Urvattnat jpg
Hej
I helgen gjorde jag ett försök på att göra ett collage av några fotografier och ett bokmärke från 1800-talet. Tanken var att försöka lära mig mera om texturer och overlay-funktionen i CS2.
Jag har dock lite av ett problem. Hur lyckas jag med färgerna när jag skall konvertera till jpg. Psd-filen har fina färger djupa färger men varför inte jpg-bilden.
Förutom levels och curves har jag har provat justeringar i Coulor Balance åndå blir det tamt och platt. "Varför då?"- vore ett lämpligt photoshopcitat här.
Finns det någon annan som har samma typ av problem? Eller är det bara jag, suck
Vore mycket tacksam för svar.
mvh
/laimer

Antar att psd-filen ligger i ett format som ger bättre färger… och att du får färgjustera bilden i jpg också/istället eftersom den inte behåller färgerna.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Tack för svaret sphinx
Ett annat format??? Jag är fortfarande lite nybörjare här.
Men jag skall prova justera jpgn också och se om det hjälper upp elendet. :-)
mvh
/laimer

gå in under "image/mode" och kolla vilket format psd-filen har, för om du har konverterat den till jpg är det förklaringen till att färgerna förändras. Är formatet annat än jpg och du ska ha den i jpg måste du justera om färgerna…
Anders
digitaldarkroom
Det verkar snarare vara photoshopsfärghantering som skiljer sig från alla andra program jag har. Samma jpg får väldigt olika färg beroende på program. Hur löser man sånt???
Kan man kalibrera program på samma sätt som man kalibrera en skärm?
mvh/laimer

skumt…men antagligen skiljer sig programmen åt då… vet faktiskt inte om det går kalibrera enskilda program… men enklast är att jobba i ett enda program och slutjustera färgerna i det format man vill ha…
Anders
digitaldarkroom
Jag hade ett liknande problem med färgerna vid export från Lightroom. Det löste sig när jag valde att spara jpg som sRGB.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för svaret niklas
jag tror nog att det lutar åt att mitt program gärna vill jobba i Argb istället för srgb måste skaffa mig eye-one och kallibrera rubbet.
Suck
mvh/laimer

Jag brukar oftast jobba i sRGB då jag inte skriver ut så mycket, men ska jag skicka till utskrift så jobbar jag i Adobe RGB tycker det fungerar OK.
Här är en lite länk som förklarar allt….