Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 1238 ggr
Wanzel
0

Bilderna blir FÖR skarpa (CS6)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och hå!
Har sött på ett litet problem. Använder mig utav Photoshop CS6 när jag redigerar mina bilder. Eftersom jag fotar med systemkamera så får jag väldigt stora bilder, och innan bilderna laddas upp i bloggen så behöver jag minska ner bilderna.

Grejen är att kamerabilderna ligger på runt 2000px X 3000px (inga exakta siffror) och jag behöver minska ner bilderna till 650px. Använder mig utav "Image size" när jag minskar bilderna.
Problemet är att när bilderna minskas såpass mycket så ser de väldigt överskärpta ut. Lite som om man använt Unsharp mask och dragit på alldeles för mycket. 
Bilder som har lite mörkare ljussättning brukar klara sig, och det blir mest problem när bilderna är ganska ljusa.

Någon som vet vad man kan göra åt det? Finns det något "bättre" sätt att minska bilderna på? 

Skickar med en bild för att visa hur det blir.
Visste inte riktigt vilken kategori detta passade i!

Fridaaaa
1

På min dator ser bilden inte för skarp ut, inte där man klickar upp den heller 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wanzel
0

Åh okej! 
Nu är ju bilden också väldigt ljus, men märkte att det blev så på andra bilder också. Ändrade precis i bloggdesignen, så istället för att kunna ha 900px breda bilder, så funkar det bara med 650px. Upptäckte aldrig det problemet när jag minskade till 900px!

beem
0

En liten parentes bara  ang. storlek på  bilder i blogspot. Man ska tänka på att inte ha för stora bilder för då når man snabbt gränsen för gratis utrymme. Man kan givetvis betala för att få mer utrymme.   Bilder upp till 800 x 800 pxl är gratis så jag håller mig alltid i den storleken och under.

Den som är intresserad kan läsa mer här.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Hanna
0

Jag tycker inte att den är för skarp. Däremot kan den upplevas så på grund av att den är överexponerad på vissa ställen och sedan mörkare på andra. Samt att det är ganska mycket text och annat.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wanzel
0

#3 Det var mer än vad jag visste! 
Men jag har aldrig använt mig av picasa, och det finns väl inte "automatiskt" på mitt googlekonto?

beem
0

# 5 Alla bilder du laddar upp från din dator till bloggen i blogspot läggs i Picasa. Det görs automatiskt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Wanzel
0

#4 Jo, den är ju mycket ljusare på vissa ställen. Ska fixa klart ett par bilder nu och pröva att minska :)

#5 Ojdå.. Men får man någon tillsägelse när man nått "maxgränsen" då? Det här var helt nytt för mig!

Wanzel
0

Här är en jämförelse. Det blir inte lika tydligt som på bilden i #0, men om man tittar i mitten på den rosa rosen så ser man ju lite skillnad. Men det kanske inte är så jättefarligt?

Bild 1: 16% av orginalstorlek (någonstans på 2000px X 3000px)
Bild 2: 100% av förminskning (650px i bredd)

pellepiano
0

I Photoshop i Image Size finns 5 olika alternativ för om bilden ska förstoras eller förminskas mm. Du kan testa nåt annat än det som nu råkar stå inställt.

Wanzel
0

#9 Menar du de tre alternativen längst ner, som man kan bocka ur?

pellepiano
0

Nej, längst ned står det Bicubic Automatic, klicka där och se alla alternativen.

Wanzel
0

#11 Åh jaha! 

Prövade alla olika inställningar på samma bild, och det blev rätt stor skillnad på vissa! Gäller bara att komma ihåg att ändra där nästa gång 😉