Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttävlingar
Läst 2032 ggr
AndersT
1

Teman till tävling

På förfrågan ska vi ordna med en tävling som sträcker sig över viss tid och vi vill ha in förslag på olika teman vi kan använda oss av.

Temaämnena är fria.

Min ide är att hålla en tävling som sträcker sig över ett år och då en deltävling varje månad. Mitt förslag är att man från ett tema kan välja att delta med ett eget fotografi, en manipulering sammansatt av olika bilder eller en egenutvecklad bild  som ska representera den månadens tema.

Ni får gärna utveckla tävlingsidén och komma med fler förslag.

Kom som sagt också med förslag på teman…

Jag skriver ner några förslag här på hur vi ska välja teman så får ni kommentera dem i tråden.

1. Fasta teman - att vi (Anders och Cindy) väljer teman utifrån de ni kommer med.

2. Att vinnaren i varje deltävling får komma med ett tema som då blir nästa månads tema. Vi utser det första temat.

Vi vill också veta hur stort intresset är för denna sorts tävling, då vi inte vill dra igång något som riskerar att dö ut. Så skriv också om ni är intresserade av att delta.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

MJAOOO
3

Fasta teman röstar jag på! Tror att det blir mer struktur då, det kan lätt bli lite flummigt och även segt om vinnaren ska välja.

Mitt förlag är att lägga upp hela årets teman så man kan tjuvstarta om man får en idée på tex. månaden efters tema.
Allt för att få det hela att inte dö.

Sen kanske vinnarbilderna under året tävlar mot varandra i slutet :)

Hoppas det är många som vill vara med!

HALLLOJJJ!

Min Flickr

FunkyShrimp
0

jag är intresserad.

Dock röstar jag inte för fasta teman.
Det var ju det förr och det var många gånger jag aldrig tävlade för att det var samma tema väldigt många gånger. Tråkigt med andra ord ;/.

Om det bara är en tävling per månad så tycker jag att vi som tävlar ska få rösta om vilka teman vi skall ha. För jag antar att ni (anders och cindy) ändå inte kan delta.

AndersT
1

om man ska rösta fram tema för varje gång måste det löpa parallelt med tävlingen, vilket funkar - borde gå att ha en separat tråd för det varje månad. jag kan vara för det förslaget själv (även om det inte för min del spelar någon roll vilket alternativ man väljer)

vi som jobbar med sajten ska inte delta i tävlingen

men det behövs fler som är intresserade, så skriv i tråden

Anders
digitaldarkroom

[SporeDiatrymisss]
0

En specefik hundras varje månad? Eller fåglar?

MJAOOO
0

Förlag på teman:

• Årstiderna under året
  • En stockbild som alla ska utgå ifrån

Kommer säkert på mer, återkommer! :)

HALLLOJJJ!

Min Flickr

FunkyShrimp
0

#4 En specifik hundras varje månad?
Hur menar du nu?

Det är ju isf samma tema varje gång, det låter jättetråkigt :P
Det blir ingen variation alls.

FunkyShrimp
0

"En stockbild som alla ska utgå ifrån" det är ju precis det som var förr när det var tävlingar, dvs att medarbetarna väljer tema.
Jag röstar inte för det, jag röstar för att vi själva röstar/kommer med förslag.

Cindy-
0

Fram med olika förslag nu! Vad skulle just DU tycka vara roligt att göra? Skriv ner dina önskemål! Skrattande

MJAOOO
0

#7 Oj, har inte vart medlem här så pass länge, visste faktiskt inte att det har varit tävlingar i stockbilder HAHA

HALLLOJJJ!

Min Flickr

tankgirl
0

Vi skulle kunna ha dikter som skrivs i förväg eller redan skrivna/kända dikter och så får konstnären inspireras av den dikten och infoga dikten i bilden på något snyggt sätt.

Andra teman: månen, vargar, ångest, glädje, gud, framgång, lycka…

AndersT
0

Alla är välkomna att fylla på med förslag…

Anders
digitaldarkroom

leemland
2

Man skulle kunna ta en låt och så ska "tävlanden" tolka den. Det kan ju inte bli så mycket friare än så  :P Så vinnaren för varje tävling skulle kunna få väla låten :) Eller?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

MJAOOO
0

#12 Låter skojj

HALLLOJJJ!

Min Flickr

AndersT
0

Det är bra att förslagen trillar in :) Skriv mer…

Jag tänkte skriva ner lite om mina tankar.

Vi ska använda oss av valfria bilder man vill arbeta med och inte  (som tidigare) ha fasta bilder, är det riktigt?

Förslag till regler (kom med synpunkter och frågor så vi kan modifiera reglerna efterhand i denna tråd och i möjligaste mån slippa det när tävlingen är igång)

1. Tävlingen pågår i tolv omgångar (en per månad).

Den som nått högst slutpoäng i december (2013) är vinnare.

Varje tävlingsomgång pågår i fjorton dagar för inlämning (1 - 14 den aktuella månaden). Omröstning kommer upp två dagar senare och pågår i tio dagar (16 - 26 den aktuella månaden).

Tema för varje månad röstas fram i separata trådar, där man först får lämna förslag på ämne och sedan rösta om detta i en "undersökningstråd".

(Poängberäkning och priser återkommer jag till, men priserna kommer vara trisslott/er, möjligen medlemskap på iFokus och slutvinnaren får välja en bok om bildredigering för cirka 500 kronor)

2. Du kan använda ett eget fotografi eller skapa en manipulation för att tolka temat. Du kan också skapa en illustration om du gör den själv eller länkar till materiel du använt.

Du får skicka in en bild per omgång.

Du kan byta bild om du vill under pågående tävlingsomgång.

3. Om det är ditt eget fotografi ska du kunna styrka detta.

Att det är dina egna bilder styrks av att du skriver detta när du lägger upp dem.

4. Manipulerar du egna bilder ska du kunna styrka att det är dina egna bilder (Du skriver alltså att det är din egen bild du manipulerat).

5. Om du väljer att manipulera andras bilder ska det anges länkar varifrån bilderna är tagna. De ska vara godkända upphovsrättsligt, vilket innebär att du måste ha tillstånd att använda dem. Säkrast hittar du sådana  bilder från sidor som photoxpress.comsxc.hu eller pixabay.com, men du kan också använda bilder från andra sidor som tillhandahåller upphovsrättsligt fria bilder.

Om du är osäker, så avstår du enklast från att använda en bild, alternativt att du frågar i forumet om bilden går att använda. Du ska kunna styrka att du har rätt att använda bilden.

Bilder som inte har angivna länkar kommer ovillkorligen diskas.

6. Publicering på andra siter av den aktuella omgångens tävlingsbild är förbjuden under pågående tävling den aktuella månaden. Publicering på andra siter efter avslutad tävlingsomgång är tillåten.

7. Länkning till bilden från andra siter är förbjuden under pågående tävlingsomgång.

8. Vi förbehåller oss rätten att modifiera reglerna om diskussion om dessa eller andra frågor uppstår under tävlingstiden.

Om vi kan komma till skott med detta tänkte jag starta en tråd för omröstning av ämnen för januari 2013 och använda mig av de ämnen ni har skrivit ner i denna tråd.

Anders
digitaldarkroom

AndersT
0

Jag hoppas någon mer tycker till..

Reglerna är nästan klara (ska ses över av medarbetarna) och kommer läggas ut för översyn och frågor till medlemmarna.

Omröstning om tema kommer att komma upp efter detta, men vi hoppas på fler förslag.

Om det blir en dikt eller musiklåt som tema, hur ska den väljas ut?

Anders
digitaldarkroom

MJAOOO
1

Man kan även ha:

• Filmer
  • Filmcitat
  • Ordspråk

Exempel på filmcitat:

• "When you're in hell, only the devil can help you out" - Jigsaw i Saw II.

• "We all go a little mad sometimes" Anthony Perkins i Psycho

Man kan blanda alla teman under ett år. Tex. 3 låtar, 3 filmer, 3 dikter och 3 ordspråk. Så blir alla nöjda och glada :)

Det bästa är att skapa en tråd som bara har med temat att göra så får alla lägga in förslag på filmer, låtar m.m (Men att ni bestämt vad det ska ligga inom för ramar.) Sedan tar ni ut de ni tycker låter bäst.

Finns massor man kan göra. :))

HALLLOJJJ!

Min Flickr

tankgirl
0

Jag tycker vi ska rösta om första citatet/dikten/låten eller att modsen väljer det. Sen får vinnaren bestämma citat/dikt/låt för nästa månad :)

leemland
0

Ja det första temat kan ju sajvärd och Medarbetare bestämma :P

Jag tänkte också; Måste man vara med på att tävlingarna eller kan man välja vilka man vill va med i själv? :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

AndersT
0

#16 Tanken är att det ska bli som du beskriver. Väljer man till exempel film som tema, kommer man få rösta på vilken film sedan. men detta återkommer jag till.

#17 Jag tror vi måste ha ett utvalt antal dikter att välja mellan och min fråga är hur du tänker att vi ska välja ut dem. Men en möjlighet är att ha dikt (om det nu blir valt) och lägga upp dikt och bild.

#18 Du kan välja vilka deltävlingar du deltar i, din möjlighet att bli bra placerad påverkas dock av antalet tävlingar du är med i.

Anders
digitaldarkroom

leemland
0

#19 Okej, då vet jag :P

/ J 

AndersT
0

Jag låser denna tråden och hänvisar till denna tråd istället.

Anders
digitaldarkroom

Inlägget är låst för nya kommentarer