Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: off-topic
Läst 1822 ggr
_tess_
0

Hjälp med bildskärmskalibrering?

Finns det någonstans man kan vända sig för att få bildskärmen på en bärbar dator kalibrerad? Just nu stämmer färgerna inte alls, vilket gör att det känns bortkastat att lägga ner tid på bildredigering när bilderna ändå bara kommer att se bra ut på min egen skärm. Skulle dessutom vilja beställa utskrifter och då vill jag ju såklart att bilderna ska se ut så som jag ser dom på min skärm!

Någon som vet? (Jag vet att det finns hjälpmedel i kontrollpanelen, men jag tycker inte att jag lyckas få det särskilt bra på egen hand)

Mvh Tess

Cindy-
0

Ja jag är inte så bra på det heller eftersom jag brukar få hjälp med det.

Men Fotosidan har en bra beskrivning.

Sen finns det ju särskilda verktyg att köpa för att kalibrera skärmen.

_tess_
0

Tack för svar! Glad Jo jag har läst fotosidans text och jag har sett att man kan köpa verktyg, men vad jag hoppas på är att kunna få hjälp av någon att kalibrera den åt mig för en mindre ersättning. Har inte riktigt råd att lägga pengar på kalibreringsverktyg.

Men det är ingen som vet ifall man kan lämna in datorn någonstans och få det gjort? *håller tummarna*

Mvh Tess

beem
0

Jag tror ju att vilken databutik som helst - nästan - kan göra det. Frågan är bara hur mycket de kostar. Ring och kolla med butiker i din närhet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[PeterWem]
0

800 kr köpte jag min spyder för. En bärbar dators skärm är riktigt kass att profilera, men bättre än inget. Du kan ju se om det finns en fotoklubb i närheten.

Cindy-
0

Här är en länk där du kan läsa lite. Längst ner på sidan kan du ladda hem en grej gratis för att profilera skärmen. Jag tror att du kan fixa detta själv utan att det behöver kosta något.