fårn kameran de är, desto suddigare eftersom fokusen ligger på ansiktet. Så borde fxa hårstrån som går bakåt, in i bilden också? eller har jag fel nu?
Sen lite som bara går utanför som en slags oregelbunden ram? haha :)
Du tänker som vanligt rätt :) Däremot så är skärpedjupet ganska långt ser ser det ut som, då det mesta är relativt skarpt, så dina strån får inte bli för suddiga. Fokusera inte så mycket på skärpan ("fokusera på skärpa" :P) utan måla istället en tillräckligt yvig frisyr. Fokus kan du justera efteråt om det skulle behövas. Helt rätt med den oregelbundna ramen. Just nu ser frisyren ganska kantig och hård ut i kanterna. Du behöver mjuka till formen så att det inte ser inklippt ut och det gör du genom att måla mer hår :P //D
#22 ok perfekt! Då är det bara att sätta igång :)
En fråga, hur länge har du arbetat med photoshop? :)
Nu är det kanske lite väl spretigt som du säger men du har fattat grejen :)
Jag började jobba i Photoshop för ca 10 år sedan. Sedan dess har jag även gått en tvåårig yrkesutbildning och idag driver jag och tre goda vänner en egen retuschstudio.
//D
Här är en tutorial jag gjort som du kan ladda hem på just det här ämnet att måla de hårstrån som försvinner vid en friläggning.
Nu var det ett tag sedan jag gjorde denna, och den är på väldigt dålig engelska men om du inte redan sett den så kan du ju alltid kika på den.
Den är enkel och smidig att göra.
För övrigt tycker jag att du gjort ett superbra jobb!! Det jag saknar är bara att dina hårstrån inte ser riktigt likadana ut som modellens strån.
Hårstråets struktur är olika från person till person. Allt från släta tunna strån till väldigt grova strån med mycket struktur.
Jag har inte hållit på så länge med att rita hår, och jag kan inte påstå att det alltid är lätt. Ibland går det bättre och ibland sämre. Det gäller ju att efterlikna originalets strå så nära som möjligt för att det inte ska märkas att man fuskat.
Men som jag skrev tidigare, du har gjort ett utomordentligt jobb!! Och ju mer du övar desto duktigare kommer du att bli. Tummen upp!!! 
… som sagt … när är man klar med retuschen .. ? 
Tack för den tutorialen Cindy :) Gräslig engelska men budskapet gick fram ;) Uppskattas mycket då jag anser att hår är min största brist, så det här kommer hjälpa mycket i framtiden! //D
#26 haha, fast den får lämnas så nu. Jag har massa saker som ska vara klara morgon som jag inte ens börjat på för att jag fastnade i mitt hår projekt.
haha wooww det är riktigt lång tid! :D
#27 tack cindy!! När jag fick upp ögonen för att 'måla hår' så lärde jag mig typ grunden/tekniken från dina tutorials. Så Tack för att du gjorde dem! :))
Tack, va kul att du tycker det! :D
ni andra då, hur länge har ni jobbat med photoshop? :D
#3 Shit DavidG, vad fint det blev på kort tid :) Men jag tycker ni alla har kommit med bra tips & försök. Får nog spara denna tråden i favoriter eftersom jag vet att jag själv kommer hamna i denna situationen ;)