Dave Hill
Hej,
satt och läsete i senaste Foto och fastnade för Dave Hills bilder (http://davehillphoto.com/) Är det någon här som vet hur man får till sån effekt som han har fått på bilderna? Jag får känslan av att de nästan ser lite tecknade ut.
Någon som vet?
/Tobbe

jag läste en tråd om honom på fotosidan.se, jag blev också fascinerad
själv tycker jag att bilderna känns som de kom från TV-spel, animerat liksom. Jag googlade "dave hill photoshop" och fick fram nåra halvintressanta saker, men jag tror inte det finns något riktigt snabbt sätt för att få den resultaten han får. Men jag hoppas att jag har fel…
Så jäddra hårt och snyggt. Även känt som "Fiscus-Effekten"
Finns en del tutorials om man googlar på photoshop +fiscus effect
Men inga som ger det resultatet, det blir till att spaka själv.
Här är en video tutorial som du kan titta på som visar hur man gör:
Jätte bra tutorials, klicka här!
Med Mattias från moderskeppet.

Jag gillar också den här sortens bilder och har försökt klura ut tekniken bakom…
Det finns några mer kända namn när det gäller den här tekniken, Jim Fiscus, Dave Hill, Sascha Waldman och Jill Greenberg är de som som nämns mest på nätet. Även Andrzej Dragan jobbar med bilder som har liknande effekter, fast jag tror tekniken skiljer sig mellan de första och Dragan.
Leta på forumen på flickr.com och dpreview.com, där finns en hel del försök att lista ut tekniken bakom.
Rent allmänt verkar det som de jobbar med ett antal/otal exponeringar av varje bild, ibland också att de tar bilder av bakrunden först och personerna sedan. Och där en korrekt ljussättning är A och O, utan den ingen bild. Om man tittar på Fiscus site finns en länk "on location" som visar när han är i arbete…!
Jag vet inte om de använder filter (har inte lyckats utröna det), men om de gör det är det troligen något av skärpefiltren som används för att få fram just de mer utfrätta delarna av bilden. Sedan kan man tänka sig att de använder olika blandningslägen och opaciteter på olika lager - framför allt opaciteter från de olika exponeringarna.
Men det viktigaste, som jag fattat det, är att det är rätt sorts bilder man jobbar med - att ljusättningen är gjord på ett visst sätt och får en bra "råvara" att arbeta utifrån.
Här är en länk till en guide som visar ett liknande resultat
http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157594577686705/
När det gäller Dragan så säger han att han målar fram sitt resultat och att den mesta tiden går åt till att studera vad han vill/kan göra med en specifik bild - vilka drag han kan locka fram hos en person. Såvitt jag förstått det jag läst använder han flera olika lager med färger och undan för undan målar fram det han vill uppnå. Han använder inga filter enligt honom själv.
Här är en länk till en action för ett liknande resultat
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1006&message=12933331.
Oavsett teknik, så måste man nog också tänka i process - att med olika tekniker kan man uppnå samma eller liknande resultat och att en bra/rätt sorts bild är själva grunden för ett bra slutresultat.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Glömde denna länken. Är till en fiscusliknande effekt.
Anders
digitaldarkroom

Tack ska ni ha. Mycket bra information, ska titta vidare lite mer på det i morgon.

Har själv jobbat en hel del på att komma på tekniken och tycker själv att jag kommit en bit på vägen. Letade reda på ett foto från sxc.hu och slängde ihop allt på 5 minuter för att visa. Ska man lyckas riktigt bra med denna teknik så krävs det bra mycket mer än 5 minuter.
En hel del planering iinnan man börjar krävs. Är någon intresserad kan jag förklara lite utförligare hur jag jobbar med tekniken, just let me know.
Har någon för övrigt något "passande" foto arbetar jag gärna med det. Högupplöst är ett måste, "rätt" ljussättning med tydliga highlights är önksvärt men inte ett måste :)

Härligt resultat Christoopher, jag vet ju hur den ser ut i stort format då jag sett den "förut" ;)
Gasa på bara.

Petersen, inte samma retusch faktiskt, men snarlik :) Denna är ännu mer jobb med ljuset.
dessa är väl nästan samma grej, tycker nästan dessa bilder ser lite läskiga ut :S
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=17564705

självporträttet var liknande, annars vetifasen…

#13 de bilderna är mer andrzej dragan tycker jag och tror det är lite annan teknik bakom hans bilder än vad fiscus och hill håller på med… kolla in dragans hemsida http://andrzejdragan.com - det är riktigt bra bilder också…
Anders
digitaldarkroom
Det vore väldigt roligt att veta hur någon som kommer nära Fiscus och Hill gör för att åstadkomma effekten. Jag tycker egentligen inte att någon i länkarna ovan kommer särskilt nära.
Vänliga hälsningar
Niklas

Självklart är inte länkarna helt exakta men absolut en bra grund att utgå ifrån. För att nå dave hills slutresultat gäller det att ha bra material från början. Skit in, skit ut.
Ljussättningen är mer eller mindre a och o i sådana bilder.

ett försök att få till någon effekt..har skrivit en guide om processen hur man skapar en effekt iaf… den väntar på att publiceras…
som det skrivs i tråden så är ljussättningen a och o..läste på ett ställe att hill använder bl a ringblixt…och om man inte tar bilderna på samma sätt som de gör lär man inte få till någon hill eller fiscus..
Anders
digitaldarkroom

Läckert sphinx, väntar med spänning på artikeln!

Sphinxens artikel kommer upp senare ikväll (nej Mackan1000, det betyder inte kl. 04:00 imorgonbitti)
Först ska vi iväg här och fira lite i ÖSregnet
Glad Midsommar på er.
#21 va snäll petersen =P inte mobbas ^,^

En sak som är utmärkande för Hills bilder är att allt i bilden är i skärpa, även bakgrund långt borta. Självklart måste inte en fiscus bild se ut så, men jag tror att det är det som gör att hans bilder sticker ut från andra liknande och ger, som jag tycker, TV-spels känsla.

När allt är i skärpa på bilderna även bakgrunden oavsett avstånd får det ibland bilar, människor att se ditklistrade ut.
//Pia

Ja men där fanns känslan som jag fick av de andra i alla fall, även om det är svårt att få samma stuk på blderna. Bra jobbat IngelaS
//Pia
Jag gav mej på ett försök här med, kommer inte i håg vad jag gjorde (återkommande med det mesta på senaste tiden..hehe)
Här är före.
och så efter :)
#31 !! Jisses i gatan, jag trodde det var en "PellePiano".. oh my godness så braaa.

Ja det var en förändring som heter duga. Väldigt bra.

#35 Trodde du? Tack! "stolt som en tupp" (pelle är en av mina stora inspirationskällor) 
Jag tycker att det är rätt stor skillnad på Fiscus och Dave Hills bilder. Är det någon som har försökt få till Hills stämning i sina bilder och lyckats?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har gjort en film om fiscuseffekt i GIMP där jag också tar upp en variant av en kille som heter Lazlo…
Jag har planerat att göra en om Dave Hill också, men tycker inte jag riktigt lyckas. Vi får se framöver..har litet mer tid nu att försöka.
Jag tror att både Hill och Fiscus använder Lager på ett mycket kreativt sätt..Jag tycker att Christopher lyckades litet åt Fiscus hållet…svårt och kul det här..

#31gud så in den va ju verkligen jätte bra!

Tyvärr stämmer ljuset inte alls - se över dina highlights innan du börjar jobba med bilden så blir det lättare att få det bra.
Keep it up! :)
_ok, jag gjorde denna på några minuter bara. strävade inte riktgit efter att få det på "rätt" sätt. tycker den är bra såhär.
_