Månadens tema
Jag har en tanke om att skapa en tråd som heter "månadens tema" där alla har möjlighet att bidra med sin kunskap omkring ett visst tema och där syftet är att vi alla ska lära oss lite mer, men också söka egen kunskap. Lägg in tips och tricks ni har, länkar ni hittar på nätet, ställ frågor och få svar. Och givetvis: Lägg in era bilder i denna tråden.
Ni som har egna ideer om teman kan skriva det i tråden eller skicka ett pm till mig.
Första temat är: Grunge; fult, skitigt och vackert!
Att skapa en grungig bild är att på ett kreativt sätt skita ner och "förstöra" en bild, för att ändå skapa något tilltalande. Grunge tycker jag funkar bäst på bilder med lite tuffare stuk, men många andra funkar också. Allt beror på vilken effekt du strävar efter och hur "lätt" eller "tung" grunge du skapar.
Att skapa grunge behöver inte vara svårt när det gäller arbetssättet i Photoshop, svårigheten kan ligga i att få ett bra slutresultat. Om ni inte har gjort något grungigt innan finns en del länkar till grungetutorials i slutet av inlägget
Man använder sig av antingen texturer omgjorda till penslar eller fotografier med olika texturer. Repiga ytor, väderbitna eller på andra sätt slitna väggar, beläggningar på olika föremål - rost t ex - är några av de ideer man kan skapa grungeeffekter med.
Ett annorlunda verktyg för att skapa grunge är dodge och burn. Med en grungig bild omgjord till pensel kan man på detta sätt bygga upp en bakgrund. Olika blandningslägen och/eller opacitet är sedan goda hjälpmedel. Även en del av Photoshops filter kan fungera för att bryta upp bilder i en grungig karaktär. Displace är användbart i detta sammanhang, även filtren under artistic funkar bra att använda. Lagermaskerna för att sudda fram olika effekter är effektiva hjälpmedel. Tänk på att det går använda filter och även dodge och burn i lagermasker också.
Kom också ihåg att göra det vanliga för och efterarbetet med bild, såsom kurvor, nivåer, nyans/mättnad, skärpning etc.
Sätt igång och skapa.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
En bild på en nalle känns kanske inte så grunge, men tekniken med "förskjutning" (i GIMP) har i detta fall använts för att förstöra bilden tillsammans med penslar (m sprickstruktur).
PS Bilden finns under inlägget "Gamla bilder!"
Kom igen jag vill se grunge! 

åååh vill vara med göra grunge.. måste räkna först och läsa lite >.< sen… hehe

#1 Grungeeffekten syns dåligt på bilden, men annars en intressant bild att grunga till.
#2 Riktigt bra :)
#3 Det är grunge, något för mycket för min smak, men tycker ändå bilden funkar.
#4 Det är grungigt, men också en oskarp bild. Jag skulle vilja se något mer i bilden som täcker ut mer av ytan. Ett ansikte, eller mer blommor t ex…
#5 Grunge är musik OCH att skita ner/förstöra en bild på ett konstruktivt sätt :)
#6 Snyggt med att bilden är vit, har knappt sett denna kobinationen innan. Personligen skulle jag inte ha sprickorna kvar i håret, utan bara i ansiktet
#7 Nyfiken på vad du får till :)
Anders
digitaldarkroom

Det är åt rätt håll. Det smutsiga funkar på den bilden tycker jag, men inte sprickorna (å andra sidan är det du som ska va nöjd:)
Kolla in länken , där har du ett urval tutorials med det som vanligtvis räknas till grunge…
Anders
digitaldarkroom

#8 Jovisst, tänkte bara att lite bakgrundsinfo om Grunge kunde kanske hjälpa till i skapandeprocessen. Det är så mycket som har blivit Grunge efter att Grunge uppstod som konstart att "urkraften" Grunge tappar betydelse i skapandet. Ungefär som Grafitty som med tiden blev "salongsfäigt" …
Men allt som skapar sjyssta konstverk - oavsett stil -är ett bidrag till den stora helheten. Självfallet.
Fick testat lite, svårt att vet när det bli för mycket/för lite.
Kan inte bestämma mej om jag tyckte denna bilden blev för mörk elle rom mörkret faktis gör sej bra i bilden.
Här kommer mitt försök i alla fall :)
Och här är samma fast utan en textur. kan inte bestämma mej för vilken jag gillar bäst, skillnaden är inte så stor men det gör ändå en del.
Wow va häftiga bilder ni gjort här!! 
Visst är det kul att grunga lite?? *s*

#11 Gillar bilden. Finns ngt på G i den, men lite för gul/för stpra kontraster i just den bilden för min del.
#12 Nirvana måste ju nämnas i grungiga sammanhang
#13 Riktigt snyggt tycker jag. Sen är bilden lite suddig…
#14 Också något på G i bilden. Ansiktet försvinner bort lite.
#16 Skitiga barn är vackra :)
#17 Mycket grungekänsla i bilden. Om det är för mycket eller för lite är ju en smaksak. I denna är det lite för tungt för min del, även om den funkar.
#18 Ska nog vara lite grunge på personen i bilden
För er som vill testa mer kan ett tips vara att ladda hem grungepenslar t ex från deviantart (skriv grunge brush i deras sökmotor), installera dem och måla på en vit bakgrund för att se vad penslarna skapar för slags grunge. Några kommer ni gilla, andra inte. Jobba med dem ni gillar…
Anders
digitaldarkroom

Hm, jo jag vet denna är bara "för mycket"!! Men jag kan inte låta bli att gilla den ändå 

Bullan den är jättesnygg tycker jag! Hade kanske velat haft den i lite mer kontrast, och aningen ljusare. Bildvalet är bra tycker jag. Lite kaxig. Satt själv och funderade på den bilden förut…*s*
Jag tycker att ni alla i den här tråden har gjort roliga och bra grungebilder.
Vad kul det är att kika in här när det fyllts på med nya härliga bilder!. Ni är så påhittiga och duktiga 

#21 Snyggt, även om det är som Cindy säger lite för mycket. Men bilden har något som är värt pilla lite mer med. Fint med en retroeffekt i bakgrunden också.
#23 Mkt bättre :)
#24 Grungigt, men lite i överkant. Försök att tona ner grungen lite, tror vilden vinner på det - för det är en perfekt bild skapa grunge av.
#27 Den är okej. Tycker du ska försöka att lägga ett helt mönster över bilden istället för att dutta ut lite. Tror det kan få en bättre effekt..
#28 Är det en textur du lagt på? Försök att skippa sprickorna/ränderna. tror bilden vinne på det.
#31 Grungigt och mörkt. Gillar den :) (även om jag inte gillar grunge på ansikten alltid)
Anders
digitaldarkroom
#32 Tack för respons. Nya försök kommer. Får bilden ha varma/röda toner? Måste det vara människor med?
Det ultimata receptet för grunge….
1 par nya blå jeans, några små stenar och 1 passande originalbild körs i tvättmaskin 40 grader. Skippa centrifugeringen. Häng upp bilden på streck med klädnypor som gärna får färga av sig. Lite rinndropp är helt ok.
haha ja Alberta, det var en härlig beskrivning av grunge 

#33 behöver inte vara människor med. Även o det va så, så är väl regler till för att brytas (i detta fall:) Jeans är grunge :)
Anders
digitaldarkroom
Gjorde ett test till :)
Jättesnyggt Jenya :) Snygg grunge, enligt min smak och härliga färger.

Snygga grungiga ramar, bara att ladda ner. Användbara i andra sammanhang än grunge också
Anders
digitaldarkroom

Kul detta med texturer och grunge, tycker det är riktigt snyggt.
Jag använder gärna effekten men oftast bara på valda delar i en bild med människor inblandade. I bifogad bild har jag använt texturer och grungat på bakgrunden rejält, modellen däremot har bara fått en liten touch.
Jag har använt tre olika texturer i den här bilden samt dodge&burn och färgtoningar.
Fotograf är Gunnar Englund.

Snyggt Ingela! :) Jag gillar det du gjort med sidorna, den vita ramen. ^_^

#39 Snyggt!
#40 Gillar bilden, även om det ser lite hårt ut.
#41 Snyggt! Kan t o m räcka med bara ramen till den bilden. Kan vara snyggt bara med en grungig ram till en tuff bild…
Anders
digitaldarkroom

Tack för kommentarerna på min bild, ramen har jag fått av Gunnar och den gjorde sig ju bra där :)
Hade tänkt att kommentera alla bilder, men det är alldeles för många i tråden för att jag ska ha tid med det just nu.
Det finns väldigt många som jag tycker är riktigt wow-snygga och det är svårt att välja någon speciell favorit men 40, 36, 22 och 2 är nog de som ligger nämast om hjärtat *gillas mycket*
Alla har gjort ett bra jobb och det är kul att se hur ni använder texturerna, själv är jag lite feg för att vräka på en massa olika färger men ser här att det faktiskt kan bli riktigt snyggt med rätt bild om man bara vågar.
Bra intiativ med en "Månadens tema", det är nyttigt och roligt att dela med sig och se andras arbeten, tummen upp Anders! :)

Snygga bilder Asakall :)
#46 Snyggt!! Härligt och kul att se så många inspireras av det här temat. :)

#49 snygg bild.. gitarr med capodaster :-)
passar gôr bra att grunga
Snyggt Åsa!!! Läcker bild :)

Tack Cindy och fotokrafs,,det här var ett riktigt kul tema, man kan nästan inte slita sig från datorn! Tack till Anders,,och bra tips på ramar, och inspiration! Glömde visst skriva att mina bilder också kommer från sxc.hu // Åsa

Kajsa bilden är jättefin. Fina färger, härligt motiv, och snygg textur. Jag har känsla för den bilden. Helt klart.
Däremot hade jag skippat märket till vänster. En smaksak såklart. Men jag tror bilden passar bättre utan märke, och under dramatiska bilder än här inne bland Grunge bilderna.
Snyggt jobbat!!!!!
Jättesnygg.
Tycker den passar bland grunge bilderna, men som andra sagt märket i vänstra hörnet 

Kajsa din bild är jättesnygg, fin effekt, härliga färger! Men håller med övriga, om att den vore ännu finare utan märket! Mvh Åsa

tackar! jag hämtade ju några grunge-penslar från länkarna Anders la ut.. så det är en av dom… ja, man får prova sig fram i grunge-djungeln! tack för era vänliga ord!
#57 Åsa, superbra!! :)
Ni är otroligt duktiga allihop på det här nu, den ena toppenbilden efter den andra läggs ut. Märks att ni gillar Grunge. 

#46 & 49 Snyggt! #57 Tycker jag inte lika mkt om, men iden bär!
#53 Gillas, den är snygg.
Ytterligare tips är att testa med Image/Adjustment/treshold på en sedan tidgare grungig yta, dra reglaget åt höger eller vänster till du hittar ngt du gillar. Funkar att använda som pensel sen. Det behöver inte vara en grungig yta man testar med, kan egentligen vara vilken bild som helst om man använder det verktyget.
Anders
digitaldarkroom

glömde att säga att de ditt tips, Anders, ovan som gjorde susen!
Vill gärna publicera en bild till, man blir verkligen inspirerad när man ser alla fina Grunge här inne 

Puttar upp denna tråden
Anders
digitaldarkroom
Det gjorde du rätt i Anders! Mer grunge vill vi se!!! *s*
åå va tråkigt det är utan photoshop. jag sålde min cs2 och avinstallerade den, men jag gläds åt att cs3-an är på väg så därför kunde jag inte skapa något nytt utan kan bara hävisa till nåt jag gjort tidigare under temat ´mörker` här är länken:
sorry för kodningen :(
"67 Jättesnygg bild tycker jag…. men varför i herrans namn har du sålt och avinstallerat PS innan du fick ditt nya???
ja säg det….jag har inte känt mig så här ensam på 12 år sen jag skaffade mig min första photoshop.Min fru säger detsamma. Jag börjar få abstinens besvär. Som sagt det är första gången på 12 år som jag är utan photoshop. jag har försökt att trösta mig med att gå in på paint men det hjälpte inte :(
Jag tycker att ni ska joina mig med att erkänna ert beroende. jag börjar.
Hi my name is Bruno and im Photoshopholic… :)
#70 Stackars dig …. Är CS3 på ingång snart, annars kan du väl ta en gratis testversion så länge för att minska lidandet. 

ALBERTA: du är min hjälte nu. att jag inte kom på det tidigare. laddar gratis versionen nu! :) då överlever jag tills paketet kommer :) stort tack:)

#73 Smart ;)

#73 Smart ;)
gillar den första bäst ^^
Angelica Wärngren
May the force be with you

#78 Visst är det grunge :) Och skräckigt…
Anders
digitaldarkroom
Cool bild tycker jag! 🙂
Så otroligt roligt att du hittade den här gamla tråden från 2007! Då var det många aktiva som publicerade sina bilder. Kul!!