Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttidskrifter-referenslitteratur
Läst 284 ggr
miksor
0

I vilken ordning?

Spelar det någon roll i vilken ordning man retuscherar foton man tagit typ nivåer, kurvor, brusreducering, oskarp mask, skugga/högdager i så fall i vilken ordning ska man ta det?

emmaa
0

Jag har iallafall alltid fått lära mig att skärpningen är sist :)

GunnarE
0

Jag börjar alltid med att ställa kurvor och nivåer. Som emmaa skrev så kommer skärpningen sist och att spara en bild oskärpt och i tif, skärpningen beror på hur bilden ska presenteras.Efter det så kan jag börja leka med bilden.

Petersen
0

Alltid skärpan sist, alltid.

Bullan
0

Jag har inte vetat att det SKA vara skärpningen sist…men har alltid gjort så iallafall endå! Kan väl jämföras med att man målar först och lackar sistSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

miksor
0

Brusreducering då? den smetar väl ut färgerna lite grann men den kan man ta när som helst ändå, viktigast är att ta skärpningen sist alltså.

Petersen
0

Brus? hähä ;)

Då har du 2 scenarios:

1. Du vill behålla bilden i sin originalstorlek och kommer således knappat skärpa bilden på samma "hårda" vis som om du skalar ner den låt säga från 4000 pixlar bredd ner till 800 pixlar. I detta fall brustvättar du lite försiktigt där det behövs mest och skärper upp efter det.

2. Du vill skala ner bilden från 4000 pixlar bredd ner till 800 pixlar bredd, när du gör detta så får du en "brustvätt" per automatik då allt packas ihop nått så enormt och troligen behöver du bara nu skärpa din bild, helt utan att tvätta brus.