Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettshow-off-före-efter
Läst 588 ggr
AndersT
2007-05-23 21:16
0

Luffare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blandningslager, skärpning, kloning och målat med ljus.

Stockbild från stockexpert.com

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

AndersT
2007-05-23 21:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Före…

Anders
digitaldarkroom

Mackan1000
2007-05-23 21:31
0

nice , ser nästan tecknat ut oxå tycker ja =S

AndersT
2007-05-24 00:12
0

Tack Mackan! :)

Anders
digitaldarkroom

GunnarE
2007-05-24 00:29
0

Du lyckas få till snygga och spännande färgskalor. Det blir att testa sig fram självSkrattande

Christoopher
2007-05-24 01:16
0

sphinx, artikel om målat ljus att varit lysande - i dubbel bemärkelse ;)

tobias.flood
2007-05-24 01:56
0

Snyggt!

Du går gärna berätta hur du har gått till väga om du har lust? Jag har försökt att få liknande resultat men utan att lyckas.

/Tobbe

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AndersT
2007-05-24 08:41
0

#4, 5, 6 - Tack! :)

#5 - En artikel om måla med ljus är på G.

#6 - Ska försöka förklara hur jag gjort, men det är också en hel del experimenterande bakom och man kan behöva göra lite olika på olika bilder.

Lagerpaletten från botten räknat på just denna bilden:

1. Svartvitt
2. Färgbild satt i mjukt ljus
3. Olika justeringslager (nyans/mättnad för att rätta till några småsaker i färgen i hans ansikte, kloning för att ta bort en del haloeffekter som sker genom skärpningen, måla med efterbelys och skugga på två olika lager
4. Justeringslager med selektiv färg
5. Nytt skärpelager i high-pass.

Från början skärpte jag bilden med high-passfiltret satt till 5 pixlar och sedan konverterade jag den till svartvitt. En kontrastrik bild funkar bäst.

Sedan använde jag ett filter på färgbilden som heter "local contrast enchancement", vilket man få anpassa efter bilden tills man gillar hur det ser ut och satte detta i soft light. Men andra blandningslägen kan fungera också, bara att pröva sig fram.

Ögonen fick jag måla bort på den svartvita bilden så de blev i färg.

När det gäller att måla med ljus så gäller det att förstärka de ljusare respektive de mörkare partierna 

På justeringslagret med selektiv färg pillade jag med den neutrala och den vita åt det gula och gröna hållet.

Det sista skärpelagret är att till 45 pixlar, satt i soft light med sänkt opacitet till 75 %. 

Det finns flera sätt att skapa liknande bilder, detta funkade för denna bilden. 

Här är en artikel på ett forum om ett arbetsflöde:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1006&message=14128883

Anders

Anders
digitaldarkroom

CarolineO
2007-05-29 12:47
0

När jag klickar på "mer skärpa" hände ingenting!! Det blir ingen förändring alls!! Vad gör jag för fel? Eller hur kan man få lite mer skärpa på bilden då?

AndersT
2007-05-29 14:34
0

Man skärper en bild med antingen de filter som finns under skärpa, det du använde ger nog bara en minimal skärpning, andra verktyg är mer kraftfulla. Jag rekommenderar dig att kolla in moderskeppet.se och den senaste videon som handlar om just skärpa.

Ett enkelt sätt att annars skärpa en bild är att använda ett annat filter som heter "high-pass" (filter/other/high pass). Det används så här: Skapa ett nytt lager av bilden du ska skärpa, använd filtret med förslagsvis 4-5 pixlar och ändra blandningsläget till overlay, soft light eller hard light och se var bilden blir bäst, eventuellt kan man laborera med opaciteten också.

Anders

Anders
digitaldarkroom