Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: off-topic
Läst 967 ggr
Cindy-
1

VIKTIGT! Sxc.hu stockbilder!

Det verkar som att vi inte längre har rätt att använda oss av stockbilder från Sxc.hu. utan fotografens personliga lov.

Tydligen har det varit något ägarbyte där och man får alltså inte använda sig av deras bilder längre i sina fotomanipulationer.

Jag har själv inte kontaktat dom, men en som arbetar på Deviantart har gjort det, och hon förklarar här vad hon fick för svar från dom.

Användning av Sxc.hu

Det här innebär att de som har galleri på Deviantart eller någon annanstans får plocka bort sina bilder som includerar stockbilder från Sxc.hu.

Det här var ett tråkigt meddelande eftersom jag vet att många använder sig av Sxc.hu stockbilder.

Så kom ihåg! För att det inte ska bli några problem för er, ta kontakt med fotografen och fråga först om ni får använda deras bilder i era bildarbeten.

pellepiano
0

Ja, vad konstigt … när det står …

You may use the Image

• In digital format on websites, multimedia presentations, broadcast film and video, cell phones.
  • In printed promotional materials, magazines, newspapers, books, brochures, flyers, CD/DVD covers, etc.
  • Along with your corporate identity on business cards, letterhead, etc.
  • To decorate your home, your office or any public place.

… och inte alla bilder har som krav att man kontaktar fotografen.

Cindy-
0

Ja men det är väl så att man får använda deras bilder så som dom är. Tydligen får man inte använda dom i tex fotomanipulationer.

Jag fattar ingenting av det här. Det är verkligen konstigt. Men du ser ju i min länk vad dom har svarat när en vän till mig skrev och frågade.

Cindy-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tydligen funkar inte länken ovan som den ska. Fattar inte det heller LOL

Men jag har gjort en print screen av utdrag ur texten.