Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett3d
Läst 2694 ggr
[JgraphNet]
1

Volymetriskt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja-aa …  H&M fick ordentligt på näbben för sina virtuella modeller …

Undrar vad som händer nu då … ?  *S*

Joxade lite med Atmospherics i Poser Pro 2012 för att se om jag kunde åstadkomma en Volumetric Light-effect.

Bilden är väl inget för familjealbumet direkt, men det blev ganska hyfsat ändå …

[Koppsal]
0

Nice! Jag gillar det! :D

MichaelE
0

Riktigt bra, men jag tror att program som Vue skulle göra effekten mycket bättre. Dessutom skulle du ha fått en helt annan bakrgrund.

[JgraphNet]
0

Jo - jag håller på och pillar med Vue Infinite men jag har inte kommit så långt med det ännu. För att åstadkomma samma sak i Vue hade jag behövt göra en hel del manövrer i flera olika paneler och i Poser gjorde jag allt i en enda - Material Room. Bakgrunden är avpassad för att förstärka effekten.

Vitsen här var att åstadkomma en dramatisk volumetrisk effekt med ett 3D progg som egentligen inte är avsett för det.

Cindy-
0

Awww coolt! Skrattande

Det måste vara superkul att göra helt egna modeller. Undrar om man får prova det nån gång :)

Vad menar du med "H&M fick ordentligt på näbben för sina virtuella modeller" ?

Det har jag missat!!

slaslan
0

dom hade samma kropp till modellerna bytte bara huvud fusk fusk

Cindy-
0

#5  Åhh på det viset! Ja det hade jag helt missat :)

[JgraphNet]
0

Alltså, Cindy - för att börja någonstans så gör du inte modellerna s a s "från scratch" utan du ändrar en redan färdigbyggd modell (Unimesh) med hjälp av Morph Targets.

En modell som t ex Genesis har flera hundra sådana Morph Targets för att man ska kunna modifiera i stort sett vilken aspekt av modellen som helst.

Den bifogade bilden visar modellen Genesis i DAZ Studio. Jag har markerat Head (Huvud) och till höger ser du bara en mycket liten del av den lista med Morph Targets som man kan använda för att modifiera Genesis utseende. Dom få du ser är samtliga till för att modifiera enbart öronens utformning. Morph-listan har en scroll-list längst ute i höger kant och utifrån vart någonstans den är placerad så kan du få en bild av hur många fler Morph Targets du kan scrolla fram ….

Hos Vicky 5 (som i sig är en Morph av Genesis) är listan betydligt mycket längre … :)

Förutom huvudet kan du alltså med Morphtargets för varje kroppsdel fortsätta att bestämma hur lång/kort/smal/bred/tjock/grasil du vill att halsen ska vara, hur markerade Trapsmusklerna i axelpartiet ska vara - och längre ner går vi inte i det här familjeprogrammet … *S*  Hur som helst så kan du alltså fortsätta modifiera varje aspekt av modellen ända ner till hur långa/korta/smala/tjocka etc du vill att tårna ska vara.

Dessutom kan Genesis (och Vicky 5) vara en kvinnlig eller manlig modell.

Förutom att bestämma hur modellen ska se ut så har du också dessutom rörelsekontroller (Pose Controls) med vilka su kan bestämma i vilken pose din modell ska stå/sitta/ligga/springa osv…

Det beyder alltså att du kan vara riktigt avancerad och animera din modell på ett mer eller mindre övertygande sätt - som t ex Dreamlight (och ja - Waldemar "Walle" Belwon är svensk !!)

När du har poserat din modell är det dags att gå vidare med att sätta på modellen passande käder, hår, skor etc - och när du är klar med det så är det bara att gå vidare med att sätta ljus, lägga till props (kanske) och/eller den miljö man vill ha modellen i.

Kort sagt - om du tänker dig att du är fotograf så är det här ett sätt att göra modellfoto utan att man behöver ha en kamera eller en studio. Allt finns i programmet - och mycket mer…

Poser och DAZ Studio är båda tämligen enkla 3D program som är dedikerade till detta och skulle jag rekommendera någon något av programmen för att börja göra 3D med så skulle det nog bli DAZ Studio.

Nackdelen med Poser är att man får lov att jobba med lite invecklade ljusriggar för att inte få störande "linjer" i modellerna - vilket är ett inbyggt "fel" i Posers hantering av ljusalgoritmer för enklare ljussättning.

Nackdelen med DS 4 är att det saknar dokumentation (tills vidare), men det är betydligt mycket enklare att få bra resultat med det utan att man måste ge sig på mer komplicerade funktioner i det. Det har dessutom en hel del rätt bra videoguider på YouTube - DAZ

Så - "Undrar om man får prova det nån gång :)" …

Om du får den där platsen som vi pratade om så kan du nog få tid till att prova på det där om du vill så småning om. Dels har du videoguiderna på YouTube och dels är jag aldrig längre bort än ett mail eller ett telefon-pling - vilket du ju redan vet, Cindy. Eller hur .. ? :)

… och nu är jag helt slut …

"Hovmästar'n - kan jag få en hink kaffe och en stor tub syrgas till det här bordet !! "

Cindy-
0

Oj oj!!! Tack Dick för den utförliga förklaringen!!

Haha jag förstår att du behövde en hink kaffe efter detta! :)

Jodå, jag fick besked i dag att jag får platsen till 90% och jag ska dit på måndag förmiddag igen. Ska blir så roligt!

Hur som helst så verkar det superkul att göra de här modellerna. Och självklart Dick så vet jag att jag kan lyfta luren när som helst. Du är en fin vän Dick! Skrattande

[JgraphNet]
0

Utförliga .. ? Jag har ju precis bara börjat .. !!  *asg*

Det är bara så mycket mer att infoga till ovanstående, men om jag skulle göra ett försök till en riktigt utförlig förklaring så skulle jag definitivt knäcka gränsen för hur långa inlägg iFokus kan hantera.

Men nu har jag knagglat runt med både Poser och DAZ Studio ett tag och det lutar starkt åt att det slutliga valet blir DAZ Studio. Dels för att Poser känns lite för "slaskigt" och knöligt att jobba med när man kommer till mer avancerade grunkor (som Volumetric Lighting, t ex *s*), med dels också för att DS export av modeller ur Studio i Wavefront OBJ-format verkar vara "renare", som man då kan importera i t ex Vue 10 xStream - eller Vue 10 Infinite, vilket det blir om man kör xStream i Stand Alone-läge (utan integration till andra program).

Dessutom har Studio något som Poser inte har - och det är rederingspluggen Reality - från Pret-A-3D.

Ett annat slående exempel på Reality's egenskaper finns HÄR.

I exemplet användes DS 3, för det finns ännu inte någon plugin för DS4, men Paolo Ciccone jobbar febrilt för att få fram en - Reality 2,0 - så den är inte långt borta alls.

Men du - 90% är definitivt närmare 100% än 0%, så jag skulle nog vilja säga ett stort grattis till två års intressant sysselsättning !! Skulle bli ytterst förvånad om det blir något annat beslut.

Så när du har etablerat dig ordentligt och kommit till rätta så du ser hur dina dagar ser ut framöver så kan vi återkomma till 3D om du känner för det då.

[JgraphNet]
0

Ok - kollade just Paolos Google+ sida och Reality 2 är live and kickin' !

Ser väldigt intressant ut och en av dom tillkomna funktionerna är SGL Rendering

MichaelE
0

#7 Dokumentationen är på väg, dock är den inte klar än. Däremot finns det en hel del tutorials så att man klarar av de flesta sakerna som programmet erbjuder. Dessutom bör man poängtera att DS4 uppdateras med korta intervall för att få det att fungera korrekt så det kan vara förståeligt att dokumentationen dröjer då DS4 egentligen är kvar i något slags beta stadie då ingen stabil eller fullt funktionell utgåva har släppts hittills.

[JgraphNet]
0

#11/  Ja, på sätt och vis är det fortfarande i Beta (ännu ett exempel där köpare blir betalande beta-testare .. *S* ), för jag har haft två uppdateringar av DS4 PRO sedan det gick ut i "skarpt" läge.

Angående dokumentationen så säger DAZ själva att den BORDE ha gjorts innan progget släpptes - men … rbtwhiz kommenterar

Till stor del beror det på att DAZ faktiskt inte är ett så stort företag som man kanske tror, vilket förklarar varför man har en support som konstant "släpar" och varför viktiga inlägg på DS Forum passerar utan kommentarer från dom.

Fast egentligen hade man kunnat utgå från och fyllt på med dokumetationen för DAZ Studio 3

Men men - nu har jag i alla fall kommit så långt att jag väljer DS4 framför Poser och under kommande helg ska jag börja kika lite närmare på Vue 10 xStream - eller Infinite som det är eftersom jag kör det som Stand Alone.

Men du - Mikael - importerar du Studio-modellerna enbart som Wavefront OBJ, eller finns det nåt annat format som funkar i Vue ?

Som PZ3 eller nå't ? …

MichaelE
0

#12 Det är nog snara Release Candidate versioner som släpps.

Jo jag har läst kommentaren, dem ångrar det litet - var lite väl snabba där. Men dokumentationer tar fruktansvärt lång tid att skriva. Som tur är så finns det många videor och mindre dokument som förklarar hur allt fungerar.

Jo, Daz är klart mycket mindre än Smith Micro (Poser) och är långt ifrån industri standard när det gäller 3D, men jag tror att Genesis ger dem ett så pass stor uppmärksamhet (dem vann ju ett pris för Genesis) så att de kommer att bli större nästa år. Annars har ju Daz Studio varit mer som Poser fast extrem lite version.

Vue kan importera Poser 2012 inkluderat animationer, ändrar du poseringen i Poser och sparar den så ändras den automatiskt i Vue.

Daz Studio har ett problem, det kan inte exportera Genesis i Collada än. Tråd. Collada är ett liknande format som pz3 och är en ny standard med animationer och morphs som ingår, vilket gör att gamla V4 och M4 fungerar utmärkt att exportera och importera i Vue. Detta gör att det fungerar som i Poser exemplet ovan. Men Genesis och V5 går inte alls, tyvärr. Man vet inte heller ifall dem arbetar på det.

Jag använder även Carrara 7 och väntar på att kunna ladda ned demo på 8,5 (är i beta stadie nu) som stödjer Genesis. När jag väl kan göra det så ska jag kolla om man kan exportera Genesis som Collada därifrån. Detta blir en dyr lösning ifall det fungerar, men Carrara är ett mycket mer versibelt program än Daz Studio.

I dagsläget är det OBJ som gäller för mig.

[JgraphNet]
0

Nja … i nuläget är jag inte så intresserad av att kunna exportera/importera animationer, utan håller mig till stillbild. Det räcker gott att kunna rendera ut en poserad modell som Tiff och därmed få Alfa-kanalen som mask för montage i Photoshop.

Sedan har vi ju också 3D Bridge-integrationen med Photoshop …

Av samma anledning duger också Wavefront OBJ utmärkt bra om jag skulle vilja stoppa in modellen som 3D-modell i andra 3D-program. Det blir i o f s inte "poserbart" (om man inte bygger en ny Bones Hierarchy Rig (eller använder Biped), men å andra sidan skulle jag heller inte drömma om att försöka animera i DAZ Studio. Gjorde det en gång och höll på att få nå't allvarligt fel på kuppen …  I så fall blir det fråga om aniMate 2 och aniBlocks.

Tyvärr visade det sig också att jag stötte på ett allvarligt problem med Open GL i Vue xStream och Eco Systems. Fick ställa ner det hela tills jag hade bara Bounding Box, men det blev påfrestande eftersläpningar ändå. Så den varianten av Vue är nog bara att glömma bort för min del…

En sak som jag håller med dig om helt och fullständigt är inovationen Genesis - och Vicky 5. Det är ett genidrag från DAZ sida och jag applåderar järvheten från DAZ att göra något helt eget och mer eller mindre sk-ta i vad Smith Micro och hela Poser Community kan ha för åsikter om det.

Vicky 4/Michael 4 (& alla andra "gamla" Milennium Characters) går alldeles utmärkt att använda i DS4 och även gamla grunkor gjorda för båda plattformarna är kompatibla och fungerar och renderar utmärkt.

Ytterligare ett argument för att jag föredrar DS framför Poser.

Nu återstår bara att se vad Paolo - Pret-A-3D - har åstadkommit med Reality 2 …

Skrattande

MichaelE
0

Jo, utan Collada blir det ju inte poserbart - vilket kan skapa problem i vissa scener då det blir arbete med dubbla program.

Reality 2 är jag inte intresserad av då jag gör alla mina renderingar i antingen Vue eller Carrara.

[JgraphNet]
0

>Reality 2 är jag inte intresserad av…

Nej - vilket är fullt förståeligt - men jag är. I allra högsta grad.

Provade köra Cararra när det var i ver 5 eller 6, men tyckte att det kändes bakvänt för mig. Tyvärr har jag nog redan blivit "skadad" av att ha använt både C4D och 3DS Max och jämför allt med dom två - vilket inte alltid är så lyckat …

Men det här kan ju faktiskt bli riktigt intressant! Du med DS och Vue/Cararra och jag med DS och Reality (& Photoshop). Fler verkar det inte bli om inte Koppsal hoppar in med sina Max-grunkor.

Så - för att börja föra den här tråden om Volumetric Lighting - som har svällt ut till mycket mer - mot ett avslut, så lägger jag ut två nya bilder med samma ljuseffekt. Den här gången helt renderad i DS med 3DLight-renderaren. Ingen redigering gjord på någon av dom.

Köpte in en underbart välgjord och detaljerad modell som heter Baroque Grandeur och testkörde den som enbart Environment - alltså rummet självt utan några andra detaljer.

Med den volumetriska effekten och 3DLight-renderaren i Progressive Render Mode tog renderingarna runt 15 minuter var.

Här är varianten med dagsljus:

[JgraphNet]
0

… och här är varianten med nattbelysning (månljus) :

MichaelE
0

Jo Vue är svårslagen när det kommer till rendering. Jag har ju testat C4D men jag föredrar 3DS dock kostar det för mycket. Carrara är ett billigt alternativ och den versionen (7) jag har fick jag gratis med en tidning så jag kräver inte så mycket av det. Kommer kanske uppgradera till 9 när det väl kommer. Snygga bilder. Daz har ett underbart utbud av scener och jag kommer köpa fler sådana när jag har slutat shoppa människor och kommer sedan använda kraften i Vue vid renderingen.

[JgraphNet]
0

… och det sitter absolut inte ivägen alls att Baroque Grandeur är fullt modulärt - taket (2 delar), golvet (kan dubbleras), fönster/dörr-paneler och pelare - och kan flyttas och ändras efter behag så man kan bygga vilken miljö man nu föredrar.

Dessutom finns det två expansioner också:

Extravagance

Celebrations