Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 2143 ggr
Cindy-
0

Lite färg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite färgläggning samt en ny bakgrund.

Källbilderna / modell och bakgrund, är från Dreamstime.com

Det var längesen jag la på färg på svartvit bild. Så det var skoj att ge sig på det igen.

Till all färg har jag använt Färgbalansen.

[Koppsal]
0

Snyggt!! :D

Cindy-
0
pellepiano
0

Oj vilken förändring. Tjusigt värre blev det med bakgrunden också.

Cindy-
0
[Woozy]
0

Kan bara isntämma att bilden blev helt suverän.

Cindy-
0
[Doglovers]
0

Ursnyggt…!

Lover99
0

Hur gjOrde du? Blev jättefint

Cindy-
0

#7 Tack så mycket!

#8 Tack! Jo detta är jättelätt! Det finns flera olika sätt att färglägga på. Men jag tror att jag använder mig av det enklaste sättet.

Du har alltså den svartvita bilden i botten, du kan dublicera den. Det gör alltid jag för att lätt kunna se originalet om jag vill.

Sen tar du justeringslagret Färgbalansen "Color balance" och tar fram tex en röd färg som du vill ha på något i bilden. Sen inverterar du det lagret med Ctrl+I och målar fram den röda färgen där du vill ha den.

Kom bara ihåg att för att måla fram färgen måste du ha vit förgrundsfärg. Den du hittar långt ner i verktygspaletten till vänster.

Om du sedan skulle måla utanför så ändrar du bara till svart förgrundsfärg och målar bort.

Den röda färgen kan du sedan i efterhand ändra hur många gånger du vill genom att klicka upp den och göra ändringar.

Det är faktiskt ganska roligt. Och framförallt väldigt lätt.

Bakgrunden till den här bilden är inget jag har målat. Utan jag har alltså allra först frilagt modellen och lagt henne på en ny bakgrund. Färgen på bakgrunden justerar jag så att den passar med modellens färger.

När hela bilden är färdig så brukar jag använda skugga och efterbelys, "dodge and burn" för att lägga lite skuggor och ljus. Och kanske justera lite kurvor också.

[Doglovers]
0

Det här måste jag testa. Vilket program jobbar du i? Jag har CS5.

Cindy-
0

#10 Jag har också CS5

Kom ihåg att ta ett nytt justeringslager för varje färg. Namnge gärna alla justeringslager så att du vet lätt var du ska gå in och ändra om du vill byta färg.

Cindy-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en annan bild som jag färglagt på samma sätt. Men här har jag gjort färgerna mer intensiva.

[Doglovers]
0

Sååå snyggt.