Annons:
Etikettartiklar-tips-tricks
Läst 1625 ggr
tm-l
6/28/15, 11:42 AM

Bra dator för bildhantering

Jag vill kolla med er här om ni vet någon bra dator för bildhantering? Jag vill kunna använda Photoshop.


Annons:
[VSK]
6/28/15, 11:50 AM
#1

Det räcker gott om en dator har:

4-kärnig processor
8 GB arbetsminne
120-128 GB SSD där operativsystem finns på. + Stor hårddisk för lagring av bilder.
Grafikkort som minst har 2 GB VRAM. 

Skärm på helst 1440p eller mer beroende på önskemål och krav.

Finns nog hur många datorer som helst med ovanstående minikrav, så jag hänvisar till prisjakt.

Cindy-
6/28/15, 8:24 PM
#2

Jag antar att du menar en stationär dator då Lap top inte är att föredra när man arbetar med bilder.

Jag har en stationär dator med 8 GB minne. Och det räcker bra. Jag fick dock byta ut min SSD 120 disk till en SSD 500 då den inte räckte till trots att jag enbart har program på min hårddisk.

Alla mina bilder och andra filer ligger på externa diskar.

Martin
11/12/18, 7:02 PM
#3

Nu är det här ju en gammal tråd, men det beror ju också lite på vad man gör mer på datorn (om, man gör fler saker samtidigt). 

Samt såklart, vilken typ av bildredigering man gör i PS resp LR eller vilka program man nu använder. 

Sedan finns det i grunden inget som säger att en stationär är bättre än en laptop, tvärtom så spöar många av dagens laptops min stationära. Däremot är skärmarna på laptops oftast lite sämre så har man inte extern skärm är de kanske inte alltid helt optimala.

Jag sitter på en I7-processor (generation 2) på 2500 GHz, 8 MB internminne. Nu har jag inte programmen helt optimalt installerade då allt ligger på samma disk, och dessutom gamla mekaniska diskar. Men när jag kör sammanslagningar av 10-talet raw-filer så börjar datorn tugga betänkligt, och det tar också rätt bra med tid i LR att importera en större mängd foton. Själva jobbet sedan går ganska ok sålänge jag inte har annat igång samtidigt.

Hittar ingen riktigt bra avdelning här för just det praktiska med hårdvara och installation. Funderar på det optimala upplägget för PS/LR men tänker att på nästa dator blir det en SSD-disk för program och operativsystem. Där lägger jag nog förhandsgranskningar och katalog också tror jag, inte helt bestämt (försöker läsa mig till det bästa). Sedan en SSD-disk där bilder jag använder ofta (kanske 1-2 år) ligger och sedan mekanisk större disk för att lägga över det jag inte använder lika ofta på.

Vi får väl se vad det blir.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: