Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 993 ggr
Granet
1

Några bilder c:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena, jag går just nu andra terminen på en bildredigeringskurs på gymnasiet, så jag tänkte lägga upp lite bilder som jag redigerat ^^

Tyvärr har jag inte några länkar till stockfoton på de flesta av de bilder jag redigerat, men det får gå bra ändå. Jag har även tagit en hel del material rakt av från google, men som sagt, det får gå bra ändå c:

Granet
1

Läraren bad oss att göra ett självporträtt. Och eftersom jag ALLTID tolkar det läraren säger på det roligaste sättet så gjorde jag ett "självporträtt" som speglar mitt ego.

Cindy-
2

Det är roligt att du vill visa dina bilder.

Men de bilder du som du skriver är "tagna direkt från google" är inte tillåtna stockbilder att använda.

Dessa bilder från Internet som INTE är stockbilder får inte användas för bildredigering över huvud taget.

Det ända som är tillåtet att använda i sådana här sammanhang som bildredigering är egna foton samt stockbilder från speciella stock sajter.

Eller om du fått en speciell tillåtelse från en fotograf eller annan skapare av ursptungsbilden. Men då ska det styrkas.

Det borde dom talat om för er på kursen du går.

Du är välkommen att publicera dina bilder här men det ska länkas till stockbilden som du använt.

Stockbilder

Upphovsrättslagen i korthet

Upphovsrätt Regeringskansliet

Vaddå Upphovsrätt?

Granet
0

Ah, nej det gjorde de aldrig riktigt klart för oss :p Bra att veta, ska kanske ta upp det med läraren x)

Cindy-
0

Ja det tycker jag absolut att du ska göra. Det är viktigt så att man inte råkar illa ut själv. Det är så onödigt.

Emo
0

Här kan du se vad det kan kosta:

http://www.bildombudsmannen.se/

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cordata
0

Bild 1 var iaf grymt snygg!

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

bamse6311
0

HÄR länk till en sida med stockbilder men det finns många fler, enklast är att googla på stockphotos så kommer det upp hur mycket som helst.

Vänliga hälsningar,
Bertil

Andina
1

Men man får vara noga med att kolla även stockbilder - det är långt ifrån alltid tillåtet att använda dem utan att betala för dem (många söker ju gratis bilder). Så att noga läsa användarvillkoren för både bildbyrå och varje enskild bild, tycker jag är viktigt.

Free Stock-bilder betyder oftast inte att de är gratis…

(Ba' en passus.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing