Snälla, HJÄÄÄLP mig!!!
När jag klipper ut det jag vill ha ur en bild, och sen väljer "Nytt" under arkiv, då står det redan 72 dpi där och eftersom jag ska skriva ut bilderna så vill jag 300 dpi i stället….. MEN då blir ju bilderna såååå små i stället….. VAD gör jag för fel och HUR ska jag göra i stället. Jag vill ju kunna skriva ut A3-A4. Det är till en utställning på jobbet. Viktigt att det blir bra!! Jag har CS2. // Anita

Det viktigaste är ju att du har tillräckligt stora bilder att jobba med från början - sådana som faktiskt gör det möjligt för dig att skriva ut dem i A3 el A4. Kameran måste ju alltså också vara bra - inte bara du med Photoshop ;)
Om du inte har tillräckligt stora grundfiler att jobba med blir det lurigare. Jag är ingen expert men jag TROR inte att exakt 300 dpi är nödvändigt för print, utan att det kan gå med mindre, men jag överlåter åt någon annan att konfirmera detta… Sen kan man ju tvinga upp storleken i den högre upplösningen, men rent generellt blir väl inte det särskilt bra - särskilt inte om du ska trycka bilderna så stora…
Ja, det var mina 5 cent; kanske är det så att någon mer erfaren har något att tillägga eller ändra :)

Ändra 72 till valfritt värde men jag kan ju tipsa att använda Crop tool att beskära bilderna istället för att klippa ur, skapa nytt osv.
Tror det heter beskärningsverktyget i verktygspaletten.
En lite tutorial ang crop tool >>
Tack för era svar, jag ska försöka testa Crop, men visst förstör man originalet då? Eftersom man klipper ur det intressanta? Det ser smidigt ut att använda.
Jag har bra storlek på bilderna, men det som händer när jag ändrar från 72 till 300 att bilderna bara blir några centimeter stora när jag skriver ut dem? Så det måste finnas något moment som ska göras som jag har missat? // Anita
Hmmm, puttar liiite i all ödmjukhet ;-)). Efttersom mina bilder, blir så små till formatet när jag ändrar till 300, kan jag ju inte använda dem och jag vill ju ha så skarpa bilder som möjligt i A3-A4 format.
Storleken från kameran är tillräckligt stora från början. Jag har ju alltid arbetat mot webben, därför är det här ett alldeles nytt problem för mig. Trodde först att det bara var att ändra till önskad dpi, men icke…sååå enkelt var det INTE. // Anita

Bilder som från början är 72 och ändras till 300 dpi får vid utskrift en yta som är ca 16 gånger mindre. ( tex ett dokument som är 30x30 cm brett blir ca 7,5x7,5 centimeter i 300 dpi ).
För att skriva ut en A4 i 300 dpi behöver du en bild på drygt 8 mp.
Behöver du verkligen 300 dpi? För bläckstråleskrivare brukar det räcka med 150 ( har du testat om du ser nån skillnad ? ).
Vad betyder "jag har bra storlek på bilderna" ? Hur många pixlar får du på bredden på dina bilder?

Det låter som att dina bilder är för små i orginal. En A3 bild är ca 48mb. Det innebär att du bör ha en kamera som har ca 17 miljoner px.
Enklast men inte bäst är att välja beskärningsverktyget, fyll i storleken i meny raden (30x40) och skriv i 300 dpi. Gå sedan in i bilden och beskär den som du vill ha den och klicka enter. Då har du den i rätt storlek och i rätt dpi. En parentes är att om du skriver ut den hemma så behöver du inte 300 dpi, 200 räcker.
Du "bör" aldrig joba med originalbilderna! Öppna b en bild, välj sedan omedelbart "spara som" och spara den under ett nytt namn. Då har du alltid kvar originalet om det skulle "skita" sig fullständigt med dina ändringar. Då kan du bara kaste den bilden och börja om igen! 
Tack för all hjälp och tips, förstår nu att storleken inte räckte till för min önskade storlek. Jag får väl bara göra dem så stora som möjligt då, tar 200-150 dpi istället och ser hur stora de blir och får vara nöjd med det.
Går det att på något sätt "se" ungefär hur stor man kan göra en bild, när man väljer pixelstorleken… eller är det bara att pröva sig fram. Kanske det finns en sk. tumregel???
Vaktisen, en stilla rodnad stiger på mina kinder, du har såå rätt. // Anita

Du can ju välja att se måtten i centimeter istället för pixlar när du ändrar upplösningen op bilden.
#9# Hmmm, javisst, självklart…. Tack alla för era svar. Nu ska jag kämpa på // Anita