Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettövningsbilder
Läst 1977 ggr
CorneliaAndersson
2013-04-13 14:14
0

Har tråkigt.

Har ni inget ni vill ha klonat, eller bara redigerat?:P

Kan:
Klona
Stärka färgerna i bilden
Göra bilden varmare 
m.m. :P

(Vill ha något att öva på, visste ej vilken grupp) :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Cindy-
2013-04-13 16:07
0

Varför använder du dig inte av stockbilder att öva på? Det finns ju hur mycket som helst. 🙂

CorneliaAndersson
2013-04-13 17:05
0

Har ingen aning om vart man hittar dom, å det kostar väll att köpa sådana?:)

Dessutom är ju du så duktig på det ;)

/ Cornelia Andersson,

beem
2013-04-13 17:22
0

# 2 Kolla uppe till vänster. Där finns info om stockbilder.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

qawqaw
2013-04-13 19:35
1

Jag sitter i samma sitts men har hittat stockbilderna men är för rädd att prova dom eftersom jag är rädd att jag missar något av dom 1000 användare kraven :/

Cindy-
2013-04-13 20:15
0

Stockbilder

#4 Det är inte 1000 krav på bilderna.

Så länge du bara ska träna så är det helt okey.

Däremot om du tänker sälja ditt verk på något sätt som tex bokomslag, CD covers osv, så måste du läsa deras Term Of Use.

Image After har enkla regler. Du får använda bilderna i dina verk och sälja om du vill. Läs under Licens/Term Of Use

Så använd stockbilder att träna på, det finns mycket att välja på.

CorneliaAndersson
2013-04-13 20:25
0

Så, de man ''tränar'' på får man lägga upp här? :P För, då säljer man ju ej dom ;)

/ Cornelia Andersson,

qawqaw
2013-04-13 21:21
0

Tack Cindy, jag har försökt att läsa allt om reglerna förr men blev bara avskräckt men om det nu bara är om man ska sälja som reglerna gäller så gör det mig inte nått :). Men får jag ta vilket stock fota jag vill och manipulera och lägga upp på t.ex egen hemsida bara för att visa vänner och bekanta mina manipulationer?

Cindy-
2013-04-15 13:19
0

#6 #7

Ja den länken uppe till vänster som heter Stockbilder har Anders lagt där för att ni ska hitta de bildbanker som har stockbilder ni kan använda. 

Länkarna är lite blandade, både gratis stockbilder, och stockbilder man kan köpa.

De flesta av dessa bildbanker tillåter att man även använder sina bilder till tex bokomslag, CD omslag osv. MEN har man tänkt att göra det så är det bra om man läser reglerna först.

För att enbart träna bildredigering på och lägga upp här och på sin hemsida så behöver ni inte vara oroliga för att använda dessa stockbilder.

Eller om du gör en egen bild som du printar och har på din vägg. Ja det kan ingen säga något om. Det är ju enbart för eget bruk. Och ingenting ni säljer. Så det är okey.

Var inte rädda, kör på bara! Utnyttja möjligheten att träna på stockbilder. 🙂

Mindmusic
2013-04-20 15:26
0

Om ni vill ha helt "krav"-fria bilder så titta på stocks som är tillåtet att använda för "commercial" bruk (du behöver inte hänvisa till bild källan/aka det är fritt för alla att använda bilderna)

Men som nogs sakt, om ni hänvisar till orginalet och fotografen/skaparen ska det gå aldeles smärtfritt. Så som Cindy har i sitt deviantart galleri där hon länkar till deviantart användarna hon använt stockphotos av :3

mindmusic.deviantart.com

Cindy-
2013-04-20 19:56
0

Ja helt kravfria stockbilder finns det ganska dåligt av. Det finns, men jag vet faktiskt bara ett ställe Image After. Och här är deras regler

Image After, Term Of Rules

WHAT CAN YOU DO WITH IMAGE*AFTER IMAGES AND TEXTURES?

• you CAN modify our images and textures in any way you see fit
  • you CAN use our images and textures in your own work, whether it be for personal or commercial use
  • you CAN redistribute or sell our images and textures ALTERED OR UNALTERED as part of printed work (e.g. posters, cd-covers, postcards etc)

WHAT CAN'T YOU DO WITH IMAGE*AFTER IMAGES AND TEXTURES?

• you CANNOT REDISTRIBUTE our images and textures as part of an online resource site like our own, i.e. use them to directly compete with us.
Mindmusic
2013-04-20 20:11
0

#10 Hm,

http://www.sxc.hu/

http://search.creativecommons.org/

och liknande sidor då (finns ju en del)?

mindmusic.deviantart.com

Cindy-
2013-04-21 20:00
0

Ja när det gäller sxc.hu så är det inte okey att använda deras bilder för fotomanipulationer.

En rapport om just detta.

bamse6311
2013-04-27 10:05
0

Vågar man verkligen använda "stockbilder" i sin blogg, lägga med i Facebook, Instagram osv?
Bästa hälsningar,
Bertil

Cindy-
2013-04-27 17:36
0

Det beror på varifrån du hämtar Stockbilder. Gäller det Deviantart så är det nog inte så popullärt. Och det beror på att deras stockbilder är till för att medlemmarna ska använda dom för fotomanipulationer, eller som referens för traditionell konst, målning tex. 

Sen kan man alltid fråga om lov också. Folk brukar inte vara omöjliga bara man länkar tillbaka.

Däremot tror jag att du kan du lägga upp stockbilder från andra bildbanker som tex depositphotos, dreamstime, osv osv, det finns ju många av dom.

Kraven brukar dock vara att bilden inte är större än 800 pixlar på den längsta sidan.

Men om jag förstått saker och ting rätt, så kan du lägga in bilder på din blogg om du bara länkar tillbaka till vart du tog dom. Det är inte många som bryr sig om att göra det. Men har man gjort det så kan man känna sig ganska säker på att ingen kommer att protestera. :)

bamse6311
2013-04-27 21:46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar så väldigt mycket för ditt svar.

Har hittills varit väldigt noga med att endast ha egna bilder i min blogg men sådana har man ju inte obegränsat av.

800 på längden funkar hur fint som helst, brukar skala mina till 750 på längden och det mest för att då kan jag ha hur många som helst på Picasa utan att det kostar något och dessutom så behöver man inte mycket mer på en blogg.

Tackar än en gång för ditt svar Cindy.

Bifogad bild av mig själv ligger på 750.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
2013-04-28 01:28
1

När det handlar om bilder som man inte har tagit själv eller är upphovsman till gäller det alltid att man kollar upp användandet av bilderna man (lånar). Man kan oftast använda ,redigera, manipulera (fria)foton förutsatt att man informerar om detta på sin hemsida och/-eller blogg, dvs man krediterar grundkällan. 

Rek. att läsa på om Upphovsrättslagen och egenmäktigt förfarande etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

bamse6311
2013-04-28 07:40
0

@ #16, tackar för ditt svar.

Jag har ju varit väldigt försiktig med att använda andras bilder i min blogg eller rättare sagt så har jag bara använt mina egna bilder.
Allt detta på grund av att jag respekterar upphovsrätten.

Dock som jag har skrivit tidigare så har man (läs:jag) inte obegränsat med privata bilder och kanske minst i ett sammanhang som skulle funka ihop med det ämne som man kanske skulle tänka sig att skriva om i sin blogg.

För min egen del så innebär det att jag endast skrivit blogginlägg där jag vet att jag samtidigt kan lägga in egna bilder. Vill helt enkelt att mina blogginlägg också skall innehålla en del bilder.
Man kan ju bara se på till exempel se på mina tre inlägg från Egypten där alla innehåller bilder som jag själv tagit.

Naturligtvis skulle jag kunna hitta tusentals bilder från Egypten och alla då mer eller mindre bättre än mina egna men har helt enkelt inte vågat lägga in andras bilder just på grund av upphovsrätten.

Angående upphovsrättslagen så inbillar jag mig att jag har någon liten koll på den, åtminstone genom BLF och det är därför som jag varit extra försiktig. Man vill ju inte få en faktura på ett X antal pengar dimpande ner i brevlådan för att man använt en bild i sin blogg.

Däremot så inser jag att man /jag kanske kan använda en hel del bilder om/när jag länkar till fotografen/upphovsrättsägaren om man nu vet vem det är.

Sedan så vet jag ju sedan tidigare även det där med "verkshöjd" om man förändrar en bild men å andra sidan så vet jag inte hur mycket man i så fall skall förändra en bild för att det skall falla inom den ramen/lagen.
Hur som helst så spelar det mindre roll då jag i min blogg endast vill ha vanliga enkla bilder som speglar det ämne jag tar upp.

Well alla, jag skall nog även fortsättningsvis försöka använda egna bilder till mina inlägg även om som sagt mina inlägg i och med det får längre mellanrum då jag inte har bilder som kan spegla alla de inlägg som jag eventuellt har tänkt mig.

Btw, så är naturligtvis bifogad bild från nattmarkanden i Hurghada/Egypten tagen av mig själv

Bästa hälsningar,
http://baaartil.blogspot.se/
Bertil

Cindy-
2013-04-28 18:15
0

#15 Rolig bild du gjort! :)

Ja när det gäller bilder man hittar på google, eller på nätet över huvudtaget så är det ju inte tillåtet att manipulera med dom utan upphovsrättsmannens godkännande. Det skulle jag aldrig våga mig på.

När det gäller stockbilder så vet jag att Sxc.hu INTE tillåter att man använder deras bilder i fotomanipulationer. 

Däremot har jag inte hittat någon annan bildbank som inte tillåter det.

Så det bästa man kan göra är att kolla Term of Use när det gäller stockbilder.

Och när det gäller bilder man hittar på nätet och vill lägga i sin blogg, så brukar det räcka bra med att man länkar tillbaka till upphovsrättsmannen. 

Sen tror jag ingen skulle bötfälla dig om du hade en bild i din blogg med en länk tillbaka.

Det stjäls oavbrutet bilder på tex Deviantart. Jag har gjort oräkneliga anmälningar om hur man tagit mina bilder, raderat mitt namn och skrivit dit sitt eget, eller att man säljer bilderna osv osv.

Och det ända som händer är att siten plockar bort bilden som är stulen.

Men när jag hittar bloggar och andra sidor med mina bilder, där mitt namn finns med och är kopplat med en länk till min hemsida. Då bryr jag mig såklart inte om det. För mig är det självklart att om någon vill dela mina bilder så är det helt okey. Men, jag vill ha en länk tillbaka till mig. Och får jag det så är jag nöjd och glad.

bamse6311
2013-04-28 19:18
0

#18 Cecilia.

Tack för ditt svar. Jag är ju en väldigt försiktig general som inte vill stöta mig med rättvisan och det är därför som jag har varit så försiktig i min blogg och endast använt bilder som jag själv hat tagit.

Om jag hittar någon stockbild som kan passa in i något inlägg på min blogg så har jag egentligen inte något intresse att förändra den så mycket eller ens något.

Jag kan ju som jag skrev tidigare inget om det där med "verkshöjd" och skulle troligen inte heller ha någon nytta av det eftersom jag som mest kanske skulle klona något i bilden.

Tack än en gång för ditt trevliga svar.

Bifogar en till bild från Egypten och denna är tagen i Karnaks tempel utanför Luxor där alla de där Konungarna bodde. Ja, även drottningarna naturligtvis och även Cleopatra har en egen obelisk där.
(Vill gärna eller kanske rättare sagt ha människor med på mina bilder)

Bästa hälsningar,
Bertil

Cindy-
2013-04-28 19:49
0

Det sägs att det är väldigt vackert i Egypten. Skulle vara trevligt att få se det i verkligheten någon gång :)

FunkyShrimp
2013-05-03 00:22
0

#2 ? bara för att en person du anser är duktig på att göra det du vill så kan inte du göra det, eller hur menar du? :P

bamse6311
2013-05-03 11:28
0

#20 Cindy

Kan verkligen rekommendera en resa till Egypten.
Där är det ju riktigt mycket historia och mycket kultur.

Själv så bodde jag i Hurghada varifrån det finns många organiserade dagsutflykter man kan göra och inte minst till Luxor där man har både Konungarnas dal samt Karnaks tempel och mycket annat. Att själv hyra en bil och ge sig ut på vägarna avrådes från.

Dessutom så för sol och bad så finns ju även Röda havet.
Jag och min kompis bodde på Grand Resort hotel som ligger precis vid stranden av röda havet.

Många åker till Egypten och röda havet enbart för att dyka och snorkla och då åker man företrädsvis till Sharm el Shieikh men där finns inte så mycket anat att göra.

Dock så är det faktiskt väldigt skitigt i Egypten och inte minst deras mynt och sedlar. Man får räkna med att bli magsjuk i en dag. Det där gamla beprövade knepet att ta ett par whiskey eller annat på morgonen hjälper inte mot den bakterieflora som finns där. Däremot så finns det apotek i varje gathörn där de har riktigt potenta mediciner. Detta skall man inte avskräckas från.

Egypten är helt fantastiskt och inte minst om man vill se och uppleva mycket historia och kultur.

Bifogade bild är från fisk och grönsaksmarknaden i old Hurghada.
Jag och min kompis hade precis kommit till old Hurghada för att spatsera och kolla in det genuina Hurghada när vi plötsligt stötte på den här marknaden som inte finns beskriven i någon turistbroschyr

Jag lyfte upp min kompakt för att plåta när en en de här killarna på bilden skrek Non, No! Jag sänkte ner kameran och både den här bilden samt alla andra bilder från den här fisk och grönsaksmarknaden är tagna i "höfthöjd", fler finns i min blogg.

Här låg både fisken och grönsakerna och mer eller mindre kokade i den 30 gradiga värmen.

Nåväl, kan verkligen rekommendera Egypten som resmål.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
2013-05-03 13:08
0

Vill bara framföra att det läggs en tanke kring att fokusera mer kring just ämnet eller trådskaparens inlägg. Annat som resulterar i diskussioner utanför ämnet bör skötas via P.M eller annat forum här på iFokus.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

bamse6311
2013-05-03 13:11
0

Jag bara replikerade ett inlägg i tråden från #20 Cindy.
Bästa hälsningar,
Bertil