En fråga om GIMP 2.8
I min förra dator som var JPEG den filändelse som kom automatiskt när jag ville spara något. Men i min nya dator så kommer detta inte automatiskt utan jag måste exportera för att på en JPEG-ändelse. Hur gör jag för att det skall bli JPEG från början?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Med GIMP för Win7 måste man välja "Exportera" och inte "Spara" för att få en annan filändelse än .XCF
Så det går inte att få den ändrad? Varför har Win 7 gjort så eller är det GIMP som stoppat detta för win 7. 😕
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#2 Äsch nu rörde jag till det i mitt inlägg igen. Du kan få .JPG som filändelse om du väljer "Exportera".
Ja det vet jag och det var det jag skrev. Men i min förra dator så behövde jag aldrig exportera en bild för att få tillgång till JPEG-ändelsen. Då räckte det med att jag sparade som.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#4 Exportera innebär samma som Spara gjorde på din tidigare dator.
Aja men det verkar ändå jobbigt med detta. Kan inte spara standardinställningen som kvalité på bilden så jag måste ändra på dessa inställningar varje gång medan det blev sparat första gången på min förra dator.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Det är inte varken Windows eller datorn som är anledningen till detta utan helt enkelt GIMP som har gjort det på detta sättet i och med 2.8.
I början tyckte jag också att det var lite omständigare men har väl helt enkelt vant mig så nu går det av sig själv.
I början så gjorde man av gammal vana fel och tryckte på "spara som" och så när man sedan tittade efter så var filen sparade i Gimps eget filformat xcf *s*.
Bästa hälsningar,
Bertil