Denna tog 18 stadiga timmar...
Min första "riktiga" manipulation. Tog som sagt 18 timmar, och tyckte det var skoj! Hade velat veta av er som kan detta, vad kan jag göra bättre och vad bör jag tänka på nästa gång?
Konstruktiv kritik uppskattas!
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Det var en fin bild och kul tema.
Nu vet jag inte hur detta är gjort eller uppbyggt men jag tycker öronen ser ut som om de är gjorda i leraa, som prydnadsaker och upphängda på väggen ( min tolkning ).
Är det öronen som tog mest tid att göra ? För friläggning och retusch ser inte ut att kunna ta så mycket tid. ( det är en liten ljus strimma/mojäng längst upp på högra sidan i håret, vad det nu kan vara, som förmodligen inte ska vara där ).
Har inget direkt att kritisera. ( om nu inte öronen skulle förställa riktiga öron eller så ).
Tack så mycket Pelle! Mycket bra kritik som uppskattas 
Öronen är "riktiga" och jag har fått mecka runder så in i norden med ljuset / skuggorna så att det skulle se ut som att de satt fast i väggen. Detta tog väl 90% av all tid skulle jag säga.
Jag var inte så smart när jag tog bilderna på öronen eftersom jag inte hade exakt den ljussättningen som jag hade på väggen och mig själv. Öronen på högra sida hade väl något så när "rätt" ljussättning (bortsett ifrån avståndslagen), alltså ljus från sidan men ljuset på de vänstra öronen är målade med färg och dodge/burn.
Så jag antar att mitt dodge/burnande och målande med soft pensel har fått öronen att se orealistiska ut. Har du några förslag på hur man behåller trovärdigheten i objekt när man måste göra så drastiska ändringar i ljuset? Självklart begriper jag att om skuggor är helt mörka finns det inte så mycket att hämta när man ljusar upp, men vad är snyggaste sättet att komma runt?
Ljusstrimman har jag ingen aning vad det är eller varför den är där, men den är där på originalbilden också. Den ska jag plocka bort :P
Medarbetare på foto

Om du med avståndslagen menar att lljusets styrka avtar med avståndetoch att det därför bör vara mer highlights på vänsteröronen, så är det sällan det är så drastiska förändringar. Och ljuskällan måste i så fall stå väldigt nära de första öronen. Ju längre ifrån som ljuskällan är , desto mindre spelar effekten av avståndslagen ( inverterade kvadratlagen ) in.
Öronen till vänster kanske är lite för uppljusade, ser nästan överexponerade ut.
Något av det svåraste som finns är att addrea ljus på ett verklighetstroget sätt. Jag tycker det är jätteknepigt.
Nåt som slår mig också är att man kanske ska ändra highlightsen på vänsra öronen så de går mer mot lite gult, så får man en referens till highlightsen i ansiktet som vekar vara åt det hållet.
Yes, det är det jag menar. Four inch square law tror jag det heter på engelska, och efter lite googlande så fick jag fram att det heter "avståndslagen" på svenska. Är inte säker dock :P
Ljuskällan i detta fallet var en 120x80 softbox från sidan och den stod faktiskt rätt nära motivet.
Nu när du säger det håller jag med om att highlightsen på öronen till vänster är för ljusa. Väggen är ju inte överexponerad, så varför skulle öronen vara det? En liten miss…
Jag var faktiskt och pillade på de rosa områdena på öronen, eftersom jag tyckte att det var något jag inte gillade med dem. Men efter att ha lagt till lite Cyan så tyckte jag att det såg värre ut och bestämde mig för att behålla den rosa tonen. Den rosa tonen är bara en biprodukt av mitt meckande med dodge och curves, så det var inte ens meningen att de skulle bli rosa…
När jag kommer hem ska jag prova att lägga till lite mer gulton på dom och se om det ser bättre ut.
Återigen, tack för kritik och tips! :)
Medarbetare på foto