Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 318 ggr
CarolineO
0

Lager i Photoshop

Ja, som jag skrev i en annan tråd är jag helt ny på detta, så jag har många "dumma" frågor =0)

Har läst runt lite och där står om olika lager i Photoshop.  Och man mörka eller göra bilder ljusare osv. Som jag fattat det gör man det med de olika lagren…?        Så jag hade en bild som var lite mörk och gick in på ett nytt lager och valde på något vis (kommer inte ihåg hur) en ljusare färg. Men sen märkte jag ingen skillnad på bilden så såg jag att jag inte hade gjort lagret synligt, så gjorde jag det. Då blev det som en ljus hinna över det mörka bara!!!

Vad gjorde jag för fel?
Hur gör man bilden ljusare då??

CarolineO
0

Alltså, jag tänkte bara tillägga att jag har läst artikeln som handlar lite om detta, men inte ens efter det fattar jag!! Är jag hopplös???Generad

Så förklara gärna som ni skulle förklarat för en idiot =0) *s*

pellepiano
0

Jo, att bara göra ett nytt lager med en färg i blir sällan särskilt kul.

I lagerpaletten finns det ett tjugotal olika "blandningslägen" för lagren. Pröva tex att fylla det övre lagret med vit färg och sätt blandningsläget till Color Doge ( Efterbelys ) och ändra opaciteten så kommer det hända lite saker.

Varje blandningsläge har sin egen funktion, dvs hur pixlar i övre lagret sak agera gentemot pixlar i undre lagret.

Oscar
0

För att göra bilden ljusare, om den till exempel är underexponerad, kan du dra upp ljuset i Image->Adjustments->Brightness/Contrast. Ta även en kik under Image->Adjustments->Curves. Prova att dra och justera tills den blir som du vill ha den.

Image->Adjustments->Exposure är ett annat verktyg för samma sak (nästan ;)).