Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 464 ggr
tobias.flood
0

felaktiga färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testar här inne istället då. Har frågat på Dator utan resultat.

Har problem med att det blir olika färger i Windows visningprogram och Photoshop CS2. Både bilderna i Photoshop och bildskärmen är inställda att visa AdobeRGB1998. Detta är extremt irriterande då man redigerar bilderna efter hur man vill att de ska se ut, sen när man kollar på dem i windows visningsprogram så ser färgerna helt "boostade" ut. Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Vänliga hälsningar

/Tobbe

IngelaS
0

Hur har du ställt in det då? har du använt ett kalibreringsverktyg?

Mvh Ingela

pellepiano
0

sRGB är det enda rätta om du ska visa bilder utanför Photoshop då de flesta andra program och webbläsare saknar stöd för färgprofiler.

tobias.flood
0

Nej Ingela något sådant har jag inte. Borde nog införskaffa ett sådant för det blir en tredje nyans när jag skriver ut på skrivaren :)

OK pelle, ska hela kittet vara inställt på sRGB då? Kamera, Photoshop, skrivaren och skärmen? Jag trodde i min enfald att det var "smart" att använda samma färgprofil överallt, men så är det allså inte?

/Tobbe

IngelaS
0

Photoshop ska du ha inställd på Adobe RGB 1998 för bästa resultat vid redigering. Ska du sedan ha bilderna för webben så måste du konvertera till sRGB för att korrekta färger ska visas.

Vid utskrift ska du lägga på den profil som ska användas, labben brukar ha en egen, alternativt att dom lägger på den åt dig.

Kameran ska också vara inställd på Adobe RGB (många som fotar med sRGB men det rekommenderas inte om du ska jobba mot kund och räknar med att lämna in bilder för fotokopior)

Skärmen och skrivaren måste du kalibrera för att dom ska visa dina färger korrekt.

Ett kalibreringsverktyg rekommenderas starkt :)

Mvh Ingela

pellepiano
0

Du kan konvertera bilderna till sRGB i Photoshop ( de som ska visas på webben eller i program utan färgprofiler ).

tobias.flood
0

Ok, tack så mkt för informationen!