Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1697 ggr
Monarchy
0

hur mycket ram?

Hur mycket ram har ni då ni arbetar i photoshop tex.
Nu fråger jag er med lite mer erfarenhet inom ämnet, som jobbat i tex storleken 50x70cm canvas.

Jag vet inte vad som är normalt men när jag gör det i den storleken, 300 pixels/inch +många lagar tar photoshop utan problem 10gb ram.

Funderar om jag ska uppgradera från mina nuvarande 12gb till 24gb.

MichaelE
0

Jag arbetar oftast i upplösning som är det dubbla gentemot det mediat ska vara när det är klart, om bilden ska vara 1920x1080 så arbetar jag i 3840x2160. Annars är det 10 eller 18 MP. Enda canvasen jag har arbetat med var på 90 cm bred (180 MB stor fil) och den innehåller bara ett fåtal lager.

Jag arbetar med 4GB och behöver mer för de endamålen jag har. Dock har jag en laptop med 8GB som ska uppgraderas till 16 GB i sommar. Arbetar dock främst med 3D där min dator är lite klen vid renderingar (min = 4GB).

Cindy-
0

Jag jobbar med ganska stora tunga filer emellanåt. Jag har 8gb ram. Men det är absolut alldeles för lite.

Har stora funderingar på att uppgradera rejält. Man blir lite trött på att det segar när man arbetar med stora filer.

Eftersom jag också oftast har väldigt många lager så blir det segare och segare ju längre man kommer med bilden.

MichaelE
0

Den dagen jag får och har råd att bygga en dator (vilket hamnar i min "dungeon") så kommer den ha 32 GB+. Detta är ett måste för att kunna rendera bilder i affischformat.

Monarchy
0

Okej tack för svaren!

Jo alltså ram är ju riktigt billigt just nu.

24gb ram för 1400kr

ska man måste man gå upp till 8gb stickor.

MichaelE
0

Det viktigaste är ju ifall ditt moderkort klarar av den mängden ram. Sedan är ju ramen olika snabba - du måste ha rätt busshastighet som stöds av moderkortet och processorn - annars kommer du få problem.

Monarchy
0

jora men min klarar upp till 24gb ram så inga problem. även busshastighet är inga problem

Intel i7 950 3.07GHz | Corsair A50 | EVGA GTX 460 1GB | 12GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz | ASUS Sabertooth X58 | Fractal Design R3 | Corsair TX 750W

DavidG
0

Jag har 10GB RAM och en 60GB SSD som scratchdisc.

Största filen jag jobbat med på denna dator var 10x4m 150PPI och vägde ca 13GB. Det var tungt :/

Normalt brukar mina filer väga ca 1-3GB och innehålla 10-50 lager.

//D

MichaelE
0

#7 Vad skulle du med den stora bilden till?

DavidG
1

Den blev en matta i en skobutik. Slask och skoavtryck i skala 1:1

Monarchy
0

intressant!  men du klarar dig bra med 10gb ram på 1-3gb filerna?

DavidG
0

Det beror ju på hur man ser det. 10Gig räcker inte hela vägen men scratchen tar ju över där RAM-minnet slutar :) //D

MichaelE
0

Har man Windows och utökar det virtuella minnet till detsamma som RAM minnet (8GB är en bra siffra) och sedan har en ReadyBoost USB minne på ett par GB så kommer man långt på det RAM minnet man har installerat.