Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttidskrifter-referenslitteratur
Läst 3068 ggr
Jenya
0

Göra Skyltar i photoshop?

Jag har precis fått nys om ett jobb där man ska arbeta i photoshop och göra skyltar… då undrar jag. hur svårt är det att göra egentligen?

Jag har ju arbetat en del med photoshop när det gäller bildretuchering osv, och jag tycker jag kan det ganska okej.

Men hur långt ifrån kan det vara att göra skyltar, jag har ju aldrig testat eller gjort en skylt. så jag vet ju inte om jag kan det, lite svårt när man inte har nått att skylta med direkt.

Är det någon som har erfarenhet av skyltar? (Till butiker)

IngelaS
0

Ingen aning Jenya men kan tänka mig att man måste kunna förbereda bilden för tryck och ha lite hum om färgrymder, CMYK och annat.

Kanske någon annan som jobbat med det?

Banio
0

Nja, inte till butiker, men skyltar i A3 och även nån gång större skyltar har jag gjort. Men det var ganska enkelt som vi gjorde då, för det handlade nästan uteslutande om text och sv-v. Hände väl att vi använde spotfärger, men då räckte det med att ange vilket färgnummer vi ville ha på spotfärgen enligt Pantonestandard, så fixade tryckeriet resten. Och sällan annat material än tryckt på affischpapper, lackad plåt i nåt fall kanske. Men enbart för "egen" användning inom industri.

Misstänker det är mera komplicerat arbete du ska göra på en fullskalig skyltverkstad där det kanske lackas mera än trycks?

I det fallet tror jag Ingela har rätt i att man bör kunna lite om färghantering, då kunderna säkert har krav på exakt rätt färg, oavsett om det är plåt eller plastskyltar, matt eller blankt. Eller för den delen textiltryck, för det förekommer säkert på en skyltverkstad. Å andra sidan - har du intresse, blick för färg och bild och bra kunskaper i PS så tror jag att du fixar ett sånt jobb, för "resten" lär du dig!

Jenya
0

Okej tack för era svar :)

Det är på butiken jag kommer jobba, och jag tror att det är enklare skyltar, med endast tre färger kanske.  så det är nog inget avancerat. det är för skyltar som ska hänga inne i butiken. kanske för priser och sådant.

När jag ringde så ville hon att jag ksulle skicka en skriftlig ansökan där jag skulle skriva lite om mej osv. och om jag ville kunde jag skicka med lite bilder på saker jag gjort. men om jag ska greja med skyltar kan jag väl inte skicka med bilder som jag "gjort om" i photoshop, eller tror ni det skulle hjälpa nått?

ahfeldt
0

Jag arbetar enbart i indesign eller illustrator när jag gör "skyltar" i photoshop ska du mest retuschera eventuella bilder till ditt material.

Men är det i PS ni ska arbeta så borde de inte vara några konstigheter om du behärskar programmet någolunda iaf.

emmaa
0

Jag skulle nog precis som ahfeldt ha använt InDesign, tyckte det var värdelöst.. tills jag lärde mig hur det fungerade! Cool

TomasAndersson
0

Hmm, det beror väl lite på hur skyltarna ska tas fram och om det är enklare mönster och text eller mer foton och avancerade bakgrunder och färger.

Det enklaste är att ringa tryckeriet och kolla vilken ICC profil dom använder, vilken teknik dom föredrar osv.

Är det enklare så rekommenderar jag att du rasteriserar det i Illustrator så finns det inga begränsningar på kvalite försämring oavsett storlek. Photoshop blir rätt tungt att jobba med om man drar upp det i A3 300 DPI och sen 10 lager på det … men det går =P

Menar du posters eller menar du typ emalj skyltar?

Jenya
0

#6 Jag rinde och kollade in jobbet då sade dom att dom jobbade i photoshop. jag tror bara att det är enklare texter som ska tryckas på papp som sedan hängs upp i taket. (typ så den hänger ovanför varan) det är nog mestadels tillfälliga skyltar som hängs upp. priser och sådant på nya varor som bytas ut osv.

TomasAndersson
0

OK!! Men så då bara till att skicka med typsnittet du använder och inte rasterisera det så är det inga problem! Räcka ut tungan