Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettgimp
Läst 1268 ggr
Sigrid-pa-Pottan
2010-02-18 20:44
0

GIMP - GTK+

Försöker installera GIMP efter en datorkrasch. Har hämtat hem version 2.6.8 för Windows men man måste ju börja med att installerra gtk+ om det inte redan finns på datorn. Och jag tycker det är svårt att hitta det programmet på webben. Finns det någon som vet var man kan hämta en lämplig version av det programmet och hur man gör för att installera det?

beem
2010-02-18 21:48
0

Jag har haft GIMP - inte nu längre - och jag laddade ner det från Gimps hemsida -  här  - där finns allt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Sigrid-pa-Pottan
2010-02-18 22:45
0

#1 Jo, det är på gimps hemsida jag har varit också men jag tycker det är svårt att hitta där. Vad jag kunnat komma fram till så hänvisar de till diverse ftp-servrar, där det finns en massa filer att välja på men det är svårt att förstå vilken man ska välja. Jag tog hem en på måfå, men den innehöll bara en massa zip-filer och jag kúnde inte räkna ut hur jag skulle hantera dessa för att installera på rätt sätt.

beem
2010-02-19 11:45
0

Först valde jag Gimp för windows

Sen  tror jag valde den första - som börjar så här Installer (provided by Jernej Simoncic).

Sen valde jag denna - enl. bilden här nere -  då får du Gimp + Gtk

GIMP for Windows (version 2.6.8)

17807 kB

beem
2010-02-19 11:48
0

Men - bilden försvann - du kanske förstår i alla fall vad jag menar av den här texten nedan

GIMP for Windows (version 2.6.8)

17807 kB

Sigrid-pa-Pottan
2010-02-19 16:12
0

#3, #4 Jag var på den sidan och försökte hämta hem genom att klicka ppå bilden, men då nerladdningen inte satte igång så valde jag en annan länk som man kunde välja just om hämtningen inte kom igång. Men på den länken stod bara GIMP 2.6.8, inget om gtk så jag antog att man då måste skaffa gtk från annan länk.

Hursom helst så testade jag att installera GIMP 2.6.8 utan att först ha installerat gtk, eftersom jag inte hittat någon sådan som verkade fungera, och till min förvåning installerades programmet och gick bra att använda sedanFörvånad Så det kanske inte längre krävs att man har gtk installerat i förväg, eller om det är inbakat i installationsfilen? Hur som helst så löste det ju sig ändåGlad.

Men tack för ditt engagemang!

beem
2010-02-19 19:25
0

Så bra att det löste sig.

Lycka till med GIMP.

Sigrid-pa-Pottan
2010-02-20 19:34
0

#6 Tack!

Jag har använt GIMP i rätt många år mu, började med version 2.2.10 och är väldigt nöjd. Tycker att det är suveränt med tanke på att det är helt gratis. Det fyller i alla fall mina behov väl.

Lite krångligt har det varit att lära sig det då jag inte haft någon bra manual men genom "trial and error-metoden" har jag provat mig fram och lärt mig de funktioner jag haft nytta avGlad.

bamse6311
2012-09-29 08:43
1

Ser att detta egentligen är en ganska gammal tråd men gör ändå ett inlägg.

Senaste och väldigt förbättrade versionen just nu är GIMP 2.8.2 som jag verkligen kan rekommendera.

I princip skall man kunna göra "nästan" allt som man kan i Photoshop och därmed sparar man runt 8 000 SEK.

Vill man ha en billigare Photoshop så finns ju Elements som ligger runt en tusing att köpa men då är nästan GIMP ändå ett strå vassare.

Hälsningar,
Bertil