Annons:
Etikettutbildningar-seminarium
Läst 2108 ggr
[Koppsal]
1/9/12, 11:09 AM

förslag?

I skolan har vi som uppgift att leta efter utbildningar som man vill gå i framtiden. För att nå sitt drömjobb. Jag har ju inget drömjobb direkt och måste därför hitta på något. Men det är så mycket som jag vill göra.

* Jag vill lära mig mer om att göra specialeffekter med smink. Alltså göra t.ex zombies och stora sår i typ huvudet eller på benet.

* Jag vill lära mig Photoshop på ett mer proffisionellt sätt. Retuschera mode bilder och andra saker som sedan visas i tidningar.

* Jag vill lära mig måla saker, Lära mig se färger och kunna få rätt proportioner. I photoshop då såklart. T.ex lägga till ett träd om det skulle fattas någonstans och få det att se verklgit ut. Som typ Matte painting!

* Jag vill även kunna lära mig använda mig av mina kunskaper i filmer. Småfilmer till att börja med som man kanske gör själv?

* Jag vill även lära mig hantera kameran på rätt sätt så att jag kan använda mina egna foton i photomanips.

* Jag vill också lära mig After effects samt Premiere bättre

* Även lite smått med att designa hemsidor, Html koder och vad det nu är för koder :)

Och grejen är.. Jag vet ju inte vad jag vill jobba med, Men om jag fyller dessa mål så kanske jag kan jobba med något av detta?

Men någon som kan rekomendera en bra kurs? Spelar ingen roll vart i världen den är ellr hur mycket det kostar då detta inte är på riktigt.. :)

Annons:
MichaelE
1/9/12, 12:33 PM
#1

Låter som om du vill gå mediautbildning.

Nu pratar jag inte om media som tidningar och nyheter utan digitalmedia - där du finner det mesta utav det du vill göra utom sminket.

Sök på det på studera så kanske du finner något som faller i smaken.

Notera att du kan få arbeta 3D Studio när det kommer till reklam, planscher o dyl.

[Koppsal]
1/9/12, 1:21 PM
#2

#1 jo jag sökte på lite olika på typ folkhögskolan.nu eller vad det heter… Men det fanns inga yrkesutbildningar :O

Fast det kanske inte gör något? Jag menar alla kurser man går räknas väl ändå sedan när det kommer till 'kritan'..

Juste glömde att jag också vill lära mig mer 3D..

Jag ska söka vidare. Jag har inte ens tänkt på detta innan. Liksom vad vill jag gå för utbildningar sen när jag tar studenten !?

Men jag tänkte om det fanns någon här som gått liknande kurs/utbildning och vad ni fick lära er? :)

Monarchy
1/9/12, 2:52 PM
#3

Sen kan du ju tänka vad du prioriterar mest.  Många av dom där sakerna kan du ju läsa till föra eller efter tex universitets studier, eller pararellt. (kvällskurser tex)

Frågan är ju vad du vill jobba med, är det design?  specialeffekter? etc verkligen klura och undersöka utbildningar.

Själv ska jag bli industridesigner inriktad mot produktdesign.

MichaelE
1/9/12, 3:11 PM
#4

Du ska inte söka på folkhögskolan, det inkluderar inte universiteten!

Gå till studera.nu och fortsätt därifrån, där har du både kurser och utbildningar.

[Koppsal]
1/9/12, 4:13 PM
#5

#3 men grejen är jag vet inte. De grejerna jag har radat upp är de grejerna som jag är mest intresserad av. Dock inte 3D så mycket, men det är ju en sak som hör till som kan vara riktigt bra att kunna.

Alltså sen är jag inte alls bra att jobba under press. Om jag får en uppgift att jag ska göra en bild till ett visst datum som ska se ut på ett visst sätt.. Det går liksom inte. Jag kan inte arbeta under press och jag kan inte arbeta utan inspiration. Så redan nu känns det som att det inte finns ett jobb för mig där ute som passar mig. 

Om jag inte kan jobba med detta så vill jag gärna jobba med djur, Men det finns för många som är intresserade av att jobba med djur så det finns ju typ inga bra jobb. Så jag skulle inte kunna resa eller liknande..
Det är det som jag verkligen vill göra egentligen.. Men aah.. Nu blev det så här och jag hamnade på en Estetisk linje. 
Men som sagt, Undrar ens om det finns några jobb för mig där ute. Jag har liksom redan börjat få problem med ryggen som jag tror uppkom från grunden från en gammal cheerleading skada.. Men det har liksom blivit över hela ryggen nu. Känns inte bra att sitt och jobba vid en dator resten av livet…

-----

Jag ska kolla på studera.nu, :)

Monarchy
1/9/12, 7:10 PM
#6

Men då måste du ju kolla upp varför du inte klarar av press. Det är få jobb som inte kräver att man kan jobba under press.

Om du nu ska söka vidare , så gå garanterat förberedande först innan du evt börjar på universitet

Annons:
[Koppsal]
1/9/12, 10:09 PM
#7

Men alltså, Jag blir ju stressad, Tappar all lust att fortsätta jobba. 
Problemet börjar ju från början i om jag har inspiration eller inte. Har jag inte inspiration så kan jag inte få en bild klar till ett visst datum. Då läge jag ner skiten och börjar på något annat. Jag kan liksom inte göra bilder halvhjärtat.

ok tack!

Monarchy
1/9/12, 10:15 PM
#8

Men träning och vilja går det att komma igen och då kan du göra helhjärtade bilder under stress. Men så länge du skjuter bort bilden så fort du blir stressad skapas en ond cirkel.

[Koppsal]
1/9/12, 10:21 PM
#9

#8 Men hur ska jag göra då? det är inte det minsta kul att jobba på en tråkig bild. Och jag gör ju detta främst för att det är kul och tänker endast jobba inom detta ämne då jag inte har något annat val.

Så därför ska jag hitta eventuella kurser/utbildningar som jag kan tänkas gå. Men det betydde riste att jag har valt det och inte kan ändra. vi gör detta i skolan för att vi ska få en blick över vilka olika utbildningar/kurser som finns. 
Inget mer med det, Jag går liksom andra terminen i ettan på gymnasiet. Jag har massor med tid kvar att komma på vilken utbildning jag egentligen vill gå..

Monarchy
1/9/12, 10:31 PM
#10

Bilden behöver ju inte bli tråkig för du är stressad.  Men du får fortsätta jobba igenom bilden fast det är tråkigt (och kanske bilden blir lite sämre)  Fortsätter du att pressa dig själv igenom motgångar blir du livsfarlig i slutändan!

oj ja då har du myyycket tid kvar och du är ute i riktigt good tid.

[Koppsal]
1/9/12, 10:42 PM
#11

#10 Nej men jag menar, Jag tycker den är tråkig om jag måste stressa mig igenom något jag inte vill. Jag har alltid varit en sådan som lägger det jobbiga åt sidan. Får vi i uppgift i skolan att skriva en lång uppsats om ett U-land… ja då lägger jag det åt sidan och hoppas på att allting går bra ändå. 

Jag liksom tappar koncentrationen jätte lätt om det inte är kul. Om någon ändå tvingar mig att sitta kvar så sitter jag bara och gör ingenting i några timmar.

Ja precis, Och jag har säkert blivit duktigare på photoshop och en hel rad andra program sedan när jag tar studenten också.

Monarchy
1/9/12, 11:19 PM
#12

Jo jag är ofta likadan, men du får pressa dig själv, motivera dig själv. Gör jag detta leder det till, gör jag det inte leder det till…

Sen kolla upp om du har koncentrationsproblem. låter värre än vad det är men då kan man få verktyg att klara av det.  Tror det var  ADHD barn som hade svårt att koncentrera sig hjälpte det att ha en brus i bakgrunden för att det skulle kunna focusera bättre.  Jag har inte ADHD men funkar på mig också, än om jag burkar sätta på melodisk musik på repeat ist.  DÅ har jag något i bakgrunden som ger mig mer focus och eftersom det är väldigt enformlig låt då det är på reapet dessutom så tänker man inte på låten.  Annar som man kör random låtar så reagerar man på (åh vad bra låt eller åh vad dålig) och sen byter man låt osv och då är focusen borta.

[Koppsal]
1/9/12, 11:22 PM
#13

#12 jag tror inte jag har ADHD ;) 

Men jag kan koncentrera mig, Bara inte när det är något tråkigt. När jag arbetar i photoshop på en rolig bild så kan jag sitta i typ  5 timmar i sträck utan att ta en paus för jag är så inne i arbetet.. Lyssnar även på musik då.. Jag fixar en lista innan på låtar som jag vill höra :)

Men får försöka en gång och pressa mig själv att göra en bild halvhjärtat. Sen jämföra med min helhjärtade bilder :)

Annons:
DavidG
1/10/12, 6:35 PM
#14

Det finns många olika utbildningar inom dessa områden. Folkuniversitetet (som t ex driver Fotoskolan STHLM) har t ex några inom b la foto, bildbehandling/retusch, smink m m. Inom 3D, visual FX och motion graphics så finns t ex Hyber Island.

Däremot måste du nog begränsa dig lite om du vill bli riktigt duktigt på något. Det krävs två till fem år för att bli riktigt grym på vad det än handlar om.

Hellre riktigt awesome på något än halvtaskig på mycket.

Det med motivation kommer ordna till sig. När det är faktiska betaljobb så ser man helt enkelt till att bli klar vare sig man gillar bilden eller inte.
Det kommer alltid finnas jobb som är mindre kul än andra och som man aldrig kommer stoppa in i portfolion. Däremotet så är det oftast de jobben som betalar hyran. Enkla och ganska tråkiga jobb. Brödfödejobb helt enkelt. Sen lägger man allt krut och all kreativitet på de lite roligare och mer spektakulära jobben som även kan få plats i portfolion.

//D

[Koppsal]
1/10/12, 9:08 PM
#15

#14  hyber island tänkte jag inte på! *dumma mej* 
Ja såklart, Därför vill jag ju se till att bli grym på photoshop. Men jag menar, För att ha mer val att välja mellan när man ska söka jobb måste man nog kunna lite grejor… 

men man kommer ju inte kunna prestera lika bra som man gör när det är en bild man gillar.. Då kanske de blir besvikna på mig.. Och tillslut får jag inga jobb längre..

Jaa men .. mmh. Vad ska jag svara på det. Såklart det kommer finnas saker som man inte tycker om hela livet ut. Men frågan är om det är värt det? att jobba med något som är halvkul.. Om jag inte bara skulle byta spår nu på en gång och utbilda mig till veterinär eller nått istället… Något som jag vet att jag alltid tycker är kul, Något som jag aldrig har tröttnat på hittills..

DavidG
1/11/12, 3:02 AM
#16

Du behöver nog inte oroa dig så mycket. Behovet av bildkommunikation har aldrig varit så stort som det är nu och det växer hela tiden så det kommer absolut att behövas många som är duktiga på efterbehandling, både inom stillbild och rörligt. Du har fortfarande flera år kvar i skolan innan du behöver tänka på jobb så slappna av, ha roligt och lär dig allt du kan :) Vem vet, du kanske kan söka jobb hos mig nån gång ;) //D

[Koppsal]
1/11/12, 8:07 AM
#17

Jo du har nog rätt. Jag borde ta det lugnt och ha kul i skolan istället. Njuta av att lära mig och ta vara på tiden. Men ibland så är framtiden skrämmande kan jag säga… Speciellt när man är så liten som jag är :]
Jag vill bara att det ska gå bra för mig sedan.. När jag är ensam och jag måste klara allt själv.. :)

hahah jaa vem vet ;) ^^

Upp till toppen
Annons: