Annons:
Etikettpainter
Läst 2725 ggr
Catta-
2010-12-04 18:42

Rita tavla i PS

Visste inte riktigt vart jag skulle skriva den här tråden.. Men iaf. Jag har tänkt rita en ganska stor tavla i PS som jag sedan tänkte beställa och hänga upp på väggen. Nu är frågan hur många pixlar stor min bakgrund ska vara i PS så att bilden sedan ser snygg ut utskriven i ca 90x60. Jag ser att det går att skriva in istället för pixlar cm m.m. Skriver jag bara in 90x60 cm där? eller räcker det med ett mindre mått?

Catrin

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Cindy-
2010-12-04 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja du kan skriva i måtten, men glöm inte att ändra upplösning också.

75 ppi ska du ha för bilder du ska lägga ut på vebben.

Men ska du printa så ska upplöstningen vara 240 ppi

Ska du trycka bör den ligga på 300 ppi

Men för vanlig print går det bra med 240

Bifogar bild.

pellepiano
2010-12-05 00:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som Cindy säger. Och gör dokumentet så som det ska vara INNAN du börjar rita.

--------

PS  .För webb spelar upplösningen ingen som helst roll. Det är bara måttet i pixlar som har betydelse.

Om man tex har en bild som består av 400x300 pixlar så ändras absolut ingenting om själva upplösningen är 10000ppi eller 1ppi. Som en tst bifogas en bild i 9999ppi som är 400x300

Cindy-
2010-12-05 09:59
#3

Du har så rätt så Pelle angående upplösningen för webb.

Men är det inte bättre att ha upplösningen i 72 med tanke på storleken.

Jag har märkt det på min hemsida. Vissa bilder har jag lagt upp på 240 ppi. Och då tar det längre tid för dom att öppnas.

pellepiano
2010-12-05 15:27
#4

Det finns ingen koppling mellan ppi på en bild och visad storlek. Upplösningen spelar ingen roll alls för storleken på en bild, varken i sparat format eller i visat format.

De bilder som du tycker tar lång tid ( de i 240 ppi ), har de samma pixeldimensioner ( mått ) som de som går snabbt att ladda? Är de större, i kb än de snabbladdade?

Det enda program jag känner till som som reagerar på ppi är Flash, om man importerar en bitmap, dock inte om man importerar dynamiskt på webben.

Catta-
2010-12-05 16:26
#5

Okej! Tack för svaren Cindy och Pelle :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: