Ta bort bakgrund smidigt
Jag funderar lite… Om man ska ta bort bakgrunden så man bara får den vit och objektet fristående i photoshop…. Hur gör man då?
Jag är helt ny på det här men kommer starta ett företag och således starta en hemsida. Då vill man ju att bilderna ska se proffsiga ut och inte ha en massa sk*t i bakgrunden…
Jag menar att få en bild att se ut såhär…

Det absolut enklaste är att fotografera mot en vit eller ljus bakgrund. Då kan du använda olika tekniker för att få bakgrunden vit, t.ex. använda skuggvektyget och välj högdager i menyraden.Alternativt att markera bakgrunden och måla med vit färg.
Alltså, jag vet ju att man kan använda beskäringsverktyget och dra längs med, men det blir så lätt att man kapar en bit av skon då eller att man får med en del av bakgrunden i alla fall, kan man inte göra det på ngt smidigare sätt?

Under filter har du en funktion som heter extrahera, kan vara värt att pröva. Men som sagt, en neutral bakgrund är lättast att utgå ifrån.
OK. Får testa det….
Verktyget "extrahera" funkar acceptabelt bra till vissa fall, men tyvärr riktigt dåligt till andra. Har man en skarp skillnad i färger mellan det man vill extrahera och bakgrunden så funkar det oftast bra, men finns det fint hår eller andra smådetaljer så gör detta verktyg rätt ofta ett riktigt dåligt jobb.
För de fallen finns det en teknik som är bra, men som är rätt komplicerad när man är ny och som går ut på att använda informationen i de olika färgkanalerna för att skapa en s.k mask med vilken man klipper ut det objekt man vill frilägga.
Som vanligt i Photoshop så finns det massor med olika sätt att frilägga på och vad man väljer bestäms rätt ofta av vilka krav man har på slutresultatet. Ska smådetaljer finnas med får man oftast försöka använda någon mer komplex approach. Vill man extrahera snabbt funkar extrahera acceptabelt bra. Gäller mest att prova sig fram lite…
Lycka till!
Jag tycker ofta att det är smidigt med Magic Wand, om man nu har lite kontrast mellan för o bakgrund. Testa med olika känslighetsinställningar tills den klipper det så som du vill. Ibland kan man också få använda olika känsligheter på olika områden i bilden.
Testa också att klippa antingen förgrunden (objektet) eller bakgrunden. Se vad som ger bäst resultat.

Det finns tyvärr inte något smidigt sätt att frilägga en bild snyggt. Just friläggning har nog många retuschörer mardrömmar om :)
Gäller att hitta sin "egna" teknik, sen öva, öva och öva. Själv jobbar jag gärna med kaneler och maskning. Andra jobbar med diverse "plugins" - dessa ger jag själv dock inte allt för mycket för.
Lycka till med friläggningen!
/C

Håller med #8 det finns inget enkelt sätt, att göra en snygg friläggning är bland det svåraste.
Själv jobbar jag med extrahera, kanaler eller fluid mask det är vad som funkar bäst för mig, men man måste jobba fram sin egen teknik och det krävs både tålamod, tid och övning
Mvh Ingela
GunnarE Tack för extraheringsverktygstipset =0) Jag testade igår och det blev jättebra!!! Jag testade på någon kjol och tröja. Sen testade jag på en ring, men det blev inte så bra… men där är bakgrunden nästan samma färg som ringen så det var nog därför… Sen testade jag trollstaven till en bok, men den tar ju en färg åt gången, eller en nyans kanske snarare, så det gick inte så bra… SÅ jag testade att höja (vad det nu hette…) toleransen (?) men då ringade den in en del av bakgrunden också… men jag ska testa fota mot mörk bakgrund och se om det hjälper… verkar som om det är nåt sånt som strular…? Någon som vet? Eller har ytterligare tips?

Man får välja metod beroende på hur bilden och bakgrunden ser ut.
Ett tips om du är osäker på hur verktygen fungerar är att kolla med Google. Finns en mängd tutorials för varenda litet verktyg. Ofta med tips på annorlunda tillämpningar som inte står i manualen.
Och många saker, som tex friläggningar kan vara rätt krävande, alltså flera timmars arbete. Om du fotar själv kan du minimera efterarbetet med att använda en bakgrund som har så stor kontrast som möjligt mot motivet.
OK. Ska testa med svart bakgrund eftersom boken är vit… Hoppas det fungerar =0) Tack!