Vad är felet?
Kolla den här förstoringen på en bild från min blogg: http://kindofjulia.blogg.se/2012/february/det-doftar-blommor-har.html
Jag undrar varför en del av mina bilder får dessa streck liknande skuggor, inte bara efter linjer som på dessa bilder men de kan dyka upp lite var som helst på bilderna. Syns inte medan jag redigerar eller på de oredigerade bilderna annars vad jag vet.
Är det någon inställning som kan fixa detta?
Tacksam för hjälp :)
Bifogar en inzoomning så ni förstår, inte de vita strecken alltså utan de på sidorna om som ser ut som mörka skuggor/streck.
Bilderna redigeras i camera raw/photoshop.
Har du testat att spara bilderna i ett annat format än jpeg? Eftersom du skriver att du inte ser strecken när du redigerar bilderna, så kanske det sker något skumt när du komprimerar dem.
För att felsöka så kan du spara ut samma bild som till exempel en .png, en .tiff och .tga och se om strecken kvarstår.
Lyckades du hitta felet? Jag är nyfiken på vad som orsakar det :)
#2 Jag vet faktiskt inte, för nu har jag inte tänkt på strecken på ett tag, tror faktiskt inte heller de har synts på så många bilder på senaste tiden. Men jag har inte gjort något ovanligt sen dess så haha… Men nästa gång jag ser att en bild blir så ska jag spara den i många olika filformat.
Kan man ladda upp .tiff och .tga på nätet med? blir kvalitén lika bra då isåfall?
Jag tror bara att .jpg, .png, .gif och .bmp stöds i webbläsare, så svaret är nej. Dessutom är tiff:s och .tga:s alldeles för storlekskrävande för att användas på webben.
Annars är .tiff:s och .tga:s kvalitet bättre än jpg, eftersom de inte har någon destruktiv komprimering.
Jpg-formatet innehåller en destruktiv komprimering, vilket innebär att den tar bort viss bildinformation för att filstorleken ska bli mindre. Ju högre denna komprimering är desto mindre blir filen, men även risken för störande artifakter i bilden. På den bifogade bilden kan man se tydligt hur komprimeringen påverkar bilden.