Förminskningar ??
Hoppas denna tråd hamnar rätt.. 🤔
Undrar iallafall hur jag ska veta vilken storlek mina bilder blir bäst i?
Säljer hästbilder som hobbyfotograf. Men säljer i liten/mellan/stor & orginal. Men alla förminskar ju inte sina bilder till samma mått, hos de fotografer som också säljer på det viset. & när jag testat att förminska någon bild i samma mått som någon annan säljer i så blir det inte helt och hållet rätt. Tex en kompis sa att en webbbild/liten är bra i 600x400px. Men när jag skrev in att bilden skulle bli 600px bred så blev den 403px hög tex.
Löddrig förklaring, men någon som förstår vad jag behöver hjälp med?
skär av 3 ppixlar i en kant?

Ställ in beskärningverktyget med exakta pixelvärden så kan man omöjligt få fel.
#2 Det är det jag har gjort, men måste man alltid beskära?
Hur gör ni när ni förminskar era bilder utan att beskära själva bilden?
& sedan vet jag inte hur stora bilderna bör vara för liten/mellan/stor. För där har ju flera väldigt olika också. Om det har någon betydelse att mina mått inte är precis som andras, eller om jag behöver beskära det för att det ska bli bäst för utskrifter osv..
Du kan även fråga på foto i Fokus. Där borde de veta.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#3 Gör som Pelle beskriver, då får du de exakta mått du vill ha.
Gör du på annat sätt så får du ju problem som du beskriver i ditt första inlägg. Att den andra sidan blev fel när du skrev in vad den ena sidan skulle vara.
Det är ju inte konstigt alls att det blir så eftersom annars skulle ju proportionerna på din bild bli helt knasig. Den andra sidans längd följer automatiskt med om du bara ändrar tex höjden på en bild. Du kan inte ändra storleken på det viset om du ska ändra både längd och höjd.
Så beskär bilden genom att använda beskäringsverktyget om du vill ha exakt mått.
Hur stora bilderna bör vara för liten / mellanstor eller stor vet jag inte. Det är ju inga mått. Det måste vara någon standard ni själva har som håller på med dessa bilder
#5 tack! Antar att alla beskär bilderna då för att få till deras mått. Tänkte det fanns något enklare sätt att räkna ut vilka mått som var bra istället för att behöva använda beskärningsverktyget på varenda bild när man ska förminska över 100 bilder.. 😴 Då hade det ju varit enklare om det fanns något precis mått man bara kunde skriva in så att bilden blev så förminskad direkt.
Med beskärningsverktyget måste man ju beskära först och sedan skriva in förminskningen 😕
Tack iallafall!
Ja du kan ju plocka upp bilderna du ska beskära, eller några i taget. Klicka på beskäringsverktyget och skriv in måtten.
Sen behöver du inte skriva i dom mer utan kör bara med verktyget på bilden/bilderna.
Jag har tyvärr inget annat råd att ge dig.

För att använda helt egna mått måste man beskära bilden, annars trycks den ihop eller dras ut. Finns inga varianter alls.
Dock finns automatiska beskärningsverktyg på nätet, men då vet man aldrig hur bilden beskärs och det kan vara ganska viktigt att bestämma kompositionen själv.