Annons:
Etikettpainter
Läst 4489 ggr
Catta-
2010-11-22 23:32

Ritplatta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ritar ganska mycket hästar i PS just nu och har funderat på att köpa en ritplatta. Men jag har aldrig riktigt förstått mig på hur dom fungerar.

Ritar man på plattan och de kommer upp direkt i PS? Eller ser man det man ritar även på ritplattan?

Ni som har erfarenhet, vilken storlek tycker ni är lagom? En platta jag har funderat på är ca 15x9 cm i rityta. Räcker det eller ska man sattsa på en större?

Catrin

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
pellepiano
2010-11-23 00:32
#1

Pennan fungerar som mus, det är skillnaden.Man ritar på plattan men tittar på skärmaen. Man vänjer sig fort. Tänk att tex skriva sitt namn med musen eller en penna så förstår du vilken skillnad i kontroll det blir.

Jag använder den minsta då jag gillar små rörelser och kan ha ritplattan i knät. Bekvämt värre.

PS   Det var en fin häst du ritat.

[isdrakee]
2010-11-23 01:10
#2

Värt att nämna att det också finns ritplattor med skärm, dvs att man ritar och ser allt på ritplattan. Dessa är dock mycket dyrare och har mycket mer sladdar och skit eftersom den skall kopplas in som en skärm.

A5 är nog en bra storlek att börja med.

Catta-
2010-11-23 03:39
#3

Okej! Tack för svaren. Jag funderar på en Wacom Bamboo Fun Pen & Touch. Den verkar vara bra och till ett rimligt pris. Någon som har erfarenhet av den?

Vet ni några fysiska butiker man kan köpa den i? Eller någon säker internetbutik?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Andina
2010-11-23 09:45
#4

Jag har nyligen blivit med ritplatta - Aiptek - med ca A4-format på ritytan. Riktigt roligt att 'rita med penna' igen! Jag köpte min på nätet från Conrad.se - hittade ett kampanjpris, så den var billigare än den är idag hos dem.

GladFin häst du har ritat!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

pellepiano
2010-11-23 11:25
#5

Elgiganten är en kedja som har Bamboo Touch tex  Om du inte har dem i närheten ( svårt att veta eftersom du inte nämner var du bor ) kan du kolla de andra kedjorna. Alla har ju sökfunktion på sina sidor.

beem
2010-11-23 14:07
#6

Jag köpte en Bamboo Fun Small för  3 år sedan  för ca 900:-  och den räcker för mig. Jag tycker det är enklare att rita på liten yta.

I köpet ingick även Photoshop Elements 5.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Catta-
2010-11-23 21:28
#7

Okej! Jag bor utanför nyköping. Har funderat på att åka till OnOff. Har tittat på deras hemsida och dom har både bamboo fun och den "vanliga" bamboo.

Är det någon som vet vad det är för skillnad på de två? Verkar inte vara någon större skillnad efter mina eftersökningar. Bara att de är lite olika i storlek och färg.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[isdrakee]
2010-11-23 21:32
#8

"The difference between the Bamboo and Bamboo Fun is a few features. For example, the Bamboo has a write-to-text program that can be used with Windows Vista and Word 2007. Unfortunately, if you aren't Vista enabled, you won't be able to use this feature.

The Bamboo Fun has a lot of software programs that come along with it like Adobe Photoshop Elements, Corel Painter Esssentials, and Nik Color Efex. The best feature by far is a wireless mouse. This mouse does not use Bluetooth, but draws all power off of the pad."

Källa

Catta-
2010-11-23 21:36
#9

#8 Tack!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[isdrakee]
2010-11-23 21:37
#10

Hur pass seriös är du i ditt ritande? En Bamboo duger säkert bra men ifall du vill satsa på digital illustration i det långa loppet kanske det kan vara värt att investera i en bättre variant redan nu.

Jag skaffade en liten Wacom volito (föregångaren till bamboo) och körde glatt med den i flera år innan jag slet ut den och köpte upp mig. Jag var jätte nöjd med min gamla modell men jäklar var mycket bättre Intuos var. Jag önskar jag hade skaffat mig den tidigare.

Catta-
2010-11-23 21:49
#11

10# Jag ritar bara för skojs skull och vill egentligen bara ha en platta som funkar bra att rita på. Är inte så intresserad av att de ska kunna gå att göra andra saker med den. Utan jag vill bara kunna rita smidigt i Photoshop med en bra platta. Bamboo är den enda platta jag hittat till ett bra pris. Är lite snål och vill helst inte att de ska kosta mer än 1000kr. Vill gärna också köpa i affär hellre än via internet då jag tycker de är smidigare.

Har nog bestämt mig för en Wacom Bamboo P&T small. Om jag inte hittar någon som är billigare och fungerar lika bra.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: