Är Raw bättre än jpeg?
Vet en som jobbar med att redigera bilder i photoshop, men hon redigerar bara i jpeg. Om nu RAW är så mycket bättre än jpeg så är det ju konstigt att hon inte använder RAW.
Men det skulle gå att jämföra. Om någon här redigerar en bild i RAW och jag ber henne redigera samma i jpeg kan vi se om RAW blir bättre än jpeg. Om det nu går att jämföra RAW och jpeg-bilder här?

Det går inte att jämföra riktigt, då man redigerar RAW- bilder i en annan del i Photoshop, i ACR. All redigering av RAW lämnar originalfilen orörd, det enda som sparas är de aktuella inställningarna man gjort för att "förädla" bilden.
När bilden är i RAW format kan man lätt ändra både vitbalans och färgprofil vilket är krångligare med en bild som inte är i RAW format.
Att redigera RAW filer liknar mer mörkrumsarbete än de saker man normalt gör i Photoshop. Så det skiljer sig rejält vad man kan ådstakomma.
Normalt framkallar man bilden så bra som möjligt i RAW , sen exporteram man den direkt till Photoshop för vidare hantering av sånt som RAW delen inte kan. Dvs arbeta i lager, blandningslägen, plugins, mm mm .
Att redigera en fil som varit sparad som jpg innebär i princip en fil av sämre kvalitet. Bäst är att alltid fota i RAW, framkalla i RAW-hanteraren, upp i Photoshop om det behövs och sen ha JPG som slutstation så att säga.
"När bilden är i RAW format kan man lätt ändra både vitbalans och färgprofil vilket är krångligare med en bild som inte är i RAW format."
Kan man göra mer med en RAW-bild som konverterats ner till jpeg än en jpeg-bild som är jpeg från början?
Tittade på en bild som jag har både i jpeg och RAW.
jpeg-bilden är på 3,35 mb, och samma bild som jag har konverterat ner från RAW till jpeg är på 12 mb.
Det blev fel här. #2 kom även upp som #3
Dvs #3 blev samma inlägg som #2

En jpg är en jpg oavsett vad den varit innan. En jpg blir sämre och sämre om man öppnar editerar och sparar.
En RAW fil är alltid orörd, eftersom det enda som sparas är inställningarna man gjort och de sparas i en separat textfil.Så man kan ändra inställningaran i RAW programmet hur mycket och många gånger som helst utan försämring.
Dessutom är RAW filerna mycket mer förlåtande vad gäller exponeringen om man missat lite.
Storlekn på en JPG beror på i vilken kvalitet man sparar den i, och den kan skilja mellan olika programvaror, hur den komprimeras. Det skiljer också mycket mellan kvalitet 10 och 12 i Photoshop.
Kolla detta exempel. Vändtra bilden är framtagen ur RAW-filen medans den högra är en ren JPG direkt ur kameran. Det blir omöjligt att återfå detaljerna utanför fönstret med jpg-bilden. I RAW-delen i Photoshop valde jag dessutom att höja exponeringen på just stolarna och även rent allmänt.
om du läser manualen i det här inlägget i Grunder i Photoshop av AndersT, kanske du får bättre hum om skillnaden mellan raw och jpeg