Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettutbildningar-seminarium
Läst 3122 ggr
Ove555
0

Bildredigering i focus för nybörjare?

Har en fråga. Om man i stort sett inte kan någonting om bildredigering, har då bildredigering i focus något att erbjuda? Och då menar jag förstås inte någon hänvisning till någon annan site eller någon kurs som man kan köpa.

Jag undrar om man som ren nybörjare t,ex på photoshop kan lära sig att använda olika verktyg, som t,ex hur man använder lager, klonstämpeln, oskarp mask m. m?

Kan försöka förklara lite bättre, om jag t,ex lägger in en bild här och vill veta vad man kan göra med den, t,ex med verktyget oskarp mask.

Då vill jag inte att någon ska visa vad han eller hon kan göra med den bilden med hjälp av ett verktyg utan att förklara någonting. Då vill jag ju naturligtvis att ni ska visa vad ni gjort med bilden och i detalj förklara hur ni har gjort.

För jag blir inte klokare av att se en redigerad bild om ni inte förklarar hur ni har redigerat den.

Cindy-
3

Ja självklart får man hjälp.

Det är ju dock så att man kan använda de olika verktygen, lager och annat på så väldigt många olika sätt.

Om det ska förklaras tex hur man använder lager så blir det väldigt mycket, och förmodligen väldigt rörigt att förstå.

Det är oftast då enklare att googla på internet efter en tutorial som beskriver på ett bra sätt.

Men naturligtvis får man hjälp på sina frågor.

Det finns ju många bra Artiklar och tips här till vänster i spalten som man också kan kika på. Och även mycket annan bra läsning om man är nybörjare och vill ha information.

Jag började själv här som nybörjare, jag visste inte mycket om photoshop över huvud taget.

Jag har dock haft svårt att fråga, så jag har tagit reda på det mesta själv genom att läsa tutorialer på internet.

Photoshop är ju ett sådant komplex och stort program med hur många olika möjligheter som helst. Så det är därför jag menar att man kanske inte kan få ett svar som innehåller allt man kan göra med ett verktyg.

Det finns så många knep och trix, och sådant som man lär sig efter hand.

Grunderna måste dock komma först. Och naturligtvis får man svar på sin fråga om man ställer den här.

Om man lägger en länk till en tutorial kan det ju bero på att man inte har den tiden just då att skriva ner en förklaring.

Men det är ju ingen skillnad. Man får ju ändå veta det man är ute efter.

Jag upplever medlemmarna här inne som väldigt hjälpsamma så det ska nog fungera bra. Skrattande

beem
1

Om du är osäker på grunderna kan du kolla Moderskeppet och och de video som finns där. Du kan se dem online. De är väldigt givande och lätta att förstå.

När jag lärde mig grunderna hade jag PS öppet i ett fönster och Moderskeppet i det andra. Jag körde en bit av videon och sen testade jag själv. Då kan man repetera tills man känner  att det går bra.

När man sen kan grunderna är det också lättare att ställa frågor.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
0

Visserligen så kör jag inte PS utan GIMP.

Jag har gjort precis som beem här också förklarar.

När jag till exempel skulle lära mig olika sätt att klona (och annat) så hade jag en videotutorial om detta i ett fönster och GIMP i ett annat.

Tycker att det är ett väldigt praktiskt och utmärkt sätt då man på det sättet lär sig steg för steg.

Hälsningar,
Bertil

pellepiano
0

För specifika frågor är det stor möjlighet att få svar här.

Om du tex är nyfiken på verktyget oskarp mask, så är det bara att titta i manualen ( onödigt att medlemmarna här ska upprepa sånt som redan är skrivet ). Om frågan däremot är om man kan göra andra saker med verktyget än dess grunduppgift, då kan säkert varje användare komma med fiffiga tips och användningsområden.

Ove555
0

#1,2.3. Tack för bra och vänliga svar!

#4 Jag tycker både det kan vara roligare och enklare att lära sig saker genom att prata och diskutera om det man vill lära sig, och få olika infallsvinklar på problemen än att försöka lära sig av en användarmanual.

Spectabile
0

ove555, vilket Photoshop har du, det stora CS6 eller det enklare Elements 11?

Eftersom du har en Canonkamera så har du också Digital Photo Professionell (DPP) vilket ofta är användbart.

Ove555
0

Jag har Adobe photoshop cs version 8.0.1

För vi ska komma igång med något vad man kan göra i photoshop så ställer jag frågor, så får vi se om jag kan få svar på dom och hur dant man gör, och om ni kan förklara för mej så jag förstår hur man gör.

Fråga 1. Hur tar man bort skuggor, t,ex skuggor som någon har fått i ansiktet?

(Sådana skuggor som det t,ex kan bli i ansiktet av håret, när man fotograferar någon med hjälp av studioblixtar)

AndersT
2

#7 Två metoder som rimligen är förstahandsåtgärder är att använda "Shadows/Highlights" (visar hur verktyget funkar) och/eller "Dodge & Burn".

Frekvensseparation är ett annat sätt.

Det kan också fungera att kopiera lagret och ändra blandningsläget till "Screen", och eventuellt använda en mask för att finjustera.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Små skuggor och enskilda hårstrån som hamnar i pannan kan snabbt tas bort med antingen Klon Stämpeln eller Healing brush. Dvs att man ersätter ett område med ett annat.

Större skuggade områden är mer problematiska.Där kan man göra ett justeringslager, tex Nivåer , och maska området som inte är skuggat och sen höja ljusheten i Nivåer. Man kan använda Kurvor ( Curves ) också men Nivåer ( Levels ) är något enklare tycker jag.

Dodge and Burn är bra i många fall men kanske inte det bästa när det handlar om en mer generell förändring av ljusheten som skuggade delar innebär.

Många varianter finnes som du ser. Och man klarar inte att skriva och visa hur man gör för alla ( då blir det en manual =) ), så om du undrar över nån specifik metod så kan man göra ett exempel kanske.

( gjorde en snabb variant av hår som jag tog bort med Healing Hrush ), se bild.

Ove555
0

Det verkar vara svårt att förklara hur man gör olika typer av redigeringar i photoshop, och där underdrev jag nog. Det verkar ju t,o,m vara helt omöjligt för någon här att förklara hur man redigerar i photoshop. Ska det verkligen behöva vara så?

AndersT
1

#10 Det är svårt att förklara eftersom det hänger ihop med ett visuellt tänk samtidigt, som inte är riktigt översättningsbart i ord. Det går att förklara, men då är det en stor risk att man inte förstår något av förklaringen på ett bra sätt. På grund av detta är det enklare att hänvisa till olika guider där det visas hur man gör och att man ser vad som är gjort.

Vill du ha andra förklaringar -  kan du ge ett exempel på en förklaring som gör att du får reda på det du vill?

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

Det enklaste är väll att ta det steg för steg hur man går till väga för en viss typ av redigering.

Här är photoshops-bilden. Där har jag lagt in en bild på ett dockhuvud.

Vill ha bort skuggorna från ansiktet.

1. Var ska jag sätta muspekaren nu, och klicka vidare till nästa steg, för att komma vidare med den här redigeringen?

Cindy-
3

För att ta bort skuggor i ansiktet på dockan skulle jag göra så här. Det betyder inte att man SKA göra så som jag har gjort. Man kan välja att göra det på andra sätt.

Jag tog hem din bild för att visa dig, jag hoppas det inte gjorde något.

Men först, som inte har med skuggorna att göra, så tog jag klonstämpeln och tog bort de två fula märkerna på hakan.

Sen ljusade jag upp bilden med nivåer eftersom den var så mörk.

Sen tog jag ett nytt justeringslager med nivåer och ljusade upp lite till. Som jag sedan inverterade. Jag står alltså på lagermasken till justeringslagret och använder kort komando Ctrl + I. Sen tar jag en mjuk pensel med mycket låg opacitet. Ser till att jag har vit förgrundsfärg och målar sakta fram ljusheten från nivålagret på de mörka delarna som jag vill ha bort. Det här gör jag för att jämna ut skuggan lite.

Naturligtvis blir det inte perfekt, och eftersom det här är en docka där jag inte behöver ta hänsyn till porer och struktur så tar jag färgprov med färgpipetten och målar ansiktets skuggor så att jag får bort dom.

Det här gör jag med låg opacitet ca 15 och ca 50% flöde.

Det här är alltså hur jag skulle gjort. Nu har jag inte lagt ner någon längre tid på det så att det är inte perfekt. Näsan bl.a blev lite konstig. Men bara för att visa hur man kan gå tillväga.

Andra medlemmar här har säkert andra alternativ.

När du skriver  "Var ska jag sätta muspekaren nu, och klicka vidare till nästa steg" Så får jag känslan av att du inte är van vid photoshop över huvud taget!

I så fall finns ju Moderskeppet som lär ut allt om photoshop. Där man steg för steg lär sig olika saker. Bl.a är ju verktygen viktiga. Kan man inte dom och vet hur dom fungerar så är det ju väldigt svårt att hänga med även om vi förklarar här.

Moderskeppet

Photoshop är ett stort program där man kan göra saker på många olika sätt. Jag började lära mig photoshop för 5 år sedan. Och jag lär mig fortfarande. Man blir aldrig riktigt färdig. Och det är det som är kul med photoshop. Men grunden måste man lära sig för att upptäcka det fina med photoshop. Så om jag vore du skulle jag besöka Moderskeppet och ta del av vad dom har där. Det var så jag gjorde.

Ove555
0

#13 Du får ha tack för ditt svar.

Har gjort enkla saker i photoshop, men inget riktigt avancerat.  Så det här med lager har jag t,ex inte lärt mej och mycket annat.

Men nu bad jag om att få hjälp med detta steg för steg från #12 så jag tycker vi kan prova det och se vad det leder till.

Så var ska jag sätta muspekaren nu och klicka vidare till nästa steg med den här redigeringen?

Och måste jag kunna det med lager för den här redigeringen så lär det också gå att förklara steg för steg, det tror jag i all fall.

[swe]
0

#14  Exakt de ”steg för steg” guider som du efterfrågar finns helt gratis hos Moderskeppet:

http://www.moderskeppet.se/tips/photoshop/lista/

http://www.moderskeppet.se/grunderna/grunderna-i-photoshop-cs6/

Lycka till med din personliga utveckling!

Ove555
0

Ingen som vill hjälpa till att ta det steg för steg här då?

Cindy-
2

Ja, du måste kunna det här med lagermasker för att klara av det mesta i photoshop.

I beskrivningen jag gjorde åt dig har jag använt justeringslager.

Ett justeringslager är ett lager som automatiskt har en lagermask. Men en lagermask kan du lägga på vilket lager som helst.

Justeringslager hittar du längst ner under lagerpaletten. Det är en rund ring som är hälften svart och hälften vit.

Vill du lägga en lagermask på ett annat lager så klickar du på knappen som är rektangulär med en rund ring i mitten.

När du lägger en lagermask, eller använder ett justeringslager så är lagermasken vit. Det betyder att hela bilden är synlig.

Om jag tex använder Color balance och drar spaken åt rött. Då blir hela bilden röd. Men om jag då inverterar lagermasken som jag beskrev ovan. Så blir den svart, och det betyder att det röda jag la på blir osynligt. Så nu kan jag med vit förgrundsfärg använda penseln och måla fram det röda enbart där jag vill ha det.

Så kan man alltså göra med vilken justering man än väljer att göra.

Lagermasken är en viktig del att kunna.

Nästa steg som du pratar om, om du menar hur jag gjorde så ska har jag bifogat i mitt förra inlägg hur min lagerstapel ser ut. Och jag har skrivit hur jag gjorde.

Alltså ska du välja ett tomt lager ovanför dockan som du ska klona på. Alltså klona bort det fula på hakan.

Klonstämpeln hittar du till höger bland verktygen. Högst upp i listen ska du kika vad det står. Står det Aktuellt lager så ändrar du det till akt & under eftersom du ska klona på ett tomt lager ovanför dockan.

När du gjort det så väljer du justeringslager Nivåer. Ljusar upp bilden. Ögat bestämmer.

Sen använder du ett justeringslager Nivåer till och ljusar upp lite. Sen gör du den här inverteringen som jag beskrev. Ctrl+I, då blir lagermasken svart.

Välj nu vit förgrundsfärg. Den har du längre ner i verktygspaletten. Ta en pensel. Ändra opaciteten så att den blir låg ca 25. Sen målar du på de ställen du vill ljusa upp.

Det är svårt att få snyggt men du får hålla på lite. Blir det för ljust så ändrar du bakgrundsfärgen till svart och målar med ännu lägre opacitet för att få tillbaka det du hade innan. Du kan ändra mellan vit och svart förgrundsfärg. Vit målar Svart tar bort.

När du känner dig nöjd så kan du finjustera med lite airbrush. Du målar alltså med din pensel som du sätter som airbrush på svag opacitet i ansiktet för att jämna ut om det blivit flammigt när du justerade med nivåer. (Öppna Penselförinställningar och klicka på airbrush.) Kom ihåg att bocka ur den när du är färdig.

Jag kan inte förklara tydligare steg för steg. Och jag sitter själv med ett bildjobb så jag hinner inte vara här inne hela tiden, utan kikar in då och då.

Du fick länkar här ovan av #15 SWE, som jag tycker att du ska kika på.

Cindy-
0

Förlåt, jag skrev fel……..klonstämpeln hittar du till vänster i lagerstapeln, inte till höger.

Ove555
0

Jag förstår inte. Så det vore bra om du förklarar ett steg i taget som jag ville från början.

Vad är det första steget jag ska göra nu i den här bilden?

[swe]
0

Ove! Har du kollat länkarna som du fick i #15? Där finner du beskrivningar som visar i bild och text hur du kan göra. Dessa är dessutom skrivna av en person som är yrkespedagog, så det fungerar som ett alldeles utmärkt bra sätt att ta sina första stapplande steg när det gäller att lära sig Photoshop.

Du kan inte förvänta dig att någon här skall göra en massa bildskärmsurklipp och skriva långa beskrivande texter, när detta redan finns på annat håll.

Kunskapsinhämtning kan vara mycket mödosamt.

Önskar dig lycka till!

AndersT
0

#19 Om du önskar hjälp, så har du flera länkar du är hänvisad till för att få korrekt hjälp. I mitt inlägg #8 hänvisar jag till  några där du kan börja att pröva dig fram för att få problemet löst. Sedan finns framförallt länkarna till moderskeppet som förklarar grunderna på ett alldeles fantastiskt pedagogiskt sätt.

Om du är bekant med grunderna har vi mycket lättare att hjälpa dig, det bygger på det. Vi skulle kunna skriva ihop grunder, men de finns som sagt redan länkat till och jag tycker det inte är värt att skriv ihop guider om detta.

Själva problemet du vill ha löst kan lösas på flera sätt och till det som kommer efter att man kan grunderna och jag tror det skulle vara lättare för dig att förstå/hänga med i programmet om du kan dessa.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

#20,21

På moderskeppet finns det hundratals tips på olika saker man kan göra i photoshop. Vilket av alla dom ska jag välja för att få svar på min fråga?

Nu har jag gett exempel på en förklaring för att få reda på det jag ville.

(Och bildskärmsurklipp det kan jag själv göra.)

Men det hjälper ju inte, ni skickar ju bara hänvisningar.

Sen är det en sak till som är en klar fördel om man kan få hjälp här i stället för på moderskeppet. För på moderskeppet är det ju (vad jag har sett) bara filmer som spelas upp.

Här kan man fråga om något specifikt om man inte förstår, men det går inte att ställa frågor till en film.

Men Cindy får ha tack för hon har i alla fall försökt att hjälpa till direkt här i tråden.

AndersT
0

#22 Du väljer guide utifrån vilken version av Photoshop du har. Länken visar till grunderna i Photoshop. Alltså guide om grunderna i programmet.

Hänvisningarna finns för att det finns möjliga svar där, en del på denna sidan i tidigare trådar, andra på andra ställen. Har du testat dem?

Jag kan skriva ner ett svar här, som Cindy har gjort, men jag förstår inte skillnaden om du får läsa här eller om du läser det i en annan tråd eller på en annan sida och därför länkas det.

Du kan efterlysa en specifik guide, så kanske någon kan skriva en för ett särskilt problem. Har jag tiden så ska jag försöka, men guiden kan ta en vecka eller två att få ihop.

Det finns ytterligare en dimension i ditt specifika problem med din bild, det är att det finns olika lösningar på problemet och det som funkar bäst är att testa sig fram - dels med den metod som funkar bäst för en bild, dels den metod man trivs bäst med. Så svaret kan ibland vara att "det beror på" - vem som svarar och det är liksom inte rimligt att skriva ner flera långa svar för att svara på en fråga när svaren finns att inhämta från andra/olika håll, förvisso som länkar.

Ytterligare en poäng i resonemanget i denna tråd är att lära sig grunderna i prgogrammet först, till exempel genom att kolla grunderna som det länkas till eller läsa manualen för att förstå programmet. Du kommer lära dig mycket på egen hand om du tar dig den tiden.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

Det är bara att konstatera att här fick jag inte hjälp på det sättet som jag ville.

Cindy-
2

Det är tråkigt att du känner så. Men Bildredigering iFokus är inte detsamma som Moderskeppet.

Moderskeppet är en sajt som lär ut Photoshop från grunden. iFokus Bildredigering är lite annorlunda. Vi lägger också ut guider och lämnar tips på olika sett att redigera osv. Det finns många trådar om det till vänster på sidan. Vi har även en tråd med bara beskrivningar på olika sätt att redigera.

Och vi hjälper till med frågor som medlemmarna har.

Men när det gäller grunderna, som tex verktyg, hur dom fungerar, samt andra funktioner så letar vi upp en länk som medlemmen kan läsa.

Det är ju då en länk till en beskrivning. Nu är det omöjligt att vi ska göra beskrivningar på varje enskild sak i photoshop. Det tar för det första väldigt lång tid och för det andra så finns det ju redan färdiga som vi kan länka till.

Att förklara med ord som jag försökte hjälpte dig ju inget vidare. Och det beror ju på att du först måste lära dig alla verktygen, och lära dig hur man använder dom. Verktygen kan användas på olika sätt. Det är ett stort kapitel.

Likaväl som lagermasker och lager är ett stort kapitel. Jag önskar att du förstod vad jag menar när jag säger att det är inte enkelt att förstå om man inte först lärt sig grunderna i Photoshop.

De flesta som kan photoshop har läst tutorialer och olika beskrivningar som tokar för att lära sig.

Moderskeppet som lär ut photoshop är hur bra som helst. Det är jättelätt att förstå både i text och i videor som de har.

Ta god tid på dig och gå igenom de olika delarna dom har att erbjuda. Snart kommer du komma underfund med hur photoshop fungerar. Och då är det mycket lättare för oss att hjälpa dig när du har frågor.

Och du kommer tycka att det är riktigt roligt!

Ove555
0

Jag tycker det hade varit mycket bättre om ni t,ex varje vår eller höst haft en photshop-kurs här än att ni ska hänvisa till andra sajter.

Fördelen med att ha det här är ju att man kan diskutera problemen och ställa frågor till andra.

De där länkarna ni hänvisar till lär man inte kunna diskutera med eller ställa frågor till om det uppstår problem.

pellepiano
0

Det är ju bara att hänvisa tillbaks till den länkade sidan och var problemet ligger i så fall. Men nån form av grund bör man ha annars kommer man fastan i varenda litet steg. Vet man inte hur lager fungerar tex så kommer man nästan ingenstans.

Lager används ju för att kunna ha olika element skilda åt se de kan påverkas separat ( typ bakgrund, text mm ).

I botten på lagerpaletten finns ett gäng symboler. Papperskorg för att kasta lager , pappersrk med vikt hörn för att skapa nytt lager, Mappsymbol för at lägga fler lager i en mapp ( om man vill ha alla textlager samlade typ ), Svarvit cirkel med Justeringslager ( som är ett lager med specifik funktion, som tex Nivåer, Kurvor, SvartVitt mm vilket är bra för de är ickeförstörande och kan ändras när som helst i arbetsflödet ), och Lagermasksymbolen som lägger till en mask till aktuellt lager, vilket gör att man kan måla bort partier genom att måla svart i masken, eller få tillbaka partierna genom att måla med vitt ) , och se FX symbolen för att kunna lägga effekter på lager, som skuggor på sin text mm mm

Detta är själva grunden med lagerpaletten … Sen kan man gå vidare och då finns tex Moderskeppet , som har 50 sidor med tips om lager.

http://www.moderskeppet.se/tag/lager/

Ove555
0

Det kunde ju framförallt bli roligare om det gavs chans att lära sig grunderna här tillsammans och med hjälp av andra.

Att hänvisa till sådana där länkar där man ska sitta och lyssna på en inspelning. Hur kul är det?

AndersT
0

#26 Med all respekt för dina frågor och dina undringar omkring Photoshop!

Det är en ide jag själv varit inne på, att göra fördjupningar i kursform, men det är väldigt tidskrävande att skriva guider och en fördjupning ska täcka in allt tycker jag, så det får jag återkomma om.  Jag uppskattar ändå att du lyfter frågan!

Du verkar inte kunna grunderna i programmet (och jag ber om ursäkt om jag har fel i detta). Du måste ha en hum om programmet innan du går vidare och lär dig mer. Förklaringarna i våra guider här, är i regel ett steg i taget som du efterfrågat i någon av posterna, men de bygger på att du har grundkunskaper, så som att du vet var olika saker finns, vad de har för funktioner e t c. kanske inte på djupet i alla frågor, men en hum om det. Din specifika fråga du började med, har du fått flera svar på och är välkommen att resonera omkring de guider du undrar över.

Om man ändå ska skriva detaljerade guider (så som jag förstår dig och hur du vill de ska vara utformade), hur vet jag att det ändå blir "rätt" för just dig eller någon annan?

Du ställer frågor och vi försöker svara på dem. Jag har ställt en fråga till dig för att försöka förstå om du kan grunderna eller har tänkt att lära dig dem för att kunna hjälpa dig vidare, men du svarade inte på den och då faller resonemanget till viss del för mig just nu.

Några av länkarna är till artiklar på denna sidan och då kan du enkelt skriva in din fråga i tråden. Om du har en fråga om en guide på en annan site så kan du länka till den så ska vi försöka svara på de frågor du kan ha om dem.

#28 Det är faktiskt enklare att lära sig via film än att läsa enskilda guider, det är åtminstone min erfarenhet. Sedan är det en helt annan fråga om det är roligt eller inte, för mig är det en pedagogisk fråga.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

Det är väll den här frågan du syftar på som du har ställt till mej:

#22 "Hänvisningarna finns för att det finns möjliga svar där, en del på denna sidan i tidigare trådar, andra på andra ställen. Har du testat dem"

Jag förstår inte din fråga, så jag ber dig förkalara bättre.

Du skriver möjliga var.

Kan förstå att man kan hitta svar där, men risken finns nog att man inte kommer rätt förmodar jag, så man får lägga en massa tid och söka efter specifika svar.

Och vad är det för trådar och andra ställen du syftar på som jag kan hitta svar?

Är det någon fråga du du ställt till mej som jag missat, kan du fråga igen om du inte tycker det är för mycket besvär.

Om du vill svara vore det bra om du vill skriva lite kortare svar. Föredrar korta och koncisa svar än långa och komplicerade.

AndersT
0

#29 Jag undrar om du har försökt dig på någon av guiderna som det länkas till? Och jag undrar om du har kläm på grunderna i programmet? Det hjälper oss att hjälpa dig om vi vet din kunskapsnivå, eller åtminstone kan få en uppfattning om den.

Om du inte kan grunderna, så förstår jag att det är svårt att förstå våra guider (och rimligen de flesta anda guider som finns på nätet).

Jag tror inte du kommer hitta någon guide på nätet som förklarar hur man tar bort skuggor och samtidigt beskriver steg för steg var de olika funktionerna finns och vad de gör. Jag har inte stött på någon sådan. Det är därför vi också "envisas" med att hänvisa till grunder i programmet via länkar, så man får kläm på grunderna.

Ytterligare en fråga växer fram ur det jag skriver: Vad skulle du vilja se för guide som en början på någon form av kurs eller fördjupning? Sedan får jag se om det är möjligt utifrån tid och möda.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

Jag har inte mer kunskap än att jag skulle behöva lära mej grunderna. Men tycker inte om att sitta ensam och försöka lära mej via självstudier länkar och guider. Och tycker man inte det är roligt tror jag inte det är effektivt heller.

Man skulle ju t,ex kunna gå igenom punkterna i photoshops, Lär dig grunderna, i en tråd här. Och sen kunde man få chansen att ställa frågor till de som kan bättre.

Är det så illa så ni inte har haft någon sådan enkel kurs för nybörjare här ännu?

AndersT
0

#32 Så illa är det…

Som Cindy påpekade har vi inte haft den inriktningen på sidan, utan vår sida bygger på att man kan grunderna.

Sedan är det inte försent att skriva ihop någon grundkurs, du visar på behovet :)

Men jag får som sagt återkomma till detta eftersom det är ett megajobb då jag behöver tänka till om upplägg för att få till en fungerande pedagogik.

Om du håller ut så lovar jag något under våren, det är inte så stor ide att skriva om en enda sak, t ex lager och sedan vänta på nästa steg, utan det måste till ett ganska omfattande materiel från början. Sedan är programmet sådant att det går inte förklara allt, utan en del får man testa sig fram med allteftersom man utökar sina kunskaper.

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
1

"Är det så illa så ni inte har haft någon sådan enkel kurs för nybörjare här ännu?"

Det är tråkigt när du tycker så för jag vet ingen sådan här liknande sajt som håller grundkurser.

Jag måste bara fråga…. vad är skillnaden, om Anders skriver ihop en grundkurs eller om man läser redan befintliga kurser?

Ingen av oss här skulle klara av att göra det så pedagogiskt och så bra som man gör på Moderskeppet.

Har du över huvud taget tittat på någon av deras videon? De är hur bra som helst!!

Första gången jag hittade dom blev jag jättelycklig! Det var lätt att förstå och man kunde testa i photoshop samtidigt som man såg videon.

Ge det en chans åtminstone om du är intresserad av att lära dig. Sen kan du ju jättegärna ta upp saker i diskussion här inne.

Jag vill också understryka att ska vi lära ut photoshop med allt vad det innebär, så kommer det att ta sin lilla tid. Det här är ju som sagt ett forum ingen kurs. Vi som är här går antingen i skolan på dagarna eller jobbar. Vilket betyder att vi har en stund på kvällen som vi kan vara här.

Ove555
0

#34 "Jag måste bara fråga…. vad är skillnaden, om Anders skriver ihop en grundkurs eller om man läser redan befintliga kurser?"

Den stora skillnaden är ju att man har ingen och fråga om det uppstår problem som man inte förstår när man tittar på en film eller om man ska försöka lära sig grunderna via photoshops självstudier.

Och sådant som man behöver fråga om och som man skulle kunna få svar på här i en kurs för nybörjare (som mej), är förmodligen sådana frågor som de flesta skulle ställa. Så en tråd med en sådan nybörjarkurs skulle ju inte bara vara till nytta just när man håller på med det, den skulle även vara till nytta efteråt.

Så hade här funnits en sådan tråd nu där deltagarna ställt frågor dom fått svar på. så hade det ju varit till nytta för mej och förmodligen många andra också även efteråt.

Nu bor jag inte så nära några större städer så här erbjuds tyvärr inte mycket sånt här. Jag fick reda på en kvällskurs i photoshop elements för några år sedan som jag deltog i. Den varade en termin, sen blev det mej veterligen ingen fortsättning på den.

Och jag tycker inte det var lätt att lära sig något på den kursen heller om man inte hade förkunskaper om det. Där stod hon som ledde kursen med en projektor och visade saker på en vit duk som man kunde göra i photoshop element, och jag kom inte ihåg mycket av det efteråt. Sen var det nog ca 10 skärmar som var och en satt vid, och jag märkte att hon hade inte mycket tid att hjälpa var och en. Märkte att jag skulle behövt mycket mer hjälp för att kunna lära mej…

AndersT
0

#35 Jag kommer skriva någon slags grundkurs, men det är inte säkert att den komemr funka för dig - eller så gör den det. Dock, formatet här på siten är begränsat, så det kommer att bli via någon länk eller att man får öppna en PDF-fil- Bilderna blir för små helt enkelt om man ska få med saker i en tråd här.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

#36 Skulle kunna tänka mej att det kan fungera om man kan få svar på frågor här steg för steg under kursens gång.

AndersT
0

#37 Det är tanken. Men jag måste som sagt skriva ihop en del materiel först för att kunna starta någon form av kurs eller mer rätt vill jag kalla det "Guider för att lära sig Photoshop".

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

Det är klart, det går ju länka till guider, men man skulle nog ha mycket bättre överblick på det hela om man visar skärmbildsurklipp här i tråden steg för steg.

AndersT
0

#39 Formatet funkar inte för att lägga upp bilder av den storlek som ibland krävs i en tråd. Dessutom skulle tråden bli en, om inte två, kilometer lång. Det finns tekniska begränsningar för att få en fungerande pedagogik i ett sånt projekt, åtminstone utifrån hur jag tänkt lägga upp det.

Anders
digitaldarkroom

pellepiano
0

Om man gör en video för ett verktyg eller funktion, så är ju varje stopp man gör i videon, som ett skärmbildsurklipp.

Detta sparar 90% av tiden det tar at skriva och göra massor av skärmdumpar som ska sparas och läggas in i text som ska skrivas för att läggas ut.

Har man en fråga refererar man till tx "3:06 i videon så undrar jag varför bla bla"

Det blir en ren tråd av frågor och svar av det.

AndersT
0

#41 Jag är med på vad du skriver, men jag har inget inspelningsverktyg.

Anders
digitaldarkroom

pellepiano
0

Jag tänkte egentligen att man kunde starta en tråd om ett verktyg eller funktion , länka till Moderskeppets video, så har man allt material redan =) En video måste ändå öppnas i ett nytt webbläsarfönster. Men det känns kanske lite tjuvaktigt att snylta på dem.

Det finns många gratisprogram för skärminspelning om det är ett alternativ. http://www.top5freeware.com/screen-recording-software-for-windows

Jag har Mac och köpte ett billigt för länge sedan men har knappt använt det annat än till några uppspedade dodge and burn grejjor för att testa det hela.

AndersT
1

#43 Aha… :) Då är jag med. Jag vet att moderskeppet har gjort en del djupdykningar omkring några verktyg, men inte som filmer. Jag får återkomma i ämnet… Iden är verkligen bra annars. Men det kräver ändå vissa förkunskaper eller åtminstone en förståelse för att veta vad man håller på med.

Anders
digitaldarkroom

AndersT
1

#1 Här är en länk till guiderna jag utlovade senare i tråden.

Anders
digitaldarkroom

Ove555
0

Har laptopen bredvid den statinära datorn här, och det är väll ganska bra om man ska försöka lära sig med hjälp av dom guiderna, kanske t,o,m nästan nödvändigt…

pellepiano
1

Oj vilket jobb du lagt ned Anders , imponerande.

Cindy-
1

Ja Anders, håller med Pelle! Du har gjort ett fantastiskt jobb. Jag törs inte tänka på vilken tid du lagt ner på detta. Mycket bra gjort!

Spectabile
0

Jag instämmer med de övriga, det är ett helt fantastiskt jobb du gjort här. Glad

Ove555
0

Men hur gör man om man har en version av photoshop  där man inte kan göra så många av de övningarna som Anders guidar till?

Har skrivit mer om det i tråden: Grunderna i photoshop.

Spectabile
1

# 50 Ove, jag har inte heller CS6. Jag har något så enkelt som Photoshop Elements och inte ens där har jag den senaste versionen. Men jag tycker ändå att Anders gjort ett fantastiskt arbete med detta. Jag ska läsa igenom det mera noggrant och vem vet, kanske finns det något som även jag har nytta av.

Det tips jag vill ge dig är att först öppna en raw-bild i ditt photoshop och ha anders Camera-raw-guide uppe samtidigt. Läs i guiden och dra i reglagen ett i taget och se vad som händer med din bild. Rätt som det är så får du en aha-upplevelse Glad

Testa så får du se!

pellepiano
0

#50 Oves problem har inget med ACR eller RAW att göra utan i Photoshop.