Virus från GIMP?
Hej, tänkte ladda ner GIMP och undrar bara om man kan lita på programmet, dvs. att det inte kommer virus till datorn? Det borde det väl inte göra om man laddar ner det från deras officiella hemsida, men om någon vet ifall det finns risk för det eller ifall det är helt pålitligt får man gärna berätta:)
/Rebecka
Okej tack:) Blev bara lite osäker när det kom upp en liten varning där det stod "This type of file could harm your computer" när man skulle godkänna nerladdningen.. :o Borde man låta bli att ladda ner det isåfall?
Nej, du kan ladda ned det :). Det är bara en automatisk varning som din dator utfärdar genom ditt virusprogram så fort du laddar ned någonting nytt.
Okej vad bra! :) Ska ladda ner det nu då. Tack för hjälpen!
Det är ingen fara! Hoppas programmet funkar bra för dig! :)
Kan rekommendera alla att testa GIMP som bildbehandlingsprogram.
Det kan se lite svårt ut i början men det finns otroligt många tutorials om allt man vill göra om man gogglar.
Inte minst på youtube finns det videotutar som steg för steg visar hur man gör olika typer av bildbehandling.
Har haft GIMP sedan i våras och det är absolut ingen fara när man laddar ner det från den officiella sidan www.gimp.org
Sedan runt en månad tillbaka så har jag också nu den senaste och förbättrade uppgraderingen, GIMP 2.8.2
Hälsningar,
Bertil
Virus är inte farligt, jag har flera trojaner på min dator och man märker ingen skillnad alls. Förstår aldrig varför alla får panik över det. Jag ska formatera men inte pga dom, dom gör knappt nåt.
@pandes.
Håller helt med dig.
En del datoranvändare är alldeles för rädda för det där virus och malware.
Är man bara något så när försiktig så är det inga problem och ALLA har något skit i sin dator vare sig dom vet det eller ej.
Dock så är det ju jävligt sällan som man får något som ställer till större problem.*
Det är ungefär som att när man skall köra sin bil. Det finns en del faror där på vägen men dom kan man själv se till att undvika och då går det bra.
Slulle det komma en rattfyllerist (läs: riktigt farligt virus) körande mot dig så kan det gå riktigt jävla illa men de flesta av oss kör bil varje dag i hela sitt liv utan att råka ut för den där "rattfylleristen".
Hälsningar,
Bertil
#7 Attackerar andra hemsidor och kollar efter kontonr.
Slösurfar man på suspekta sidor ska man surfa via en sandlåda. På så vis smittas sandlådan, vilken man tömmer och blir av med problemet. Sandboxie är en sandlåda jag använder mig av.
Hur hittar man Sandboxie PeterWem.
Nåväl, tror att jag även har en sådan i Avast.
Skall se om jag kan se hur den fungerar eller så googlar jag på Sandboxie.
Tackar så väldigt mycket för tipset.
Hälsningar,
Bertil
Ser ju ut som någon typ av sandlåda du har, ja.
@11.
Jag skall kolla Sandboxie också men som sagt så ser det ju ut som att jag har en sådan i Avast.
Hälsningar,
Bertil