Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttidskrifter-referenslitteratur
Läst 489 ggr
Emely
2007-07-25 19:09
0

Behöver input

Vänner jag bröllopsfotograferat har slutligen bestämt sig för vilken bild som ska publiceras i tidningen. Jag tror jag har okej koll, men för att inte missa något..: Vad bör jag tänka på för att bilden ska bli så bra som möjligt i tryckt format? (dagstidning)

Upplösning?
Vilken typ av skärpning? (Jag har CS2 så jag antar att smart sharpen är bäst att använda, men med vilka inställningar? Mattias nämner något om detta med tryckt kontra webpublicerat i sin skärpetutorial minns jag, men har ännu ej gått tillbaka och kollat om en sån här typ av tryck nämns)
Kontrast? (vet ej ännu om de ska ha det i färg eller svartvitt) Mättnad?

Fler saker att tänka på som jag glömt fråga om får ni gärna påminna mig om också!

[Fibbe]
2007-07-25 19:54
0

det bästa är nog om du köper ett riktigt skärpe program men om du vill andvända PS så är nog smartskärpa bäst.

Emely
2007-07-26 12:38
0

Jo, det är ju PS jag använder mig av, och mer avancerat än så tror jag inte det behöver vara för ett tidningstryck trots allt!

pellepiano
2007-07-26 13:15
0

Det beror ju oxå på hur stor bilden ska vara i tryck, helsida eller en liten bild under nån bröllopsrubrik. Nu är det väl så att tidningen själv förminskar bilden till rätt storlek vilket kan förstöra din fina skärpeinställning.

Normalt för tryck gäller 300 dpi och konvertering till CMYK men det gäller nog inte här, då de måste vara vana att få in alla möjliga olika typer av bröllopsfoton. För dagspress lär det duga med 200dpi. Om det är väldigt bjärta fäger kan du förhandskolla i CMYK i Photoshop för att försäkra dig om att färgerna ser korrekta ut.