Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: off-topic
Läst 900 ggr
lilacs
0

Redigera och sälja public domain bilder?

Får man vectorisera/redigera public domain bilder och sedan sälja dem som tex en del av en hemsida?

har hittat ett par jättefina tecknade bilder av olika fåglar som jag skulle vilja göra om…

AndersT
0

Allt handlar om vilken licens en bild har. En del tillåter att man använder bilder kommersiellt, andra inte…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

lilacs
0

Kan jag nöja mig med att personen som lagt upp bilderna skrivit att det är tillåtet -hon är ju inte upphovsmakaren..

Public domain får väl räknas som licens, problemet där är väl att den är amerikansk, inte svensk…

AndersT
0

Länka till bilden så kan jag försöka kolla. Public domain innebär att den är tillgänglig för allmänheten och fri att använda utifrån den licens som en bild har getts. Public domain är ingen licens i sig…

Anders
digitaldarkroom

AndersT
0

Den kan du inte använda i kommersiella sammanhang enligt den licens bilden har. Kolla under Actions/View All Sizes upptill på sidan, så kommer du fram till licensen.

Däremot kan du skriva och fråga så kanske personen gör ett undantag..

Anders
digitaldarkroom

lilacs
0

hon har skrivit

From my personal collection of ephemera, free printables for you to use in your mixed media/collage work! Also ok to use in your digital art as well.

Even though i have non-profit only license set to these you may feel free to use these incorporated into artwork that you sell without asking me first.

You may not:

- Post these elsewhere as your own images. - Sell on collage sheets, on CD Collections, or as an indivdual image.

flickr har ingen sådan licens att välja när man publicerar bilden

AndersT
0

Ska säga också att det är fina bilder du hittat…

Flickr har ingen licens alls.

Grunden för upphovsrätten är att om du inte hittar någon licens så är det vanligen förbjudet att använda bilden. Finns det en licens kopplad till bilden så skriver (vanligen) ägaren vad som är OK/inte OK att göra med en bild.

Sedan finns något som heter Creative Commons (CC). Bilden har en sådan licens. I detta fall så skriver hon en sak, men har en annan licens på en annan sida (läs längst upp) vilket gör det svårare att veta vad som gäller i ditt fall. Den licens hon har förbjuder kommersiell användning, men hon skriver att det är OK i vissa sammanhang. Hon skriver konstverk, men en websida är knappast det. Det är det som gör mig fundersam.

Anders
digitaldarkroom

lilacs
0

sen vet man ju inte hur 'noggrann' hon varit med att undersöka bildens ursprung eller ursprungliga licens. man kan ju inte bara ta en gammal bok eller liknande och skanna in bilderna

Cindy-
1

Om det inte är hennes egna bilder. Så tycker jag att du ska fråga var hon fått tag på dom så att du kan fråga den som verkligen äger dom.

Det har tyvärr blivit värre och värre med det här med användning och utnyttjande av andras bilder.

T.o.m på Deviantart måste man kolla upp stockbilderna eftersom många bluffar där och lägger ut stockbilder som dom faktiskt "stulit".

Eller så manipulerar dom ihop bilder från bildbanker och lägger ut som stockbilder, vilket inte heller är tillåtet.

Som tur är så får ägaren oftast reda på när sådant sker. Men då är det surt om man använt stockbilden i god tro, och sedan får plocka bort den.

Var försiktig, ta alltid reda på vem upphovsmannen är. I det här fallet vet jag inte. Men om hon inte är upphovsmannen så förstår jag inte hur hon kan lova andra att använda bilden.

Och är hon skaparen av dessa bilder så ger hon faktiskt tillåtelse till att använda dom även i kommersiellt syfte.

Så om du kollar med henne om det här hon själv som skapat bilderna så är det ju okey att använda dom.

lilacs
0

Gjorde en sökning på tineye och bilden dök upp på zazzle. användaren har ett stort antal produkter som hon har markerat 'vintage' så jag tror inte att det är hennes bild heller.

Nåja. Måste ju finnas miljontals äldre konstverk och fotografier, omöjligt att hitta ägare / ursprung om det inte är signerat av någon superkändis, om man har en bok titel, eller föreställer en plats man kan känna igen :)

lilacs
0

Hur var det nu med fotografier och illustrationer i böcker som finns i gutenberg projektet? Är det skillnad på text och bilder? eller kan jag använda bilderna bara det har gått över 70 år och de inte är under trademark / klassiker?

kolla in de här fina llustrationerna tex:

http://www.gutenberg.org/files/39477/39477-h/39477-h.htm

lilacs
0

alltså inte 70 år från att boken kom utan om den kom tex 1822 så har ju tecknaren varit död i över 70 år..