Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttidskrifter-referenslitteratur
Läst 611 ggr
Jenya
0

Låna delar av bilder?

Jag undrar lite hur det är med att låna delar av andras bilder. om man måste ha tillåtelse.
vi säger om jag behöver en måne och ett par ängel vingar att klistar in i min bild. kan jag "låna" dom delarna utav någon bild jag googlat fram eller måste jag ha tillåtelse till det?

Eller gäller det med att låna en bild endast om man kan se att det är ifrån orginalet?

oldflattop
0

jag har inte fått nåra hatbrev ;) (ännu)

Lorita
0

Jag tror inte det är tillåtet, hela bilden ägs ju och även den lilla månen. Sen är det ju skillnad om man använder bilden för eget bruk eller säljer den vidare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

pellepiano
0

Det finns många sajter med bilder som är gratis och helt lagliga att använda, som tex www.sxc.hu om man viil vara på den säkra sidan. Det är ju synd om man gör en bild som sen nån råkar vilja köpa, om man använt skyddade bilder.

[tiiia]
0

#3 men om man lånar bilder ifrån den sidan, räcker det med att man skriver vart bilden kommer ifrån?

Jiger
0

Alla villkor för bildanvändning från den sajten finns angivet för resp bild.

GunnarE
0

För att undvika rättsliga efterspel så är det endast "fria" bilder som kan användas, det spelar ingen roll om bilden säljs eller inte. Bilderna vi har på pixbox får användas fritt och det finns som Jiger påpekar flera siter med fria bilder.

[tiiia]
0

#6 gäller det alla bilder på pixbox?

o vad är adressen till sidan?

GunnarE
0
Jiger
0

Min kommentar om användningsvillkor för bilderna gäller alltså för sajten:   stock.xchng

Andra bildarkiv kan ha andra (och explicita) villkor för användandet av dom bilder som finns där. KOLLA ALLTID VILLKOREN (TERMS OF USE) !!

För att göra en enkel sak krånglig, så betyder inte "fri" att man kan använda bilderna hur som helst. Det finns i minst 95% av alla fall någon form av undantag som säger att dom inte får användas i dom-och-dom sammanhangen och att dom inte får användas för att framställa dom-och-dom produkterna (oftast vykort och affischer), etc etc…   En del sajter med "fria" bilder tillåter t ex att man bara får använda bilderna gratis om dom publiceras på websajt = lågupplösta med en längsta sida om 600 pixlar, som alltså inte går att använda till tryck.

Förväxla heller aldrig "fri" med "royaltyfri". Royalty Free - i de fall bilden inte är gratis - innebär att man betalar en viss summa för att få använda bilden, men samma typ av restriktioner kan mycket väl gälla även för Royalty Free.

När man köper en Royalty Free bild har man köpt publiceringsrätten - inte bildrätten, som är något helt annat. Publiceringsrätten till en Royalty Free bild innebär oftast att man får använda bilden till t ex framställning av ett visst antal trycksaker etc. Oftast 250 000 ex eller 500 000 ex. Ska man trycka fler utgår ytterligare en (rabatterad) RF-avgift.

Allt detta reglerande utgår från något som kallas upphovsrätt och upphovsrättslagen är olika formulerad i olika länder och tolkas dessutom olika i resp land.

Så - kort sagt:  Kolla alltid villkoren !!

<---  ( Kliver ner från talarpallen …  )

PS. Den som påpekade att det finns fler sajter med bilder var Pelle Piano.

Icecold Angel
0

annars så kan du gå in på

http://ramy.deviantart.com/

Leta i hennes galleri efter olika Tutorials, där ska hon visa hur man gör en verklighetstolig måne i photoshop ;)

Just den är om just olika bakrunder