Katalogisera dina bilder, med vaddå?
Just precis som rubriken lyder. Vad använder ni för katalogiseringsprorgram ni som nu kör med detta?
Själv så pendlar jag lite mellan 3 "vinnare" som jag efter groteskt många timmars utvärdering kommit fram till:
**1. iView Media Pro
**Denna känns "lättast", dvs tuggar inte i sig halva datorns prestanda och har ett himla skönt och pedagogiskt GUI. Några av fördelarna med det är att det skapar färdiga "fullsize" previews i valfri storlek och filerna blir små. Det klarar att browsa "offline media", dvs diskar eller CD/DVD med dina bilder som inte är inkopplade/isatta i datorn. Samt ett förträffligt sätt att snabbt finna bilder. Allt baserat på nyckelord/keywords. Enda nackdelen är att den sparar all meta i en databas och då försvinner lite av flexibiliteten då jag har ganska många datorer totalt sett i min "IT värld".
**2. Bridge CS3 (2an var ingen hit)
**Enormt pedagogiskt GUI, framförallt väldigt enkelt att bygga egna vyer, med valfri storlek på allt från tumnaglar till fönster för de olika delarna av programmet, färgsättningen samt ha dessa "Ytor" på snabbknappar för olika lägen, t.ex. "Gallringsläge" "Ljusbord" eller varför inte ditt helt egna designade läge, valen är många. Det starkaste hos Bridge CS3 är absolut att den taggar metadatat direkt i filerna, dvs nyckelorden ploppar ögonaböj upp i t.e.x FastStone Viewer eller ExifPro utan du ens behöver starta om något av programmen, underbart! Dock, det finns ett litet aber (givetvis), Bridgen blir en dinosaur utan dess like allteftersom arkivet växer, det går sakta, väldigt sakta med det mesta.
**3. Extensis Portfolio.
**Har inte hunnit testa det skarpt, bara läst specar, jag är lite rädd för det är för mycket "process-tänk" med i Portfolio samt det är troligen byggt för att jobbas med i större miljöer med flera användare åt gången och därav kommer det finnas för mycket av sånt jag som privatperson inte har glädje av. Testen av det kommer ske om ganska precis 30 minuter.
Andra program jag testat men som inte kvalade pga olika saker är:
Fotostation
iPhoto (Mac)
ACDSee
Photoshop Elements 4 & 5
Jisses Amalia, jag skulle bara fråga vad ni andra körde hehe, "jag skulle bara".. har hört den förr.. Men så slipper jag utveckla detta senare om det nu blir något av tråden, kanske bara jag i hela universum som vill säkra upp framtiden när man sitter där på hemmet med sjuhundrafemtifemskviljarder foton som man snabbt vill få fram via nyckelord då det säkerligen är det enda man minns då.

Så.. vad kör ni, ni som nu kör katalogisering, shoot!
PS. En kategori för andra fotorelaterade mjukvaror kanske kunde vara nått, detta är ju inte direkt "redigering", vi använder ju ganska ofta bildvisare, råfilskonverters och katalogiseringsprg. Kanske?
C1 pro för det mesta, men har kört lightroom ett tag nu. Men Bridge Cs3 verkar lovande.
#1 Intressant att du kört med C1, jag har bara det som råkonverter till grundläggande justeringar till mina porträttbilder eller där det finns mycket hud med i bilderna då jag gillar C1's sätt att få till hudtoner. Visste inte ens att det fungerar att ha som katalogiserare och dona med nyckelord osv, så uppmärksam är jag :)
Annars var det inte mycket till input här hehe.
Antingen så kvävde jag eder alla med min sjukt långa inlägg eller så är det helt enkelt så att alla bara öser ner sina alster på hårddisken/diskarna och kör med smarta mappstrukturer, vilket jag också iofs gör. Men jag tänker lite längre fram i tiden när arkivet är absurt gigantiskt och det inte längre håller med att minnas mappnamn eller händelser utan behöver lite mer att "ta i", dvs "Nyckelord".
Hehe, jag känner mig plötsligt som den enda i världen som tänker såhär

Nä du, jag tänker också så men det fixar jag " i morgon". mao, nu har jag mappar med årtal, sedan kundkategorier och sedan kundnamn. Funkar "ganska" bra.

Haa, det där håller inte ett smack Gunnar, det vet du ;) Och jag är övertygad om att jag kommer se tillbaka på mitt smarta drag som jag gjorde en gång som ung & grann påg och smålurigt sitta där på min rullator med laptoppen (eller vadetnukommerfinnasdå) och bara mata fram bilderna från vilken händelse som helst, medan du sitter där och gräver bland dina mappar och inte ens minns årtalen 
Men jisses vilka scriptfel jag får precis hela tiden nu då. Fått det några dagar till och från nu när jag klickat runt i forumet.

Det värsta jag vet är när andra har rätt.
Men,men, på söndag morgon är jag ledig mellan 8,45-9.27, DÅ kommer jag att fixa ALLT
Jag ska testa klart Extensis Portfolio så får vi se.
So far är det 3 som gått till "final":
Bridge CS3 iView Media Pro Extensis Portfolio
hej
jag håller på att testa iView och Lightroom, har tidigare kört Thumbsplus. Håller på att skriva hur jag tror jag kommer att arbeta.
Roine
Jag har kört iView Media Pro i ca 6 år nu och är helt beroende av denna programvara. Jag har katalogiserat ca 400 000 bilder för tillfället och det funkar bra. OBS… Det finns en gräns på catalogstorlekerna på max 2GB ---- över denna mängd låser sig programmet och du får börja om… (jag tappade ca 300 timmar på det misstaget) Men nu är jag som sagt nöjd och kan plocka fram mina och mina kunders bilder på mycket kort tid. Fördelen med programmet är framför allt att du kan göra tumnaglar på bilder som ligger på cd skivor - och sedan spara naglarna fastän du ej har skivan i datorn. Det är inte så vanligt i dessa arkivprogram.
Just nu köper du programmet till extra lågt pris under några dagar.
Lycka till Per
#9 Det lutar åt iView här också.
Tumnaglar på offlinemedia klarar dock alla sådana här program av, det är en av grundingredienserna för att ens hamna i kategorin, värre är det däremot med att skapa s.k. previews i valfri storlek, och ännu värre är det att ange korrekt medianamn på offlinemedia, t.ex. DVD eller CD. Har sett otaliga prg. som märker upp mediet med E: eller vad nu CD/DVD läsaren har för beteckning, och det är ju smart… om man har en skiva bara :)
Kommer lite sent i matchen. 
Nej c1pro används endast för konvertering.
Och lightroom för katalogisering, men blir mer och mer lightroom när det gäller råkonvertering också.
Själv så döper jag mina mappar med kund>typ av jobb samt datum>
Sedan delar jag up filerna i 3 mappar
DRAFT=sorterade raw filer
RFP=ready for print
Under RFP ligger 2 under mappar jpg samt tiff.
Sorteringen görs i lightroom, skapar även grupper i lightroom som motsvara mapparna på disken.
Taggningar görs också i lightroom vid varje import.
Bridge är riktigt najs också, men jag föredrar lightrooms UI.
/Paul L.