Annons:
Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 1751 ggr
Torreador
7/8/13, 11:52 AM

Fel grön färg på gräs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er

Jag har ett problem som återkommer varje sommar… När jag tar kort ute och det är massa gräs på bilden så tycker jag att färgerna ser konstiga ut sedan när jag tittar på bilden i datorn. 

Här är ett exempel:

Hm, hamnar bilden längst ner i inlägget tro?

Men förstår ni vad jag menar? Jag vet inte vad som är fel riktigt, det ser bara inte rätt ut.

Jag har Photoshop och jag drar i reglagen för färgbalans men får inte till det riktigt bra ändå. 

Tips någon?

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Cindy-
7/8/13, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag vet inte riktigt hur du vill ha den gröna färgen. Men jag gjorde ett försök med din bild.

Först kollade jag vitbalansen som stod lite fel. Det gjorde att bilden blev skarpare, och det gröna blev väldigt grönt.

Då provade jag att dra ner det gröna lite med Hue Saturation. Men tyckte att gräset blev lite blaskigt i färgen.

Så då testade jag med Selective Color. Jag ändrade den gula och den gröna färgen. Jag tyckte att det blev bättre. Men det kanske inte alls är den gröna färgen du är ute efter. Så färgen kan du ju hitta själv om du provar Selective Color.

Mitt exempel här kanske blev för stark i färgerna, men det går ju att dämpa ner. Hoppas det inte gjorde något att jag provade på din bild. Det är lättare då att förklara vad man kan göra. :)

Torreador
7/8/13, 5:07 PM
#2

Tack så mycket :-) Den första är nog bäst tror jag :-)

Hur menar du att du kollar vitbalansen? Bara med pipetten i levels eller? Jag tycker det är svårt att hitta vilken punkt som är vit-vit om du förstår vad jag menar. Ibland när jag gör så så blir hela bilden helt knas. 

Men det kanske inte är så man gör? Jag kanske har missat det viktigaste i hela PS? Haha

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Cindy-
7/9/13, 2:43 PM
#3

Ja jag kollar vitbalansen i curvor. Men det går ju även i levels.

Ja det är svårt ibland, men ta den vitaste punkten du hittar. Och sen tar du den svarta pipetten och tar på den mörkaste du hittar.

Denna jag gjorde nu blev väldigt skarp, så den ser lite för mycket ut enligt min smak. Man får göra lite egna färgjusteringar och även dra ner skärpan lite tror jag.

Men det är sånt som man får prova sig fram.

bamse6311
7/10/13, 1:52 AM
#4

Bondmoran.

Jag tycker att du lyckas med alla dina bilder i din blogg.

Alla de bilder som du har på alla dina 50 kor och alla dina 50 kvigor samt alla dina andra bilder på vare sig det gäller Bonden eller Skräpfian och alla andra tycker jag personligen är väldigt bra.

Bästa hälsningar,
Bertil

Torreador
7/10/13, 5:52 AM
#5

Åh… Tack så jättemycket Bertil!!! :-D

Nu blev jag glad :-) 

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/10/13, 6:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Torreador

Inget att tacka för och även bilderna av dårens bil blev ju bra med alla sina "prydnader".

För de som har ett överskott av kondomer vet ju nu vad de skall använda dem till.

Klä in dårens bil med dem *skrattar* så blir han kanske så förbannad (eller uppmuntrad) att han går ut ock skjuter ännu fler vildsvin *skrattar*.

Undertecknad tar gärna emot sådant kött *ler*, går ju inte smakmässigt att jämföra med tamgris, mums.

Förstår inte vad som du tycker att det är för fel med din bild.
Så här blev den när jag gjorde ett par enkla snabba redigeringar i GIMP.
(Plockade också väldigt snabbt bort några kossor där i bakgrunden som inte behövde vara där).

Bästa hälsningar o kram,

Bertil

Annons:
bamse6311
7/10/13, 7:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här en till bild.
Helt obeskuren och plockade även bort det där grässtråt som hänger ut ur kons mun.

Bästa hälsningar,
Bertil

Torreador
7/10/13, 9:39 AM
#8

Men nu, på din bild, är gräset mer "rätt" grönt :-)

Och det blev jättefint med en lite mer ren bild. Jag är lite lat ibland med att städa upp bilderna. Förr gjorde jag det alltid när jag fotade mer men nu är jag latare… haha

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/10/13, 9:48 AM
#9

#8
Det gick egentligen väldigt snabbt att "städa undan" de där korna i bakgrunden samt grässtråt i kons mun.
Resten av bilden gick också väldigt snabbt.

Kan rekommendera GIMP istället för PS.

Kul att du gillar färgen på gräset.

Btw, så GRATTIS på 19-års dagen och hälsa Bonden.

Bästa hälsningar och kram,
Bertil

Torreador
7/10/13, 3:30 PM
#10

Har aldrig använt GIMP, men ska kolla lite på det. Har dock haft PS så länge så jag känner att jag kan det hyfsat. Är GIMP lätt att lära sig?

Grässtrået i kossans mun gillade jag dock så det hade jag låtit vara kvar ;-)

Haha, tack så mycket!! Tiden går fort…

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/10/13, 3:52 PM
#11

Visst går tiden fort Bondmoran.
Innan man vet om det så sitter man på ålderdomshemmet *asg*.

Nja kan du PS så kanske du skall hålla dig till det.
Dock så är GIMP ett fantastiskt bra bildbehandlingsprogram.
Egentligen inte så väldigt olikt PS men kanske beroende på vilket PS som du har.

Ja, det går ju bra med grässtrået där i mungipan.
Då förstår/ser man ju att det är en idislare, haha.

Glöm nu inte en whiskey till Bonden på bemärkelsedagen ikväll när korna är mjölkade.
Kondomerna hänger väl fortfarande på Dårens bil så av det så blir det väl inget, hahaa.

Sådan humor man (läs:jag) har *skrattar*.

Ha de gött i de småländska skogarna, hoppas att solen även tittar fram emellan alla träden lite då och då även hos er.

Här i Skåne så är det regntunga skyar.

Hälsningar till er alla och kram,
Bertil

Torreador
7/10/13, 9:56 PM
#12

Hahaha, galenpanna!! 

Här är det svinkallt idag. Inget reng men kallt så det isar och det blåser som bara den. BLÄ!

Kramar

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/10/13, 10:35 PM
#13

#12

Samma skitväder här runt 20 mil söderut.

Nu kanske i det här vädret och när kosorna är mjölkade så kanske Bondmora och Bonden kanske skulle fira en dag försenad 19-årsdag men nej tusan, "dom" sitter ju på Dårens bil, haha.

Kanske det kan bli en riktigt god filé på ett nyskjutetet vildsvin fast man kanske fiser av en sådan måltid, hahaha.

Vilken dag får vi nu höra Bondmoran i radio eller har man redan missat det kanske.

Hälsa både Bonden samt alla Skräpfior, Duktiga fröknar och Babbelpellar och så naturligtvis datorgeniet Victor.

Play it safe där uppe i de djupa småländska skogarna *skrattar.

Hälsningar o Kram,
Bertil

Annons:
Torreador
7/11/13, 10:36 AM
#14

Haha, vi får väl fira "utan skal"…. ;-)

Jag var i radion i förrgår men det ligger på bloggen så du kan lyssna där om du vill. Jag tror inte att det blir mer radio förrän i augusti, men det vet man aldrig. ;-)

Det ska jag göra.

Sköt om dig och ha det så gott :-)

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/13/13, 9:11 AM
#15

#14 Torreador

Skall absolut kolla din blogg som jag alltid gör.
Tycker att din blogg är riktigt jäkla kul att läsa.
Du har ju en fantastsikt kul humor bland alla dina kosläpp och hjärnsläpp och litta nagellack, *ler*.

Bästa hälsningar och kram,
Bertil

Torreador
7/13/13, 10:41 AM
#16

Haha, tack så jättemycket!!!! :-D

Kramar

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/13/13, 11:55 AM
#17

😃

Skall naturligtvis kolla din superhärliga blogg idag också.
Ja, vi har ju hört litta (eller mycket) av dig i radio tidigare.

Frågan är hur du hinner med alltihop men å andra sidan så är det väl Bonden som får ta hand om alla kor och kvigor medan du sitter och pratar i radio *skratta*.

Finaste hälsningar o Kram,
Bertil

Torreador
7/13/13, 12:13 PM
#18

Haha, självklart!!! Det är ju skitviktigt att vara med i radion, strunt i kossorna liksom ;-) 

Fast nu när godisbutiken öppnar så blir det sjukt mycket att göra…. pust!

Då ska jag både hinna med bloggen, radion, kossorna och butken!!

Men jag har anställt Laktosintolleranten på deltid så det ska nog lösa sig. 

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/13/13, 12:39 PM
#19

#18 Torredador

Det är väl nästan så att även vi skåningar borde ta oss upp i de där djupa småländska skogarna för att köpa oss lite lösviktsgodis *skrattar*.

Du bondmoran, kommer ni även att sälja en del av dårens egenskjutna vildsvin i butiken och vad kommer då kilopriset att ligga runt.

Nåväl, jag kommer inte att berätta för någon men med så jäkla många vildsvin springande runt i skogarna som ändå behöver decimeras så får man lov att fråga om det kan bli ett bra kilopris, haha.

Naturligvis så utgår jag även från att det blir ett bra kilopris på lösviktsgodiset "skrattar".

Radio Kronoberg kan jag ta hand om, de behöver säkert en sådan skånsk vettvilling som mig, hahaha.

Bästa hälsningar o Kram,
Bertil

Torreador
7/13/13, 1:17 PM
#20

Hm, det var ingen dum idé faktiskt!!!! Kanske jag ska sälja vildsvinskött också!! :-D Varför inte liksom? 

Jag kommer ha kanonpriser!! Var så säker!

4,90 för lösgodiset och sedan kommer jag massa annat gott till kalaspriser :-)

Snacks, kakor och annat mumsigt!

Men du skåning och radio, hur funkar det när ingen förstår vad du säger…. haahahahahahaha

Kram på dig din dårfink

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
bamse6311
7/13/13, 1:52 PM
#21

#20 Torreador

Visst är det naturligvis så att det är an massa människor som inte vet vad vi skåningar säger.

Dock så har vi ju faktiskt haft en hel del både radio och tv-profiler som liksom på något sätt har "gått hem".

Sedan så finns det ju även en del "småländska karaktärer" som hag gått igenom i tv-rutan.

Nu menar jag liksom inte han "Nisse på åsen" utan kanske snarare han Allan Edwall så stockholmare han var när han på småländska skrek "förgrömmade unge" *skrattar*.

Well du Bondmoran, lösviktsgodis och en och annan vildsvinsfilé i samma butik hade kanske inte varit helt fel!?

Dåren han skjuter varje vildsvin som kommer inom synhåll
Bonden mjölkar alla 50 kor (kan man mjölka kvigor, ja jag är stadsmänniska så sådant vet jag inte *skrattar*.

Fröken duktig, Skräpfian och Babbelpellen sköter resten av gården tillsammans  med Bonden.

Du sköter butiken med både lösviktsgodis och egen (av dåren) skjuten vildsvinsfilé.

Vad det gäller radion så kan ni alla i tryggt förvar överlåta det åt mig.
Jag är ju skåning så ingen begriper ändå vad jag säger, haha.

Play it cool Bondmoran och Bonden.

Finaste och bästa hälsningar.
Bertil

Torreador
7/13/13, 3:26 PM
#22

Det låter helt utmärkt tycker jag!! Haha

Fast jag skulle nog sakna mina kossor om jag lämnade dem helt, jag får nog vara kvar deltid i alla fall och lämna butiken till Skräpfian för hon sätter inte sin fot i lagårn!!! 

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

bamse6311
7/14/13, 12:28 AM
#23

Du Torreador, tror säkert att du tryggt kan överlåta godisbutiken till både Skräpfian och fröken Duktig men akta så att inte Babbelpelle äter upp allt godis *skrattar* .

Om sedan både du och Bonden tar hand om kossorna så kan ju dåren skjuta sina vildsvin i lugn och ro.

Ingen fara med radio Kronoberg, jag kan göra om det till en "skånsk" kanal för sådana som förstår den här konstiga dialekten, haha.

Hälsningar och Kram,
Bertil

Torreador
7/14/13, 5:56 AM
#24

Ja shit, det är nog risk för det…

Fniss, ja det får du nog göra om någon ska förstå svadan ;-)

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Upp till toppen
Annons: