Färgförlust vid export
När jag redigerar bilder i Photoshop Lighroom, exporterar dem och tittar på dem i en webbläsare blir färgerna blekare. Är det någon som vet vad det beror på och om det är något jag kan undvika?
Jag fotograferar och redigerar i RAW-format och exporterar i sRGB.
Vänliga hälsningar
Niklas

En chansning, du kanske jobbar i 16-bit i lightroom och sedan vid exporten så blir det 8-bit och då ska man visst tappa färg.
Jag kan inte ställa in färgdjupet vid export så jag antar att det är samma.
Vänliga hälsningar
Niklas
Nej, nu har jag testat och jag tror inte att det är exporten som gör det.
När jag tittar på de exporterade bilderna i Photoshop eller liknande ser de bra ut. Däremot blir de bleka och tråkiga när jag tittar på dem med en webbläsare. Jag har provat både Internet Explorer och Firefox och det blir samma resultat.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det måste ju vara färgrymden som är fel, hur gör du när du exporterar till Srgb?
Jag upplevde samma problem. Men det löser sig om jag konverterar färgrymden till sRGB. Edit --> Convert to profile…
#4: Jag markerar bilderna i Library-läget och klickar på Export. I exportdialogen väljer jag Color Space sRGB innan jag startar exporten.
Men kan det verkligen vara färgrymden när det är först i webbläsaren som det ser konstigt ut? Samma fil ser ju rätt ut i andra program.
Vänliga hälsningar
Niklas