Vilken ordningsföljd
Jag har precis börjat arbeta med Photoshop Elements. Jag använder det mest till att restaurera gamla foton (jag är värd för Proveniens!).
Det jag undrar är om det har någon betydelse i vilken ordning man arbetar?
Ta bort repor, ändra kontrast, ändra färg, klona, levels och allt det där jag knappt börja lära mig… Jag tänker lite på att man kanske ska börja med några enklare grunder för att sedan spara, medan vissa åtgärder kanske man vill börja om med flera gånger?
Så - finns det någon som har en bra tågordning - eller spelar det ingen roll?

Man fixar grundläggande inställningar först såsom:
Nivåer, kurvor, färgbalans m.m
Sedan gör man själva retuschen dvs repor, kloning m.m
Det sista man gör är att skärpa bilden (vid behov)
Det är väl i stora drag den ordningen man brukar jobba i (i alla fall jag)
Mvh Ingela
#1 Tack!
…och en fråga till:
"Nivåer, kurvor, färgbalans m.m"
Finns det någon fördel med att göra dessa i viss ordning. Som du skrivit det?
- Ljussättning/nivåer
- Ljussättning skuggor
- Ljussättning intensitet
- Färg nyans/mättnad
Frågorna är kanske dumma, men jag tänker att det kanske finns erfarenhet som visar att det har betydelse?
Jag är dessutom lite lätt "struktur-fascist"… ;-)

Ja, anledningen till att man justerar nivåer/kurvor först är för att få rätt svart/vitpunkt i bilden innan man börjar justera mättnad, färger i bilden.
Har du tex ett gulstick i bilden så måste det bort först innan du börjar labba med nyanser/mättnader i annat fall kan man få sitta hur länge som helst och ändå inte få det rätt.
När man jobbar med gamla bilder som jag vet att du gör så är det extremt viktigt att försöka hitta balansen i bilden först eftersom tidens gång har gjort att ursprungsbilden förändrat sig så pass mycket.
Jag kan rekommendera en bok som jag själv nyligen köpt:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9178826330
Katrin Eismann är proffs på att restaurera gamla bilder och där kan man få en hel del tips.
Mvh Ingela
#4 Tack för svaret och boktipset!
Jag har börjat jobba med en bild nu och är mycket hjälpt av att ha en bra struktur att jobba efter. Jag vill modifiera listan i #3 till:
- Ljussättning/nivåer
- Ljussättning intensitet
- Ljussättning skuggor
- Färg nyans/mättnad
- Retusch