Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettwip-work-in-progress
Läst 1623 ggr
IngelaS
0

Klassisk Pin-Up

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har suttit och jobbat med en tutorial från NAPP, där man förändrar en modern bild till en klassisk pin-up från 40-50 talet.

För att få till bilden så krävs en hel del förkunskaper eftersom den bilden dom visar på är i grunden perfekt (hudfärg, färger m.m) så man måste först modifiera om bilden så grunden är rätt, vilket min bild inte var (alldeles för mycket färg). Så jag har använt tutorialen med egna modifieringar.

Jag kommer att göra en hel serie med den här sortens bilder, för just nu är jag inne i en sån här gammaldags målafas och tycker det är jättekul och snyggt! :)

Kommentera gärna vad ni tycker, här kommer förebilden som jag har köpt på http://www.stockxpert.com/

IngelaS
0

Här kommer min redigerade version..

Madde
0

Jag gillade färgerna som du fått till och ramen. Det gör det hela mycket bättre. Så det såg bra ut arbetsmässigt, dock känns det inte så 40-50-tal. Fast det hänger nog mer på bilden. Hade nog blivit bättre med någon som klär sig till rätt årtionde istället =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Petersen
0

Helfrääänt!

Men jag tror den tåler ännu mer tömning av färger samt ljusa upp den med lite dimmig/daskig ton. Kanske även blanda in ett stänk lomo, men bara svagt svagt.

IngelaS
0

Tackar! :)

Det svåra är att hitta rätt bild dvs frisyr och kläder måste andas 40-50 tal, jag ska be Gunnar fixa det åt mig, please? :)

Här kommer en annan variant :)

IngelaS
0

Här är originalet

Petersen
0

Och inte att förglömma.. frisyren Flört

IngelaS
0

Och som alltid kan man inte sluta prova olika effekter, här kommer en sista variant :)

Nu ska jag pyssla med lite annat ett tag..see you! :)

Emely
0

…blir det inte mer 40-50-tal om du kolorerar den svartvita? Bara en tanke :)

IngelaS
0

Såhär menar du?

Adobe
0

Väldigt svårt att bestämma vilken av de sista bilderna som vinner i längden. Den försiktigt koloriserade är vacker, men den svartvita är så soft och tilltalande. Duktig i studion Ingela.

Bertil

Emely
0

Ja något sådant är det jag fiskar efter, fast jag ser framför mig bilderna som på något sätt ser lite tillgjorda ut i färgerna och den här är (om än riktigt läcker) fortfarande väldigt realistisk!

IngelaS
0

Tack Bertil!

Jag har också svårt att bestämma mig, därför har jag gjort olika varianter. Det jag egentligen försöker få fram är en slags målad effekt som jag känner mig nöjd med. Någonting eget och mittimellan klassisk pin-up och den sista.

Jag försöker hitta en teknik som kan passa porträttbilder med en liten egen touch över bilden.

Jag är jättetacksam för alla synpunkter och tips ni ger mig, det får mig att se med andras ögon och förbättra min egen teknik.

Det är dom två sista bilderna som känns mest rätt just nu :)

IngelaS
0

menar du på kläderna eller färgerna överlag i bilden emely?

du får gärna ta bilden och grejja lite om du vill, då är det lättare att förstå :)

Emely
0

Här är finns några exempel som matchar bilden jag har i huvudet :) Det ser lite "vaxigt" ut nästan! Länk

…nää du, jag vågar inte pilla med din bild - jag kan ingenting om kolorering :)

IngelaS
0

Här kommer den kolorerad, blev riktigt snygg faktiskt, ingen dum idé Emely, tack för tipset! :)

Emely
0

Jaa, precis så! :D Jättesnyggt!

Petersen
0

Bara för det så vill jag tömma ur färgerna ännu mer samt adda lite "oj vilket gammal pinup-card dimman" framför.

http://bildredigering.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=614ad985-4205-4fa7-a9f3-28efbe8fb709&Filename=xex.jpg

IngelaS
0

Och jag vill lägga på raster Skrattande

IngelaS
0

och en med gul bakgrund så det blir lite gammaldags…sen MÅSTE jag göra annat än sitta vid PS hela dagen :)

IngelaS
0

Din variant var inte dum heller petersén :)

det värsta är att man inte kan sluta när man väl har börjat..det är som ett gift! Cool

Jiger
0

Nå'n chans att få ta del av tekniken med grundjobbet ?

Sajnade upp hos NAPP för nå'n dag sedan, men antar att jag kommer att missa det här numret av magget - om det är den det kommer från.

IngelaS
0

Den ligger under videotutorials/pinup girl

kolla även "Highlight Blowout" också en tutorial med jäkligt snyggt slutresultat.

Båda övningarna har jag modifierat efter eget huvud eftersom bilderna dom använder inte alltid ser ut som dom man själv provar på men det där märker du själv när du provar.

Välinvesterad pengar Jiger, det finns en uppsjö av tutorials, ideér och annat därinne

Welcome som dom säger i USA Cool

Jiger
0

Tackar. Jodå, jag har funderat några gånger tidigare på att gå med, men har inte sett mig ha anledning till det förrän nu. Kan bl a var en "fjäder i hatten" när man söker uppdrag.

>"..kolla även "Highlight Blowout"..<

Har en ganska bra uppfattning om vad det går ut på utan att ha sett den. Har hittat - och sett - liknande på andra ställen.

>"..eftersom bilderna dom använder inte alltid ser ut som dom man själv provar på.."<

Å när har dom nå'nsin gjort det .. ?  Skrattande

Har inte fått mina inloggningsuppifter ännu, men räknar med att få det imorgon.

Hur välinvesterat det var får väl tiden utvisa. En hel del av dom medlemsfördelar som räknas upp går det inte att få del av om man inte bor i USA - vilket ju större delen av världens befolkning inte gör. Har laddat hem några av provnumren av Photoshop User Mag när dom funnits tillgängliga och dom ser ut ungefär som dom flesta av typen "Computer Arts", "3D World", "psd. Magazine" m fl. Men största behållningen finns antagligen i själva sajten och det man får tillgång till där.

Ursäkta om jag låter en aning "negativ", men jag gör mig inga stora förväntningar innan jag har sett vad det handlar om.

Appropå tutorials kopplade till tidsskrifter och liknande - Layers Magazine har en hel del on-line för gratis pengar. Somligt för annat än Photohsop men dom går att filtrera och en hel del kul att kika på.

Layers Magz Tutorials

Celia
0

#17 ser ut som en gammal handcolorerad bild jag har av min pappa. Härliga, äkta gamla färger. Du har verkligen lyckats!

Petersen
0

#24 Jo, den är nääästan där jag vill ha den, lite mer grön-gult stick samt en aning urtvätt av hudtonen tillsammans med en ökning av det röda i klänning samt läppar. DÅ… är den klar & ser prick ut som jag minns hur de gamla fotona på Marilyn Monroe som en av mina storasystrar samlade på när hon var liten!

*surr surr* Skrattande

Celia
0

#25 - ja om du ska ha de som en MM-bild så vet jag inte, men den överensstämmer med den bild jag har :)

Jiger
0

Hittills gillar jag #1 och #18 bäst. Finns en feeling av sol-och-lagringsblekt Eastman Color över det.

Nostalgiskt …  !!