HDR
En sak jag funderat på, när jag kollar på vissa bilder jag har gjort i HDR så ser jag nu när jag förstorar dom lite att dom e väldigt brusiga.. Hur gör jag så att dom inte blir brusiga på ett bra sätt, vet att jag inte har haft hög iso när jag har tagit bilden..
Blir det någon skillnad när man gör fake hdr och vanlig hdr?
För om jag kollar på en bild som e vanlig så e den inte så brusig men en fake hdr e jätte brusig..
Här är två exempel
vet inte vilken kategori jag skulle lägga i..
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Bilden i inlägg #0 är Fake hdr (glömde skriva de)
Denna bild är Vanlig hdr
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Och nu när jag endå håller på å frågar, kom på de nu, Bild nr 2, färgen på den här e typ grå grön, men bilden på datorn är mer gul, den ser mycket varmare ut.. Varför ändras färgen?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Det är större chans till mindre brus med flera exponergar, då man använt olika tider för att få fram dem, de är alltså tillkomna på naturlig väg.
At bara Tonemappa en enda bild gör att dtt man måste fejka exponeringarna, och det är då bruset kommer fram, när du programet ska simulera den överexponerade bilden för att få fram saker i mörka partier.
Mindre bru och naturligare resultat får man om man blandar riktiga exponeringar bara, istället för att Tonemappa dem.
#3 okej :) men när jag gör en fake så tonemappar jag inte en bild, jag gör en bild under och en bild över exponerad på PS först sen lägger jag ihop dom tre bilderna :) men jag förstår hur du menar och det är nog så du säger. Tack :)
Du vet inget om mitt andra problem? varför bilden ändrar färg?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Då du använder begreppet HDR utgick jag från att du använt ett sådant program. Nånstans måste hdr bilden konverteras till jpg. Brukligt är Tonemappningsdelen.
Så du gör det manuellt med lager i Photoshop? Då är det märkligt att det blir mer brus. Desto märkligare att den ändrar färg, något som är typiskt när man tonemappar för hårt och inte kompenserar för färgförändringar.
En variant är att ta original bilden på ett lager över den med fel färger och sätta blandningsläget till Color.
Nej asså bilden som ändrar färg är inte fake :P den e gjord med riktiga exponeringar, tycker bara de e konstigt att den ändrar färg :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Jag vet ju inte vad du gör i Photoshop. Har man olika blandlägen blir färgerna helt annorlunda dock, på grund av hur de är uppbyggda.
Men om du bara har olika lager och maska fram det du vill ha från varje så ska det inte kunna bli färgförändringar.
De enda jag gör är att jag går till Curves tror ja de heter och gör ena bilden över och andra bilden underexponerad, och har kvar orginalet som det är :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Bara en reflektion utan att egentligen veta nå't signifikant om HDR …
Testa att ändra blandningsläget för Curves/Kurvor från Normal till Luminosity/Luminicens. Det händer att man förskjuter färger när man "drar" i kurvan.
Luminosity/Luminicens ska bara påverka ljusvärdet och inte färgvärden.

Men du måste ju blanda exponeringarna, inte bara ha dem i varsitt lager utan att maska eller använda blandningslägen.Eller?
#9 hur gör man det?
#10 Men asså sen tonemappar jag dom i Photomatix så dom läggs ihop :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Ok, blev lite missförstånd i mitt huvud.
#12 hehe sånt händer :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px