Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: artiklar-tips-tricks
Läst 3342 ggr
Ove555
0

HDR-teknik med photoshop?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild utanför en frisörsalong när det var mörkt ute (se bild).

Problemet med det var att neonskylten blev gul i stället för röd.

Men om man tar 3 bilder med olika exponering, en med kort exponering och två till med längre exponering, och sätter ihop de 3 bilderna till en med hjälp av HDR-teknik så ska man kunna få neonskylten röd.

Min fråga är om man kan göra detta i photoshop, och hur man i så fall går till väga?

pellepiano
0

Jo Photoshop har sedan CS3 tror jag det var, en funktion som heter merge To HDR ( brukar ligga under File>Automate>Merge To HDR ).

Har man fotat i RAW kan man ibland klara sig med at underexponera delar av bilden i ACR i Photoshop.

Moderskeppet har en del videor i ämnet … bl a

www.**moderskeppet**.se/webbtv/kom-igang-med-**hdr**-i-cs5/

Om du har för gammal version av Photoshop så finns många ratis program …

http://www.techsupportalert.com/best-free-high-dynamic-range-hdr-software.htm

Ove555
0

Ja, det verkar inte gå öppna RAW-bilder i den versionen av photoshop som jag har. När jag försöker öppna en RAW-bild i photoshop kommer den här skylten upp, se bild.

pellepiano
0

Det är säkert för att din kamera är nyare än versionen av Photoshop.

Ett par alternativ är …

… konvertera RAW filerna till JPG eller TIFF och använda dessa istället.

… att hämta Adobes gratisprogram som kan konvertera din typ av RAW-filer till det mer allmänna RAW formatet DNG

( för Windows http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows ).

Ove555
0

En annan fråga:

#3 Jo, men om man öppnar en RAW-fil i photoshop så ska ju programmet Camera RAW komma upp automatiskt.

Jag har provat att konvertera en RAW-fil til jpg och öppnat den filen i photshop, men programmet Camera RAW kommer ändå inte upp.

Och det är ju programmet Camera RAW jag vill komma åt för att prova att redigera…

Men det där programmet merge To HDR går kanske öppna och göra samma saker med den jpg-filen (den filen jag konverterat från Raw till jpg) som en RAW-fil?

Och hur går jag till väga för att öppna merge to HDR i min svenska version av photoshop?

Och ACR hur öppnar man det? Det verkar vara en djungel det här.

Har iofs LIghtroom 3 (men det kan jag inte mycket det heller)

papa-bear
0

arkiv-->automatisera-->lägg samman till hdr pro.

AndersT
0

När du öppnar en RAW-fil ska Camera RAW (CRW) öppna den filen. Låter helskumt.

JPG-filer öppnas inte automatiskt i CRW, så det är ingen lösning.

Merge to HDR ska funka med RAW-filer, men det bygger ju på att de är redigerade innan. Men för att börja i nån ända kan ske du kan testa det och se om du får upp RAW-filer

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Ove555
0

Nä, det går inte öppn RAW-filer i den versionen av photoshop som jag har. (

Men jag trodde att en fil jag konverterat ner till jpg från RAW skulle fungera likadant som en RAW-fil, så Camera RAW öppnas i photoshop, men det gör det inte.

Men hur öppnar man Merge to HDR i photoshop?

Vet inte var det var det var papa-bear försökte förklara. "arkiv-->automatisera-->lägg samman till hdr pro"

Har inte hittat arkiv i photoshop.

AndersT
0

Visserligen på engelska, men jag hoppas du kan klura ut ändå

Anders
digitaldarkroom

pellepiano
0

Din kamera är kanske nyare än din version av Photoshop och då måste man uppdatera. men har man tex CS2 ( har för mig du nämnde den nån gång ) så är det en för gammal version tror jag för att man ska kunna uppdatera till en Adobe Camera Raw som är tillräckligt ny.

Verkar som man behöver ACR 5.2 för RAWfiler från 5D II.

Om du har CS 2 så verkar 3.7 vara det senaste som går att använda till den.

Det finns dock gratisprogram för RAW filer från 5d II, bland annat det som följer med kameran eller tex Raw Therapee

AndersT
0

Den senaste versionen av CRW är 7.2 och kom med CS6.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

#8 Det ser inte ut att gå i den versionen av photoshop som jag har. (se bild), lyckades inte göra någon skärmdumpning.

papa-bear
0

om du går till hjälp-->om photoshop, kan du se vilken version du har, det vore en liten hjälp för de som vill hjälpa dig. de kan då tala om för dig vad som går och inte går i ditt photoshop.

ett tips om du har windows:

i den översta raden på tangentbordet, finns en knapp som det står PrtScn på, den kan du använda för att ta en bild på det som finns på skärmen, sedan kan du öppna ett nytt dokument i photoshop och klistra in det som du printscreenat, så slipper du använda en kamera för att ta en bild på skärmen. om du har flera programfönster öppna, kan du genom att trycka ner alt+PrtScn ta en bild på det fönster som är aktivt.

hur det fungerar i mac vet jag inte.

Ove555
0

Tack för dem tipsen! Det ser ut att vara bara photoshop cs (se bif bild)

Ove555
0

Kollade min stationära dator (använder mest laptopen). Har photoshop cs3 på den med den hdr-funktionen.

Om jag nu tar en bild på den röda neonskylten bra exponerad och en bild på skyltfönstert bra exponerad, kan jag då sätta ihop de 2 bilderna i detta programmet, så jag får en bild som är bra exponerad på alltihop?

Och går det även med jpg-bilder? Kan tyvärr inte öppna RAW-bilder i cs3 heller.

AndersT
0

#14 Antagligen behöver du redigera en del för att det ska bli bra ändå. Det går inte med automatik. Jag pysslar egentligen inte så mycket med HDR, så jag vet inte riktigt hur det funkar i Photoshop, men jag antar att det är för dig som för mig  -  läs på och testa. Funkar det inte hoppas jag du får svar av de som kan. Kanske jag kan återkomma i ämnet annars med någon slags guide över hur man kan göra.

Anders
digitaldarkroom

papa-bear
0

när jag har googlat och läst om hdr, så finns det särskilda program som man använder när man lägger ihop bilderna, exempelvis photomatix som kostar, men även ett gratis som heter luminance.

det man gör, är att man lägger ihop bilderna i de programmen, tweakar lite, spar som 16-bitars tiff, för att sedan avsluta i det stora bildbehandlingsprogrammet man valt att använda som slutredigering, så gör man tydligen i photomatix. säkert gör man så i luminance oxå.

pellepiano
0

Redan i första inlägget finns en länk till en lista med de bästa gratis HDR programmen. Bla Luminance.