Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettönskemål-om-artiklar-och-tips
Läst 3216 ggr
AndersT
2010-10-09 10:19
0

UNDERSÖKNING

Vi på iFokus Bildredigering vill att våra medlemmar ska få ut som mycket som möjligt av det här forumet.

iFokus Bildredigering startades en gång för att intresserade inom bildredigering skulle kunna skapa kontakter med andra som har samma intresse - för att lära sig mer inom de olika tekniker som finns, och för att inspireras och utvecklas inom området.

Men också för att stötta varandra genom feedback och konstruktiv kritik - ge råd osv.

Vi är alla på olika nivåer inom området. Vissa har hållit på ett tag och lärt sig mycket, medans vissa är helt nybörjare.

Och det finns även många olika anledningar till vad var och en vill med sin bildredigering. Några kanske brinner för det och vill lära sig mer. Medans några kanske bara tycker att det är kul att sitta och leka lite med bilder i bland.

Vad än ER anledning är så vore det bra för oss att veta vad det är ni vill lära er mer av. Eller vad ni förväntar er av iFokus Bildredigering. För att vi ska kunna göra forumet bättre, roligare och mer givande för er.

Därför har vi sammanställt några frågor som vi hoppas att så många som möjligt vill svara på.

1. Hur ofta sitter Du och bildredigerar?

2. Tycker Du att du får respons - feedback på de bilder
Du laddar upp här?

3. Brukar Du ge respons - feedback på andras bilder?

4. Finns det något Du saknar på forumet som Du istället
letar efter på andra ställen på nätet?

5. Tycker Du att det är kul med tävlingar?

6. Brukar Du delta i tävlingar?

7. Tycker Du att du lärt dig mer om bildredigering sedan
Du blev medlem på forumet.

8. Vad skulle Du vilja lära dig mer av?

9. Allmänna förslag - Ge några förslag till
förbättringar som skulle göra att Du får ut mer av
Ifokus Bildredigering. Hur ska IfokusBildredigering
vara för att Du ska tycka att det är roligt att logga
in här?

Det kanske tar en liten stund för dig att svara på frågorna, men vi ser fram mot Dina svar!!

Anders, Cindy och Pia

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Moa-16
2010-10-09 13:25
0

1. Hur ofta sitter Du och bildredigerar? Någon/några gånger i veckan(?)

2. Tycker Du att du får respons - feedback på de bilder Du laddar upp här? Inte jätte mycket, men jag är nöjd ;)

3. Brukar Du ge respons - feedback på andras bilder? Japp!

4. Finns det något Du saknar på forumet som Du istället  letar efter på andra ställen på nätet? Mja, det finns ju hur mycket som hellst på nätet, så det är väl där jag söker om jag letar efte något speciellt i allmänhet.

5. Tycker Du att det är kul med tävlingar? Absolut!

6. Brukar Du delta i tävlingar? Japp!

7. Tycker Du att du lärt dig mer om bildredigering sedan Du blev medlem på forumet. Absolut!

8. Vad skulle Du vilja lära dig mer av? Hm, kommer inte på något just nu.

9. Allmänna förslag - Ge några förslag till förbättringar som skulle göra att Du får ut mer av Ifokus Bildredigering. Hur ska IfokusBildredigering vara för att Du ska tycka att det är roligt att logga in här? Svår fråga, tycker det är bra som det är.. Fler tävlingar & PS-tips vore dock roligt!

Hamstertjej
2010-10-09 15:12
0

1. Varje gång jag loggar in på datorn.

2. Ingen uppladdad bild än, men kommer nog

3. Ibland

4. Inte mycket alls

5. Japp!

6. Oftast

7. Verkligen, och mycket användbart till allt jag nu vill ha det till…

8. Ingenting just nu, jag vill ju helst lära mig mycket på egen hand, kommer ihåg bäst då, men jättebra med mycket lärorika inslag redan nu

9. Hur mycket jag än tänker så skulle jag nog inte kunna komma på något som inte är bra. ????? 5/5! ;)

Metinia
2010-10-10 22:12
0

1. En eller ett par gånger i veckan. Hade gärna redigerat mer om jag hade haft tid!

2. Ja, väldigt mycket! Ofta mycket bra konstruktiv kritik.

3. Ja, då och då. Inte jätteofta dock.

4. Egentligen inte. Här är definitivt första stället jag kollar om jag söker en tutorial eller tips.

5. ÄLSKAR DEM! Framför allt lite större tävlingar då man får längre tid på sig och gärna med något litet pris. Tävlingar taggar mig till att testa nya grejer och redigera på sådana sätt som jag aldrig gjort innan.

6. Då och då kanske. Inte så ofta p.g.a. lite tidsbrist på redigeringsfronten, tyvärr.

7. OM jag har! Det har jag verkligen, jag känner att jag har utvecklats på sätt som jag aldrig hade gjort utan sidan.

8. Dels är jag mycket intresserad av vanlig enklare redigering, så som ljus och färger m.m, så det lär jag mig gärna mer om. Men framför allt vill jag verkligen lära mig mer om skönhetsretusch och att klippa och klistra i bilder för att få en ny bild som ändå ser relativt verklighetstrogen ut.

9. Lite besviken är jag på att den större tävlingen som var i början av året lades ner och inte fortsatte. Den hade helt klart varit något som lockade mig att logga in ännu mera. Men annars, nä, jag vet inte riktigt, det är bra som det är tror jag, :).

Jojaton
2010-10-14 12:50
0

1. Några gånger i veckan, ibland mer och ibland nästan ingenting.

2. Har inte laddat upp så många bilder här än, så det kan jag tyvärr inte säga något om just nu.

3. Ibland, inte jätteofta tyvärr.

4. Tutorialer och guider brukar jag inte titta in här så ofta för, har nog inte upptäckt denna sajten tillräckligt mycket än.

5. Verkligen! Det är kul då man måste "testa sina gränser" lite för att skapa något som andra gillar. Det skapar motivering till att utvecklas.

6. Hittils har det inte funnits tid till det tyvärr.

7. Blev ganska nyligen medlem, men jag hoppas kunna utvecklas genom att både kommentera och titta på andras verk, genom guider och tutorialer samt förståss få kritik på egna redigeringar.

8. Blir bättre på att redigera småsaker, såsom förstärka ljus och skuggor osv. Och skönhetsretusch.

9. Hm, lite fler stora tävlingar kanske. Jag kommer inte riktigt på något just nu :)

Johanna - Instagram

Andina
2010-10-15 12:33
0

1. Hur ofta sitter Du och bildredigerar? I perioder varje dag - andra perioder ingenting… (Just nu är jag så inspirerad av detta forum att jag övar och övar och övar - frilägga hår just nu… = sååå svårt!Skrikandes)

2. Tycker Du att du får respons - feedback på de bilder Du laddar upp här? Har inte laddat upp mer än en bild på kul. (Har inte botaniserat här på forumet särskilt länge… kanske lägger upp lite bilder så småningom.)

3. Brukar Du ge respons - feedback på andras bilder? Har gjort det några gånger nu

4. Finns det något Du saknar på forumet som Du istället letar efter på andra ställen på nätet? Har inte hunnit se allt som finns ännu…

5. Tycker Du att det är kul med tävlingar? Jag tycker det är kul med tävlingar! :)

6. Brukar Du delta i tävlingar? Ja…

7. Tycker Du att du lärt dig mer om bildredigering sedan Du blev medlem på forumet. Absolut!

8. Vad skulle Du vilja lära dig mer av? Bildredigering/allt om Photoshop och Ritplattor (har nyss beställt en som  jag nog får hämta ut idag - har aldrig använt en sådan tidigare… ska bli spännande!).

9. Allmänna förslag - Ge några förslag till förbättringar som skulle göra att Du får ut mer av Ifokus Bildredigering. Hur ska IfokusBildredigering vara för att Du ska tycka att det är roligt att logga in här? Som "ny" och nybörjare tycker jag det är väldigt bra som det är!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

AndersT
2010-10-15 16:32
0

Tack till dem som svarat hittils!

Vi ser gärna att fler svarar. Vill Ni inte svara på alla frågor är det OK. Framförallt vill vi ha svar på vad som kan förbättras/förändras utifrån era behov…

De som svarat verkar mer eller mindre nöjda och det är ett gott betyg både åt medlemmar och oss som sköter om siten.

Anders

Anders
digitaldarkroom

Moalinn
2010-10-17 15:51
0

1. När jag har bilder som behöver redigeras, men kan även sitta någon gång i veckan och leka med lite olika bilder :)

2. Har inte laddat upp jätte mycket bilder det senaste, men det jag har laddat upp så fick jag det, ja :) 
Du laddar upp här?

3. Har inte varit här inne jätte mycket, men jag ska faktiskt börja vara här inne mer.
Vill ju lära mig en del om redigering :)

4. nej, det tror jag faktiskt inte.

5. Älskar tävlingar! men jag vet inte varför jag inte är med i dom. Antingen är det väl för att jag inte har tid eller för att det är försvåra saker som dyker upp, jag vet inte.

6. Nej, men jag ska allt ta mig tid att vara med i tävlingar och så :

7. Ja, absolut!

8. typ, allt :p nej men jag vet inte, det är väl lite allt möjligt. Jag brukar oftast fråga när jag vill veta något :)

9. Jag nog inga förslag som jag kan komma på just nu :) men kommer självklart dela med mig av förslag om jag skulle komma på något.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

AndersT
2010-10-31 09:52
0

Tack till dem som lämnat in svar på våra frågor!!!

Jag/vi återkommer med en någon analys.

Vill någon mer lämna svar så går det bra, jag låter tråden var öppen framöver också, men tar bort den som alltid synligt.

Anders
digitaldarkroom

Emo
2012-01-15 11:00
0

Jag är alldeles ny som medlem här och kan därför inte besvara alla frågor.

1. Hur ofta sitter Du och bildredigerar?

Nästan dagligen. Så här:     http://smyckestillverkning.ifokus.se/articles/4d712e74b9cb46221d0448f4-anpassa-dina-bilder-till-webben#threadlist-state

5. Ibland

6. Vissa

8. Jag blir nog tvungen att lära ett nyare program, när denna datorn inte hänger med längre. Det blir kanske GIMP eller något annat gratisprogram.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Koppsal]
2012-01-15 12:22
0

**1. Hur ofta sitter Du och bildredigerar?
**Hela tiden, Eftersom jag inte har vänner som vill umgås med mig på fritiden så redigerar jag varje dag. Oftast sitter jag hela helgerna.

2. Tycker Du att du får respons - feedback på de bilder
**Du laddar upp här?
**Ja absolut! Jag får grym feedback och det hjälper mig utvecklas på ett riktigt bra sätt! Tack till alla som ger mig så grym feedback!!

**3. Brukar Du ge respons - feedback på andras bilder?
**Nej, ibland kanske, Men jag känner att jag inte är tillräckligt kunnig att kunna hjälpa andra.. hahah.

4. Finns det något Du saknar på forumet som Du istället
**letar efter på andra ställen på nätet?
**Nej faktiskt inte! :)

**5. Tycker Du att det är kul med tävlingar?
**Najee, Jag har svårt att göra bilder efter ett speciellt tema. Oftast gör jag mina bilder efter hur jag känner vid tillfället.

**6. Brukar Du delta i tävlingar?
**Nej. :(

7. Tycker Du att du lärt dig mer om bildredigering sedan
**Du blev medlem på forumet.
**Ja absolut!! Jag har lärt mig mer liksom.. trix.. och sådant som är viktigt att tänka på som man egentligen inte riktigt bryr sig om..

**8. Vad skulle Du vilja lära dig mer av?
**finns massor jag vill lära mig!! 
Måla, frilägga ordentligt, retusch på ett professionellt plan. egentligen ALLT men på ett mer proffisionellt plan :)

9. Allmänna förslag - Ge några förslag till
förbättringar som skulle göra att Du får ut mer av
Ifokus Bildredigering. Hur ska IfokusBildredigering
vara för att Du ska tycka att det är roligt att logga
**in här?
**Inget jag kan komma på nu tyvärr :s

MichaelE
2012-01-15 13:37
0

1. Ett par gånger i månaden, allt beror på vad det är för arbete och vad jag ska göra. Så fort jag har en bild som ska visas upp, användas i skolarbete o. dyl. så redigerar jag den på något vis.
Däremot retuscherar jag väldigt sällan.

2. Det beror på vad för bild det är. Tyvärr så är inte 3D något som egentligen tillhör till bildredigering samt att det är väldigt få här som håller på med då det är både en dyr och tidskrävande hobby.
Övriga bilder brukar jag få respons.

3. När jag hinner med.

4. Faktiskt inte.

5. Ja.

6. En gång om året pga tidsbrist och "inkompetens"Skrattande, det är en stor tävling som går en gång om året där vinsten är ca 100 000 i programvaror. 3D självklart och det är ett roligt sätt att lära sig att bli bättre, ska delta i år också. Vill delta mer, men jag hinner inte.

7. Lite, men oftast är det youtube och böcker samt kurser som har gett mig det mesta.

8. Skulle vilja lära mig hur man tonar bilder på det sättet Cindy gör. Dem är grymt snygga.

9. Har inga konkreta förslag.