Kollage
Jag undrar hur man får till ett bra kollage.
Jag vill göra några tavlor till min pappas födelsedag, sådana tavlor där man har tre stycken bilder som matchar i färg och ljus osv. med en svart bakgrund och manske en text längst ner. så svårt att förklara. jag vet inte hur jag ska få till det. då jag inte vill ha bilderna i samma storlek utan kanske en liggande och två stående, eller tvärt om. någon som har bra tips på mallar, eller kanske bara har stött på en bild som ser ut så som jag beskriver. jag hittar nämligen ingen själv. men man kan stöta på dem i butiker så som gallerix osv.
vore jätte tacksam för hjälp (om någon förstår vad jag menar) hehe :)
Jodå, jag förstår vad du menar - här är ett exempel som jag själv gjort. I det här fallet skapade jag en ny bild på 30x30 cm med en upplösning på 260 px/ tum (tillräckligt för utskrift) med grön bakgrundsfärg. Därefter öppnade jag de andra bilderna, beskar var och en till rätt utsnitt och storlek (också med 260 px upplösning), klistrade in i mitt kollage som nya lager som jag sedan kunde flytta runt och storleksändra. I o m att allt ligger i egna lager är det relativt enkelt att jobba med. Jag använder linjalerna flitigt för att skapa stödlinjer för övrigt - på så sätt kan man lätt se så att bilderna blir rätt placerade på sidan.
Du vill göra en Triptyk :)
Googla med: "photoshop triptych action" så hittar du massoooor.
Tackså jätte mycket för hjälpen! Triptyk.. tror aldrig jag hört det innan hehe. men då har man lärt sej nått nytt idag också! :D
Jag gjorde ett test. vore jätte bra med lite kommentarer om det!
Är detta något man skulle kuna ge bort som tavla i present?
någon som vet vad det skulle kosta att få skrivit ut något sådanthär i A3 format?
(Jag vet ej vad jag ska skriva som text ännu, öppen för förslag på det med ^^)