Tips på gratis bilder?
Har ni några sidor att tipsa om där man kan få tag på gratis bilder? (Ej copyskyddade)
Hur funkar sidan stock.xchng? När man måste skaffa sig ett login och grejer med massa privata uppgifter..
Hoppas på svar.
ps. visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga denna i, eller om det redan fanns någon liknande tråd..
HALLLOJJJ!
Min Flickr
På DeviantArt kan man "få" gratis bilder. Fotografen brukar skriva regler om hur man får använda bilden och de flesta vill att man länkar till deras sida.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Kolla till vänster Resurser-Länksamling eller Inspirations- och nyttolänkar.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag vet faktiskt inte om det över huvudtaget finns bilder på nätet som inte är copyright skyddade.
Vad jag har lärt mig så är det alltid fotografen som har copyrighten.
Därför måste man vara noga med att läsa vad som gäller för just den speciella bilden man tänker använda.
Vad man får göra med bilden, och/eller inte får göra varierar.
Och när det gäller Deviantart som nämns ovan så är det inte bara att gå in och hämta stockbilder hur som helst.
Det finns regler där också. Och en del har ganska hårda regler. Som tex att man inte får ladda upp sin färdiga bild utanför Deviantart.
Det påpekas ofta där inne att stockbilderna inte är offentliga. Alltså ska man vara medlem och ha ett galleri på sidan.
Det är också noga med att man läser på varje bilds regler.
Just nu är dom på krigsstigen på Deviantart eftersom det är så många som "hämtat" bilder och lagt upp på Facebook. Så var noga med att läsa vad som gäller för de bilder du hämtar. Oavsett vilken bildbank du hämtar dom på.

Niklas har gett oss dessa länkar till bilder
"Jag vet att flera av er har svårt att hitta bilder att använda på sajterna. Det finns en del platser där man får använda bilder gratis mot en länk och text. Här är några:
http://www.webbild.com/default.asp?path=10625&pageid=14157
http://www.publicdomainpictures.net/
För den som behöver väldigt speciella bilder är det kanske inte till någon hjälp.
Observera att de är gratis och royaltyfria när jag skriver det här. Kontrollera gärna att det gäller när du läser det om det har gått ett tag. Villkor kan ändras."
har många bilder man får använda. En del mot att man anger varifrån bilden kommer och vem som är fotograf.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Hmm.. jo det är ju mer invecklat än man tror..
Det som är det stora problemet i allt det här är att det jag ska använda bilden till är ett utskick till en hel kommun.. Då får bilden absolut inte skapa problem sen!
Men, jag tror faktiskt att jag ska foto själv. Jag vågar nog inte annat till det här uppdraget i alla fall.
Men, om vi säger att jag tar en bild från denna sida:
http://morguefile.com/archive/display/177530
Vad egentligen sägs här om copy grejen.. Det står så luddigt att man f*n inte förstår.. då tänker jag alltså på att använda bilden till reklam.
HALLLOJJJ!
Min Flickr
Som jag läser det när jag klickar mig vidare in på License summary så får du använda bilden för kommersiellt bruk också. Man behöver inte ange vem som är fotograf. Men jag tycker att det är snyggt att ange både bildkälla (Morguefile) och fotograf ändå.
På den sidan finns också en länk till villkoren skrivna på "byråkrati-vis" också… men den orkar jag inte läsa… ;)
Känner du dig osäker på hur du får använda en bild, så kan du alltd ringa eller mejla dem din fråga.
Lycka till med ditt projekt! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing